Gå til innhold

''Superjumboen'' nødlandet i Singapore!


Gjest Erik Olsen Bru

Anbefalte innlegg

Jaja... slikt skjer :) Godt det gjekk bra denne gangen. :) Ser ikkje heilt nyhendeverdien for dette igrunn. Er sikkert rundt 35 435 bussar som har fått motorproblem på verdsbasis idag, men der høyrer ein ingenting :)

 

Meeen VG får vere VG. Eg stikk ut og er dykkeleiar.

 

Ha ein god morgon folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er en smule alvorlig jeg da, og er dermed sterkt uenig med Torstein og Lars-Petter.

Det sitter over 400 pax i flyet som ser at motoren "detter fra hverandre" Tror jeg hadde opplevd det som "litt" dramatisk hvis jeg hadde vært i flyet.

Å sammenligne motorstopp på en buss kontra fly er det i bestefall bare svigermødre som kan si seg enige i...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si dette er en alvorlig hendelse.

 

Reuters Slideshow

 

Bildene avslører at det kunne gått adskillig verre da løse deler har truffet vingen . Den andre motoren lot seg ikke skru av etter landing pga skade på "databussen" bygd inn i vingen som sender signaler til motoren.

 

Og på et annet forum diskuteres det at debris kunne ha truffet drivstofftanken og da ville det blitt en katastrofe.

 

Vi får virkelig håpe de finner en logisk forklaring på dette. Airbus 380 er en vakker kjempefugl som jeg har opplevd å fly en gang, sikkert ikke min siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en merkelig artikkel? Iflg avisen så sier Qantas at flyet hadde styrtet, men senere tilbakeviste de dette. Jeg trodde ikke flyselskapene hadde for vane å gå for tidlig ut med slike opplysninger? I tillegg står det under ett av bildene i reportasjen at "politiet undersøker deler av flyet etter at det styrtet". Henger jo ikke helt på greip.

 

Ser ut til å være en reportasje om noe de ikke har helt oversikten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser temmelig dramatisk ut ja, og det skal ikke så mye fantasi til for å forstå at dette kunne gått veldig, veldig galt. Enten må noe ha godt galt på takeoff (men flyet hadde jo kommet seg helt til Singapor i fra London på vei til Sydney). Birdstrikes er vel heller uvanlig i den høyden. Jeg vil tro at noe har fått viftene i motoren til å knekke av og få motoren til å eksplodere. Det er jo gjerne birdstrikes vi snakker om da. Evt slitasjeskade på bladene eller andre deler i motoren som får dem til å briste. Men flyet er jo så nytt?? Qantas er jo berømte for god sikkerhet, og vedlikehold.

 

På bildet over kan en se at skaden i komposittvingen vender utover, noe som tyder på det som forvoldte skaden (projektilet) kom fra motoren og skøyt seg vei oppover og igjennom vingen. Motorene testes sædeles nøye før de godkjennes, og det ytre motorskroget er designet for å holde en intern eksplosjon i motoren på plass inne i "skallet". Mon tro om ikke denne episoden vil avsløre designfeil?

 

Mystifistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke at flyet kom fra London.

 

Det hadde tatt av fra Singapore og returnerte tilbake over Indonesia etter uhellet. Flyet var tydeligvis ganske lenge i luften , ca 1-2 timer for å kvitte seg med drivstoff før den kontrollerte landingen.

 

At det kan ha skjedd en birdstrike under takeoff er jo en mulighet men er nok redd for dette skyldes andre ting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singapore har ikke gitt A380'ene sine flyforbud, men har store forsinkelser på sine A380-flyginger pga. ekstra motorinspeksjoner etter anbefaling av Airbus og RR.

 

Ifølge øyenvitner og flykyndige er det motor 2's "hotsection" som har feilet av enda ukjente grunner og biter av en eller flere turbindisker har brutt gjennom det som måtte være mellom dem og friluft. Motorene er designet for å tåle energien ved skader på N1-vifte og kanskje kompressorer, men i turbinen er energien så enormt stor at det visstnok ikke er praktisk mulig å bygge sterke nok barrierer.

 

En fueltank skal være punktert og det ene hydraulikksystemet feilet også, så man kan trygt kalle dette en svært alvorlig hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...