Gå til innhold

Kronglete SID og STAR


Kjell Martinsen

Anbefalte innlegg

Når jeg skal fly fra nesten hvilket som helst sted til Gøteborg, og lande på ESGG RWY 21, anbefaler min Flight Planner nesten bestandig å bruke STAR RISMA 1F. Når jeg skal fly fra Gøteborg og skal bruke RWY 03 blir jeg ofte anbefalt å bruke SID VADIN 1B.

 

RISMA 1F er definert slik: LOGSA-TOPLA-SVD-LASLI-RISMA-BAK-LOGSA-D033T-CI21.

 

VADIN 1B er definert slik: D025C-D213L-D171M-VADIN-BAK.

 

Mitt spørsmål nr. 1 er: Når jeg kommer fra Stockholm eller Gardermoen, er det virkelig nødvendig å fly helt ned til SVD for deretter å svinge nordvestover i spiss vinkel for igjen å passere ESGG, svinge nordover for til syvende og sist å lande på RWY 21?

 

Spørsmål 2: Er det virkelig nødvendig etter T/O fra RWY 03 å svinge til høyre for deretter å fly langt sørover, for deretter å svinge nordvestover i spiss vinkel for å komme seg til BAK for deretter å sette kursen for Gardermoen?

 

Der det noen av dere proffene som kan forklare hvorfor enkelte SIDs og STARs kan virke unødvendig kronglete, slik som i disse eksemplene? Jørgen??

 

Mvh

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inte dessa SIDar så jag kan inte säga säkert...

 

Men generellt så avbryts 99% av alla SID:s av att man får en "proceed to ABCDE when sufficient altitude" som innebär att man svänger på kurs när man har kommit över minimum sector altitude.

Kommer givetvis an på traffik bilden...

 

Har nog inte flugit en full SID sedan flygskolan! "[blink]"

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, etter å ha aktivisert hjernecella i litt mer enn to døgn (nå krever den hvile) Har jeg kommet til at den STAR og SID som min planlegger anbefaler, må referere seg til sydlige ruter som ender opp i Gøteborg, eller som har Gøteborg som utgangspunkt. Mitt spørsmål var egentlig overflødig. Nå kan hjernecella ta det litt mer med ro "[blink]"

 

Takk til dere som har tatt dere bryderiet med å svare...

 

Mvh

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

quote:

Opprinnelig postet av Gert Gundersen:

Man når sant skal sies kan jeg ikke huske sist jeg sendte en F50
via the whole SID procedure
heller.. Kanskje på flygelederskolen

Det är just det! Det händer inte så ofta..!
"[smil]"

 

/Jörgen

Har egentlig F-50'en endurance til å fly en hel GM SID "[stort"[stort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Sander Johansen:

Har egentlig F-50'en endurance til å fly en hel GM SID

Vet inte? Vi får inte flyga de... Bara RNAV SIDs..! "[blink]"

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

quote:

Har nog inte flugit en full SID sedan flygskolan!

Gratulerer Jõrgen !

Man når sant skal sies kan jeg ikke huske sist jeg sendte en F50 via the whole SID procedure heller.. Kanskje på flygelederskolen "[stort

quote:

Det kan vi jo enkelt gjøre noe med..

Safe and expeditious flow of air traffic "[Forvirret]"

quote:

Hva er ENTCZTZX

.... Nais try "[blink]"

 

PS: Det burde ikke være så "kronglete" Kjell. Vil anbefale deg å sjekke alternativt hvilke ruter du egentlig skal bruke til Landvetter.

 

Stort sett all trafikk fra Oslo til Gøteborg krysser FIR border til Malmõ via OSLOB, og selv om jeg ikke kjenner til ESGG SID/STAR system, må jeg si at det da høres mer fornuftig ut å gå via intersection KELIN, i stedet for den lange turen ned og rundt Sveda VOR.

 

Mvh Gert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Gert Gundersen:

Man når sant skal sies kan jeg ikke huske sist jeg sendte en F50
via the whole SID procedure
heller.. Kanskje på flygelederskolen

Det är just det! Det händer inte så ofta..! "[smil]"

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...