Gå til innhold

JSF/F-35 flyene: nye forsinkelser, økt pris igjen:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

 

I "the never ending story" om de nye F-35 jagerflyene,

som Norge (desverre) skal kjøpe; kommer det nå nyheter

om at flyene blir ENDA mer forsinket. Man forventer

ytterligere to år forsinkelse, slik at leveringen av

de nye "F-35 Lightning II" (tidl. kalt: "JSF -

Joint Strike Figther) kan tidligste starte i 2018.

 

Ikke nok med nok en forsinkelse, men i tilegg går

kostnadene nok en gang OPP. Nå kan prisen bli svimlende

29 milliarder kroner høyere, enn opprinnelig.

 

 

 

Den amerikanske organisasjonen Center for Defense Information er sterkt kritisk til jagerfly-prosjektet og beskriver det som en katastrofe.

 

– Dette flyet skulle aldri ha sett dagens lys. Det er for dyrt, for komplekst og ytelsen er for beskjeden, sier senterets budsjettanalytiker Winslow Wheeler.

 

 

 

Mer her:

 

 

NRK: "Nye kampfly utsatt til 2018":

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7311599'>http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7311599

 

 

mer om kostnadsøkningen her:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7311599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

He he, det er morsomt å lese hvilke tolkninger man legger til grunn, ut fra hva slags holdning man har til flykjøpet ( les: innhabil.....).

 

Det hagler med ukyndige nyhetsoppslag rundt dette prosjektet, og lite av dette har rot i virkeligheten. Hvis man holder seg til de mer seriøse meldingene, er det ingen dramatikk i utsettelsen. F-16 flyene holder kvalitet i enda noen år, og for Norge koster ikke utsettelsen noe. Vi får de flyene vi trenger tidsnok, og i mellomtiden slipper politikerne å bestemme seg for hvilke hovedbaser vi må ha.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, mistenker det er litt kyss klapp og klem innblandet i hele greia, og stemmer det at flyet bare er marginalt bedre (enn?)....til en pris vi ennå ikke vet (men vi vet har overskredet orginalbeløpet for lenge siden...det vet vi), da er det definitivt noe som skurer.

 

Feks, hva er det nå, som plutselig koster ett par "statsbudsjett", nøyaktig hva skyldes det?

Har vi krevd noe svar...har vi fått svar? Har vi hatt ettersyn? Får vi ha ettersyn/oversikt over kostnadene i dette prosjektet i det hele tatt? Vi er da vel sammarbeidspartnere, er vi ikke?

 

Eller er det liksom bare å åpne lommeboka uten å mukke?

 

For min del handler dette om handlemåten til regjeringen, enn direkte hvilket fly som er best. Tror nok de aller aller fleste er enig om at det beste hadde vært best, men har det vært uregelmessigheter eller korrupsjon (les:kameraderi) innblandet, så burde det vekke overvåkenheten hos befolkningen. Er vel ingen som er tjent med korrupsjon i våres felles anliggende, foruten de involverte :grin:

 

Men nå er det vel en fordel og ha litt mer info om saken så dette er absolutt ren spekulering fra min side, men spørsmålene er helt genuine, har vi oversikt over prosjektet eller har lockheed fått blancofullmakt til statskassa?

 

:)

 

På den andre siden, så kastes det jo bort penger på så mye annet tull, så hvorfor bry seg, ikke sant :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men holder egentlig de maskinene vi har i dag i åtte-ti år (regner med at det vil bli flere forsinkelser) til? De begynner jo å dra på årene, de eldste er 30 år gamle, og selv om de er relativt moderne hva avionikk angår, så er det vel begrenset hvor lenge de kan fly før det begynner å bli dyrt og tidkrevende å vedlikeholde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Det man skal være klar over når det kommer til kritikker rundt forsinkelser, er at det er mange versjoner, og media tar alt under ett. Når det gjelder vår lange relasjon til USA og LM med flere, burde ikke dette komme som en bombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da anta at det er mange flere enn undertegnede som godt kunne tenkt seg en litt mer dyptgående innføring i Herr Furuhatt's åpenbart allvitende kunnskap om JSF-saken. Vi andre dødelige som knapt hverken følger med i verden eller bryr oss særlig mye om hvor og hvordan skattepengene våre brukes er overmodne for en kildenær innføring i dette skoleeksempel på en perfekt anskaffelse.

 

På forhånd takk! Popkorn maskinen er satt i standby. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Etter min mening er hele flykjøpet en gedigen tragedie. Er det noen av dere som husker et nyhetsinnslag fra NRK, der sjefen for Lockheed Martin truet Norge med represalier hvis vi ikke kjøpte amerikanske jagerfly? Tror det var på slutten av 90-tallet dette ble sendt, da den første diskusjonen om nytt jagerfly dukket opp.

 

Vi har kjøpt et fly som ikke er ferdig, som ikke er testet under norske forhold, som vi ikke vet om når blir levert og som vi ikke vet prisen på.

 

Mange stiller spørsmål om dette er det riktige flyet for Norge. Disse mener at F-35 er et taktisk bombefly som er beregnet til å operere i lag med F-22. Jeg trodde vi skulle bruke flyene til å sikre Norsk luftrom, spesielt i nord.

 

F-35 blir sikkert et godt fly, som F-16. Ulempen er bare at begge disse flyene har en motor, og Norge har mange store fugler, som har en lei tendens til å rote seg inn i motoren til flyet, noe som får det til å falle ned. Dette har vært den mest hyppige årsaken til tap av F-16 fly.

 

Da hjelper det ikke at flyet er stealth, fuglene roter seg inn i motoren uansett.

 

Så har vi holdt svenskene for narr.

 

Etter min mening burde vi ha kjøpt Eurofighter. Da har vi fått gjenkjøpsavtaler som har sikret norsk høyteknologiske arbeidsplasser, den har to motorer, vi vet hva den koster, vi vet at den flyr, vi vet når vi har fått den.

 

Vi har mange skandaler bak oss, kystfort som blir stengt samme dag som de åpner, fregatter som havner rett i opplagsbøyene samt nye torpedobåter som ble dumpet til utlandet.

 

Og her snakker vi om penger som kunne ha gått til veier, gamle, syke, barn, skole etc.

 

Merkelig, vanligvis så kan politikerne krangle som busta fyker om 100 millioner, men med dette flykjøpet, så har ikke pengebruken vært nevnt, bortsett fra et totalt patetisk utspill om ta JAS var dyrere enn F-35.

 

Men vi kommer til å få skatteøkninger, når avdragene fra flyene kommer. Det har AP lovet oss. Men Jens sier jo bare at penger skal gå til alt annet enn overprisede bomkjøp av våpen.

 

Det var min "utblåsning" for i dag. Dere får ha god helg.

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikileaks har avslöjat att Norge redan hade skrivit kontrakt med USA och att affären var klar medans man satt i förhandlingar med Svenska myndigheter skriver Aftonbladet.

 

Det finns tydligen bevis för att Norge har skickat telegram till USA att "man skulle hålla tyst om att affären redan var klar medans Norge fortsatte förhandlingarna på Sverige".

 

Det jag tänker om Norska myndigheter ägnar sig inte på tryck här så jag håller tyst! :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

For og utrykke meg litt klarere slik at du også forstår det, i og med at du kårer dette til månedens utsang....

 

Om du skulle ha vist noe om dette, hadde du vist det, noe man må annta at du ikke gjør, og derfor vet du ikke noe....klart nokk for deg nå eller? Tror ikke du bør skryte på deg noe som helst når du gulper på denne måten din støver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Clamer.

 

Nå leser vi at Sverige ble utelatt radarteknologi frem til Norge hadde avgjort JSF kjøp. Dette i dialog med Sverige. Altså politisk spill fra alle aktører. Diplomatisk sett er det ikke unaturlig at USA legger såpass press på både Sverige og Norge.

 

At Svenskene bitrer over dette blir någet ueffent.

 

Ellers er det lov å minne om at JSF er bygd etter ønsket kapabilitet. Det er vanlig å bestille ønskede ytelser. Jeg er ikke i tvil om at Norge har valgt det beste jagerflyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmy' date=' du tror vel ikke de svenske handler anderledes, eller noen andre for den saks skyld??[/quote']

Det är klart jag tror. ;)

 

JSF er det beste uten tvil' date=' Svinesund moppeden var aldri noe seriøst alternativ spørr du meg. Eurofighter kansje, men ikke JAS.[/quote']

Tjaaa.... ni vet väl inte om det är det bästa flyget innan ni ens fått det? Har dom ens byggd klart det än?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så. Hvis du finner frem forstørrelsesglasset og virkelig leser det jeg har skrevet så vil du kanskje klare å snappe opp at jeg ikke påberoper meg noe som helst innside kunnskap om kampflyavtalen - for det har jeg faktisk ikke utover det som man kan lese seg til på nettet.

 

Føl deg gjerne truffet, men det er faktisk forumholdninger, eller mangel på slike, jeg kommenterer i denne tråden.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...