Gå til innhold

ATC-stream fra Gardermoen


Even Rognlien

Anbefalte innlegg

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

FME er ikke en kabel, men en plugg-type. Uansett må ikke kabelen være for lang hvis den har for mye tap.

Så en syltynn koaksialkabel vil miste "halve signalet" på noen meter, mens en dyr, tykk kabel vil kunne brukes over ti, tjue og tredve meter.

 

En viktig ting er at billige, håndholdte scannere ofte ikke liker å få antenne-på-taket-signal inn i seg, de er laget for den lille dritt-antennen som følger med (eller en avstemt flyradio-pisk).

Med antenne på taket og koaks-kabel inn i en slik, vil inngangstrinnet ofte bli overstyrt av f.eks. nærradio, politi og brannvesen. Så det må prøves før du ser om det blir vellykket.

En bordmodell av en scanner pleier å like store antenner bedre.

For de ivrige finnes det antennefiltre, som kutter ut alt annet enn flybåndet. Da vil radioen fungere ekstremt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svaret, har tenkt å kjøpe denne antennen her: http://smartprodukter.com/product_info.php?products_id=463&osCsid=paev9ckid44bgsa80fh7t5sdh7 , den har jeg tenkt å bruke når jeg er på flyplassen for å få inn bedre signaler. Da er det ikke noe vits i å sette opp noe på taket med den scanneren jeg har. Får vente til jeg kan kjøpe en bedre og større scanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt beklager til Even, at vi stjeler tråden hans, men det håper jeg går for denne gang, det er jo litt i stream-topic:

Den antennen du viser til har jo BNC-plugg, har du en scanner med BNC-kontakt?

Og så står det jo ingenting om hvilken/hvilke frekvenser den er beregnet på. Det vil vel som regel bli bedre enn den som følger med radioen, men det kan også bli dårligere.

 

Men når du sier at du skal på flyplassen for å høre på fly, så trenger du nesten ingen antenne i det hele tatt (satt på spissen), alt du skal høre på er jo rett i nærheten. Da fungerer sikkert den antennen som følger med, tenker jeg.

 

Men hadde du fått bestilt noe slikt:

 

flyradioantenne

 

så blir det helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var alle delene mottatt og antenna til Anders er ferdig. Fungerer faktisk kjempebra - minst like bra som den fabrikklagde sikringsradioantenna jeg har på taket fra før! :)

 

Antenne1-1.jpg

 

Antenne2-1.jpg

 

Har brukt en "SO 239 to BNC female adapter": link

På denne har jeg loddet noen gamle entrådede kobberledninger som er i underkant av 60cm lange. Kabelen er en 7,6m lang RG-59U coax-kabel med BNC plugg i begge ender. Alt kom på under 90 kr inkl porto.

 

 

EDIT: streamen er oppe og går forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vel ikke noe med lengden på kabelen å si, men at radioen ikke får "hånd i hanske"-tilpasning med antenne og kabel.

Slike ting er noe man først og fremst bekymrer seg om hvis man skal sende, ikke så mye ved mottak. Men det vil vel kunne merkes om du bytter til en 50-ohms kabel, kanskje. Men om du får satt antennen enda et par meter høyere over taket kan jo det ha mye mer å si enn den mistilpasningen, osv..

Så det funker vel foreløpig meget bra som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, antennen min har mistet et element, så vet ikke helt hvor god den er til å ta imot lenger. Må nok bygge meg en ny antenne.

 

Men jeg setter opp streamen litt nå, men hva jeg får inn er nok ganske begrenset..

 

EDIT: Nta, disregard.. må nok vente til i morgen. BNC pluggen på antennekabelen løsnet... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...