Tommy Hansen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 [color:#000066][size:14pt]Vi kjører igang med enda en Long Haul gruppeflight søndag 17.oktober i anledning Oslo Gardermoen sin deltakelse i Cross The Pond Eastbound 2010.Dette blir den andre av 3 hvor vi innviterer ALLE som ønsker å fly Long Haul til å delta for å trene litt på Transatlantic Flight Operations[/size].[/color] [color:#000066]Denne gangen har jeg valgt rute utifra 2 kriterier. Ny NAT prosedyre i forhold til forrige tur. Og destinasjon mtp Johan Grauers CPT på Sweden Ctr. Dermed går turen denne gang fra St.John's Intl,NF-CAN til Arlanda Stockholm,SWE. Vi satser på en enda mer strukturert og presis avgang, slik at vi rekker fram til senest 1800Z slik at vi kan gjøre en kjapp turnaround og joine Virtual Norwegian fra Stockholm tilbake til Oslo med avgang 1820Z og utover for de som måtte ønske det[/color]. [color:#FF0000][size:14pt]Preflight Briefing 1130Z[/size][/color] TeamSpeak 3 server: 67.222.46.54 port 9987 Logg på med fornavn og callsign.(lettere og ha oversikt over hvem som flyr hva da) 1130Z-1145Z Full gjennomgang med ferdiglaget generelt briefingdokument. 1145Z-1155Z Diskusjon og spørsmål på briefing 1155Z-1200Z NAT kommunikasjon briefing 1200Z-1210Z Flightdeck preperation setup 1210Z-1215Z Evt spørsmål rundt Flightdeck preparation 1215Z-1230Z Clearence requests og pushback 1230Z-> Taxi for Takeoff 1235Z-> Takeoff. 2 min seperasjon. Time it og vær effektiv. Departure: CYYT,St.John-CAN Scenery CYYT + Exclude files for scenery evt FSX Afcad Takeoff: 1235Z Destination: ESSA,Stockholm Arlanda-SWE Swedflight m/ESSA og Mega Airport ESSA-FS9/FSX + Nye Taxiskilt Arrival: 1800Z Route: Blir postet søndag formiddag 1100Z Charts CYYT Charts ESSA Vroute Planning Charts NAT Flight Planning Tutorial Transatlantic Radio Checksheet TeamSpeak 3 Litt mer struktur som nevnt denne gangen. Vi prøver å rekke en departure ut fra Arlanda for de som ønsker det, så vi må må vi være effektive. Selv om vi også denne gangen oppfordrer både erfarne og uerfarne til å joine,så blir det litt vassere krav denne gangen. Les opp alle linkede dokumenter du føler du er usikker på. Ha alt av charts og dokumenter klare. Vi må dessverre si at de som er nybegynnere til uerfarne med FS, ikke vil klare seg så bra på denne turen. Det vil ikke være anledning til opplæring av elementære ting som hvordan laste ned en rute,hvor lagre en rute,hvordan fly flyet ditt, osv. NAT prosedyrer online krever at du har alt det elementære inne. Har man derimot det, og kan være effektiv og følge opp briefing og være lydhør så er man velkommen. Det er også fullt mulig å joine TS3 kanalen uten å fly. Man kan lære mye med å kun lytte til hva som forgår. Anbefalt equipment denne gang er B744,MD11,A330,B777,A340,A380 eller annet materiell som kan holde Mach .86-87 cruise speed. Vi vil rekke fram i tide. Om denne tråden blir lang, husk sjekk innom side 1 for oppdatert Departure Board og evt endringer. [color:#FFFFFF]................................................[/color][size:14pt]Nok en gang Velkommen![/size] [color:#FFFFFF].............................................[/color] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 ACA866 B763 ABD316S B744F Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 ACA119 B744 jeg tar gate G 2 Tenkte å holde FL330 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Anbefaler de som har mulighet til å stille opp! Selv skal jeg ha en hektisk kveld på ENOS_CTR denne søndagen så blir ingen langtur på meg, men dæven det hadde vært moro å fått med seg tredje tur! Kanskje man får det til, håper det! Første tur var ihvertfall hyggelig, sosial og lærerik! Så ikke nøl med å hive dere med om dere har grunnleggende kunskap om Vatsim flyvning og flyet deres inne! God tur! Høres på 118.870! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J S Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hei jeg melder meg igjen, denne ganger har jeg PMDG 747-400X så da skal det gå greit Med FMC men trenger hjelp til FMC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre_Mælumshagen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Tror jeg skal vær med, isåfall med en 763, DAN1005 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jonas. Vil anbefale deg å droppe turen da. Ta fly du kjenner. FMC tar det noen dager å lære. Kan hende jeg blir med. EVT som ACH. Men vi får se Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg slenger meg på denne turen i morgen. Det var meget lærerikt sist gang. Håper bare at oceanic ATC er på denne gangen fra början, slik at man får oceanic clearance også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 God tur! Høres på 118.870! Takk for det, yes vi høres på på Oslo Control! Vi kommer mest sansynlig inn via FLS. Noen som har ENSV i morra? Ellers tror jeg vi får plass til 5 heavies ved terminalen. G1-3 + 5 og 7. Blir vi flere parkerer vi de som tar av tidligst på apron/taxiway bak stands slik at de er taxiklar som nr. 1 og 2 evt. Når de har taxet pusher vi en og en i den rekkefølgen vi skal ta av, da det ikke er plass å pushe flere av gangen. Så pass på tiden og rekkefølgen jeg setter opp på Departure Board. Tenker jeg gjør slik at gate 7 er først eller etter de på bak stands og G1 til slutt. Vi prøver å få god flyt og presis ground ops. og TO, siden man i CTP må være klar når man skal for å holde slot tiden sin. Rute blir kunngjort i morgen formiddag 1 time før Preflight Briefing. Så vil man gjøre FMC og fly klar før preflight er det mulighet for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Husk også at det er en cargorampe til høyre for G1, så der kan jo evt en stå. (Siden PK flyr Cargo, kan det være en ide at han står der.) EDIT: ACA538 MD11 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Sondre skal også fly cargo, så da får vi to cargo fly hvis ingen andre skal fly cargo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Ah! Synd at flyet mitt hjem går litt senere, så rekker ikke og få vært med desverre. Håper på flere slike turer i fremtiden! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 For sent å melde seg på? =) Jeg blir gjerne med! Tenker jeg flyr GSS0375 B744 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hofstad Haugen Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det er bare å joine :-) Vi er forøvrig på ts nå :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Vi ser ut til å få en normal vind til transatlantisk østlig rute å være. Ca 50kts average trip winds. Med TAS på 480-500 vil ETA være ca. 1740Z-1755Z om alt går som det skal. Route idag blir random single coordinates: YYT LOGSU 4900N 05000W 5300N 04000W 5600N 03000W 5900N 02000W RATSU GUNPA FLS UN623 GRM UP607 ELTOK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Svendsrud Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Slenge seg på. GTI2417 B744F Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg flyr forresten freighter btw. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hvilken TS er dere på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Poster: Reidar Fredrik FrydenlundEmne: Re: Long Haul Group Flight #2-Søndag 17.Oktober Hvilken TS er dere på? Det står server-ip i førstepost Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Svendsrud Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Fikk CTD like etter 49/50N. God tur videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Litt bilde etter take-off fra CYYT Andreas kommer ut av skyene Her har vi Joakim som er godt foran meg Og Andreas igjen Kom meg ikke helt fram, simmen sluttet å virke over Gardermoen. Beklager for det Anders hvis du satt på ENOS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre_Mælumshagen Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Ja da har jeg omsider landet :grin: Ikke alt gikk etter planen da jeg hadde regnet feil fuel og måtte lande på alternate airport ENGM og gjett hva? Bensinen holdt akkurat, for da jeg akkurat hadde taxet av rw gikk jeg tom... Så det gikk jo greit. Jeg vil takke for turen, har hatt det gøy og anbefales til de som ennå ikke har prøvd. jeg vil gjerne hive meg på hvis noe lignende blir arrangert igjen om ikke så altfor lenge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Delta 247 finally arrived. Takk til alle som deltok denne gangen også. Vi hadde en fin tur og masse trafikk fra Oslo_Ctr og inn. Litt småproblemer idag her og der,9 piloter på TO,og 6 landet. 5 på destination Arlanda, og en som måtte ta i bruk alternate,Gardermoen. Vi kjører igang enda en flight neste søndag som en generalprøve for CTP. Velkommen igjen da! Jeg har gjort en liten picture tutorial på NAT Ops. med utgangspunkt i JFK-OSL. Den finner du [size:14pt]HER[/size] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Stilige bilder Tommy. Skal vi få til en cross USA?,(som vi fullfører denne gang :grin:) Vest mot øst er 99& CTD her i gården. KPHL-KLAX,hadde vært artig.Flott scenery i Philly nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Takk, og takk for følge halveis i allefall da. SFO sceneriet bruker jeg så sjelden, hva med KPHL-KSFO? Men ja, vi må jo få fullført en US cross snart,hehe! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Glemte å skrive i går, da jeg ble opptatt med Maddogen til Leonardo (for å gjøre ei historie kort: holding over SUMAK pga heavy traffic inbnd ENGM, samt testing av multicrew funksjonen etterpå, noe som var av det råeste jeg har opplevd!) :grin: Anyways, takker stort for en like flott tur som sist! Blir garantert med neste søndag også! Gleder meg til å se hvor vi havner da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hofstad Haugen Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hyggelig at du likte Multi crew funksjonen :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.