Gå til innhold

Ville åpne flydør i luften!


Sivert Indergaard

Anbefalte innlegg

Trykkabinen starter å øke trykket med en gang det har tatt av, så og si, for å sørge for en jevn økning av "høyde" inne i flyet. Det er ikke sånn at trykket øker først etter 10000'.

 

Småfly og store fly har et helt forskjellig design, mange fallskjermfly har forøvrig en dør som er avmontert, eller en "rullegardin" forann åpningen. At man kan hoppe ut av småfly på 10000', betyr ikke at man kan gjøre det samme fra en 737.

 

Går ikke du flyfag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke du flyfag?

 

jopp.. men siden jeg går avionikk, kan jeg ekstremt lite struktur ;) og når det gjelder pitot static og trykk og greier.. så kommer vi til det etter jul ;)

hadde litt om det i fjor i aerodynamikken, men også relativt lite. (men nok til å vite litt om trykk...)

 

når det gjelder fallskjerm, har jeg ikke peiling i det hele tatt.. vil ikke si at det går under luftfartøy, som er pensum på en sånn skole ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar av med packs on (noe vi faktisk ikke gjør), så starter trykksettingen etter takeoff-thrust er satt... Siden vi tar av med dem av, så begynner trykksettingen etter 1000ft, når vi slår dem på etter å ha satt climb-thrust.

 

Frem til da (enten packs er av eller på mens man taxer), er den ikke trykksatt i den forstand slik at dørene ikke skulle kunne åpnes... en av grunnene til at logikken i trykk-kontrolleren er slik, er at man da ikke vil kunne evakuere uten handling fra cockpit.

 

 

Skal svært lite diff-trykk til for å gjøre det umulig å åpne døra. Om man så er supermann med ubegrensede krefter, så går håndtaket istykker før døra gir etter.

 

Åpner vi outflow-valven manuelt, så dumpes trykket, og da kan man åpne dører og vinduer (i den grad aerodynamisk motstand ikke er til hinder for dørene). Åpning av vinduer er aktuelt ved feks røykutvikling...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reduserer i teorien EGT'en fra motorene med noen grader, ergo går maintenance-kostnadene ned i og med at slitasjen blir mindre... dog tror jeg de glemmer å faktorere inn kostnadene av slitasje på valve'ene og regulatorene i air-condition systemet.

 

Men det er det "de" vil at vi skal at vi skal gjøre...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er på grunn av at slitasjen på motoren etter siste "shop visit" regnes ut i fra EGT'n (som sendes via ACARS)? (Sett bort i fra LLP da (Life Limit Parts).

 

Vet at ingeniørene her på bruket følger med på EGT'n til kundens motorer, og når EGT'n begynner å nærme seg limiten tar de da kontakt med kunden og sier at det nå snart er på tide med et verkstedsbesøk. Har selv sett på det programmet og det er ganske stilig egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...