Tore Stabell Kuloe Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 offline nå, står det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Fint å ha når min egen ikke funker lengre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Fossen Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Endelig kom det opp en stream for Oslo! Håper den blir stående en stund, for det er artig å høre på Klar og fin lyd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Om det er mulig at jeg kobler opp en antenne på taket av huset og en FME kabel fra antennen på taket og inn i huset til scanneren? Da tenkte jeg å sende ATC fra Solaflyplass over på det Ustream griene. Beklager at jeg brukte tråden din Even til dette, men tenkte at jeg skulle bare spør her siden alt er igang her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 FME er ikke en kabel, men en plugg-type. Uansett må ikke kabelen være for lang hvis den har for mye tap. Så en syltynn koaksialkabel vil miste "halve signalet" på noen meter, mens en dyr, tykk kabel vil kunne brukes over ti, tjue og tredve meter. En viktig ting er at billige, håndholdte scannere ofte ikke liker å få antenne-på-taket-signal inn i seg, de er laget for den lille dritt-antennen som følger med (eller en avstemt flyradio-pisk). Med antenne på taket og koaks-kabel inn i en slik, vil inngangstrinnet ofte bli overstyrt av f.eks. nærradio, politi og brannvesen. Så det må prøves før du ser om det blir vellykket. En bordmodell av en scanner pleier å like store antenner bedre. For de ivrige finnes det antennefiltre, som kutter ut alt annet enn flybåndet. Da vil radioen fungere ekstremt mye bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Takk så mye for svaret, har tenkt å kjøpe denne antennen her: http://smartprodukter.com/product_info.php?products_id=463&osCsid=paev9ckid44bgsa80fh7t5sdh7 , den har jeg tenkt å bruke når jeg er på flyplassen for å få inn bedre signaler. Da er det ikke noe vits i å sette opp noe på taket med den scanneren jeg har. Får vente til jeg kan kjøpe en bedre og større scanner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 fortsatt beklager til Even, at vi stjeler tråden hans, men det håper jeg går for denne gang, det er jo litt i stream-topic: Den antennen du viser til har jo BNC-plugg, har du en scanner med BNC-kontakt? Og så står det jo ingenting om hvilken/hvilke frekvenser den er beregnet på. Det vil vel som regel bli bedre enn den som følger med radioen, men det kan også bli dårligere. Men når du sier at du skal på flyplassen for å høre på fly, så trenger du nesten ingen antenne i det hele tatt (satt på spissen), alt du skal høre på er jo rett i nærheten. Da fungerer sikkert den antennen som følger med, tenker jeg. Men hadde du fått bestilt noe slikt: flyradioantenne så blir det helt perfekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 fortsatt beklager til Even, at vi stjeler tråden hans, men det håper jeg går for denne gang, det er jo litt i stream-topic: Overhode ikke noe problem, Tore og Sandro _____________ Streamen er stengt for i kveld Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Tore, den antennen du viste den ser jo bedre ut, skal se å få kjøpt meg den der ja. Takk så mye Ja, har en scanner med BNC-plugg. Forresten heter scanneren min Uniden UBC92XLT, hvis du lurte Takk Even at vi kan bruke tråden din Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Sånn, da var alle delene mottatt og antenna til Anders er ferdig. Fungerer faktisk kjempebra - minst like bra som den fabrikklagde sikringsradioantenna jeg har på taket fra før! Har brukt en "SO 239 to BNC female adapter": link På denne har jeg loddet noen gamle entrådede kobberledninger som er i underkant av 60cm lange. Kabelen er en 7,6m lang RG-59U coax-kabel med BNC plugg i begge ender. Alt kom på under 90 kr inkl porto. EDIT: streamen er oppe og går forresten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Pedersen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Rene petter smart du.. hehe men det viktigste er at den fungerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Kommer streamen opp i dag? Været i Oslo er jo perfekt for å lytte til ATC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Sånn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Flott! Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Må stenge grunnet lav båndbredde for øyeblikket... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Prøver litt til.. oppe nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 flott, billig antenne! Du har imidlertid brukt gal koax-kabel, du skulle hatt en med 50 ohms impedans. Hvis radioen din ikke er super-bra, er det vel ikke så farlig, men om den er av den "skikkelige" typen vil det bli litt mis-match mellom koax og antenneinngangen. Men sikkert ikke så veldig viktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Sier du det ja... Har det mye å si på 15m? Har en Uniden USC 230 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 det har vel ikke noe med lengden på kabelen å si, men at radioen ikke får "hånd i hanske"-tilpasning med antenne og kabel. Slike ting er noe man først og fremst bekymrer seg om hvis man skal sende, ikke så mye ved mottak. Men det vil vel kunne merkes om du bytter til en 50-ohms kabel, kanskje. Men om du får satt antennen enda et par meter høyere over taket kan jo det ha mye mer å si enn den mistilpasningen, osv.. Så det funker vel foreløpig meget bra som det er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Og for all del, hold den unna alt som heter metall og elektroniske impulser. Det slår inn som bare juling, og reduserer effekten på antennen så det synger etter, men det er nok størst krise hvis det er meningen at du skal sende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Tenker jeg lar den stå oppe litt i kveld. Såfremt nettet mitt tåler det Live Broadcasting Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin Hennes Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Funker fjell no Even Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Streamen er oppe i kveld Ikke så veldig bra forhold nå egentlig, men hører da noe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin Hennes Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Kortid har du planer om å sette streamen opp igjen, Even? :confused: Er så kjekt å ha den i bakgrunnen når eg holder på med andre ting Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 Hmm, antennen min har mistet et element, så vet ikke helt hvor god den er til å ta imot lenger. Må nok bygge meg en ny antenne. Men jeg setter opp streamen litt nå, men hva jeg får inn er nok ganske begrenset.. EDIT: Nta, disregard.. må nok vente til i morgen. BNC pluggen på antennekabelen løsnet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Sitter å ser på flightradar og hører på 118.870 nå, mye holdings. Noen som vet hvorfor? Ser også SAS4047 fra ENGM til ENZV har snudd og returnerer ENGM! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg kjørte akkurat på E6, og nedbøren som kom, frøs til is på ruta. Jeg vet ikke om den kan ramme flytrafikken også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 FZRA (Freezing Rain) er absolutt noe som rammer fly. Men METAR sier ingenting om det, visibility er på 9km, lett snø, Breaking Action er 4 (Medium to good), og NOTAM melder ikke om noe utenom det vanlige. Så hvorfor flyene stables opp nå, vet ikke jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Da har jeg bygget en ny antenne, lik den jeg har vist her tidligere, og tenkte jeg skulle streame litt http://www.ustream.tv/channel/gardermoenatc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Streamen vil bli oppe en stund i dag også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.