Gå til innhold

Lyntog raskere enn fly ?


Christian Zhang

Anbefalte innlegg

Skal jeg tippe? Ca. tre generasjoner til før en plan om Norges første høyhastighets bane er budsjettert av regjeringen. Med andre ord, ikke i min levetid. Tok det ikke politikerne 20 år for å planlegge jernbanen mellom Oslo og Bergen før man begynte å bygge den? Som Even sier fint, vi har NSB og ikke minst Jernbaneverket som idag ikke klarer å få NSB til å rulle fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er nok ikke det verste stedet man kan bygge slik bane heller. Ifølge delrapport ang utredningen av høyhastighetstog som regjeringen har satt igang, så blir det bla dratt frem at det er billigere å bygge i fjell og hard underlag som vi har mye av her i Norge. En slik bane stiller ikke bare store krav til slakke svinger og bra overgang til overhøyde i svinger, men store krav til stabilitet i underbygningen og grunnen. I Frankrike f.eks har de mye jorder, myrer og ellers andre "myke" bergarter og underlag som gjør det ganske dyrt å bygge der. Vi har også en mye lavere befolkningstetthet rundt om, slik at det er lettere å planlegge en slik bane.

 

Ang. passasjergrunnlag så er det også dratt frem tilsvarende strekninger i bla Spania og Sverige (den nye Botniabanan) som kan sammenlignes med strekninger som utredes i Norge. Det er absolutt et passasjergrunnlag.

 

Men det er helt klart at det er mye annet som må prioriteres nå fremfor høyhastighetsbane. Vi sliter med mye gammel og slitt infrastruktur og lave hastigheter ellers. Men går jo an å ha to baller i luften samtidig?

 

Her er forøvrig en link til første del av utredningen. Del 1, 2 og 3 finner dere som .pdf ute til høyre i margen

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er nok ikke det verste stedet man kan bygge slik bane heller. Ifølge delrapport ang utredningen av høyhastighetstog som regjeringen har satt igang, så blir det bla dratt frem at det er billigere å bygge i fjell og hard underlag som vi har mye av her i Norge. En slik bane stiller ikke bare store krav til slakke svinger og bra overgang til overhøyde i svinger, men store krav til stabilitet i underbygningen og grunnen. I Frankrike f.eks har de mye jorder, myrer og ellers andre "myke" bergarter og underlag som gjør det ganske dyrt å bygge der. Vi har også en mye lavere befolkningstetthet rundt om, slik at det er lettere å planlegge en slik bane.

Exactly.

 

Det kan bli billigere å bygge jernbane i fjell i Norge enn på flat mark i andre land, der fundamentering kan gå hele 7 meter ned i bakken...og det koster. Så at det er dyrere å bygge i Norge er en myte, som forlengst skulle vært avlivet.

 

En annen myte er alle beskyldningene mot jernbanen selv. Når de får bare en tiendedel av hva som trengs hvert år, er det en selvfølge at resultatet blir deretter. Jeg sier ikke at det ikke er råtne epler i jernbaneledelsen...for det kan selv en blind se at det er. Men den store bremsen er politikere uten kunnskap, uten guts til å dra i gang noe som er bra for landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskere er det ikke direkte, men nå er jo oppmøte før avgang betydelig kortere. Om det blir slik i fremtiden tviler jeg på. Det eneste som gjør tog mindre attraktivt for folk med uærlige hensikter er jo at det ikke er lett å få til å gå andre steder enn på skinner... Får det ikke til Libya eller i skyskrapere.

 

Skulle jeg valgt ville jeg heller hatt enda hyppigere avganger for fly, og kortere tid gjennom sikkerhetssjekken etc. Fly har jo tross alt 3 ganger hastigheten (minst, hastighetene de leker med i Kina og Japan får vi aldri se her i landet) og det er korteste vei til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange forskjellige meninger. For min del er jeg helt uinteressert i fort-fort maset som jeg er inderlig lei av, og vil heller ta toget, selv om det i ytterste konsekvens for en ny høyhastighetsbane, tar en time lenger enn med fly.

 

Og som jeg bor, er det tungvint å komme seg til flyplassen. Med tidens gang, har jeg også kommet til den slutning, at jeg egentlig liker meg best på et underlag som ikke flakser hele tiden, selv om jeg tåler det. Har også gått fullstendig trett av flyreiser etter internasjonale reiser i lang tid. Liker meg mye bedre på en jernbanestasjon, når vi snakker om reiser hjemme eller i Europa. Flyplasser er bare et mareritt i våken tilstand...og reise videre fra flyplass til arbeidssted er ofte et rent helsike...der man kommer frem etter timesvis på smale veier etter midnatt, uten mat og drikke...

 

Fly og helikopter er best på simulator. The real ting...nei takk, har forlengst fått nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger - Trondheim med fly: 1 time og 55 minutter (aprx.)

Stavanger - Trondheim med tog: 14 timer og 57 minutter.

 

Bergen - Oslo med fly: 50 minutter (?)

Bergen - Oslo med tog: 6 timer og 34 minutter.

 

 

Kan legges til at det tar ca en time for meg å komme meg ut til togstasjonen. Og ca en time og ett kvarter til flyplassen. Riktig reisetid med fly blir ca 4 timer for min del, og ca 16 timer med tog. Sparer ett halvt døgn da.. Vet ikke jeg. Får da rettelig billetter fra SVG-TRD for samme prisen som tog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...