Gå til innhold

Piloten hyllet av passasjerene etter nødlanding


per berge

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7310196

 

Det gikk jo bra denne gangen også, som det jo som regel gjør. Men ett spørsmål til crew eller andre som veit svaret. Når fly crewet roper Heads down, stay down, så skjønner jeg jo meldinga, men att dette repeteres hele tida har dette mer med psykologi å gjøre der målet er å ta vekk en oppbygende frykt hos pasasjerer?

Hvorfor jeg spør er vel kun fordi psykologi er litt interesant og att jeg har en tendens til å gruble på det meste,,,,,, som de fleste andre kansje ikke grubler på ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er den ikke. Godt mulig det er noen fly som har det, men i dette tilfellet er det ikke automatisert og det er det heller ikke hos oss.

 

Ang. hvorfor man skal gjenta det hele tiden vil jeg tro det er flere grunner. Men kommandoen "heads down, stay down" blir gitt en gang og etter det blir det stille skal jeg love deg det er mange som løfter hodet for å se hva som skjer. Ikke ønskelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei der var det nerver av stål ja, eller tillit til att flightcrew hadde kontroll på situasjonen kan vi like gjerne si.

Det du nevner Clamer tror jeg så gjerne. Er rart med det for i en haug med folk vil det alltid være en eller flere som ikke greier å ta alvoret.

Men ettersom jeg har tenkt mer og mer på saken eter jeg så videon så sitter jeg igjen med en tanke om att det jeg antyder slettes ikke er helt "hugæernt".

For tenk etter selv, og da særlig fra ett barns sinn. Når en slik melding repeteres får du retta oppmerksomheten over til denne komandoen og ikke på selve situasjonen som skjer utenfor.

I tilleg skaper du jo en følelse hos passasjerer av att crew er trygge på situasjonen og ikke har "forlatt sin post" for å bruke ett slik utrykk.

 

Å nei det var IKKE en tape som rulla der nei, noe en fint kan høre på stemmebruken. Du hører att det stiger ettersom de nærmer seg rullebana noe som er helt normalt. Om ikke ville jeg nestebn si hun hadde vært upassende og ikke helt god i huet, om dere forstår meg rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius: Om du er ombord i eit fly som kjem inn for landing slik som dette, trur eg NEPPE du tenker på at kabinmannskapet "masar" på deg om at du må gjere det du skal. Du er nok meir fokusert på å faktisk gjere det dei seier slik at du skal overleve. Stressnivået er ekstremt høgt blat passasjerane fordi dette er noko nytt, uvant, skummelt og potensielt farleg. Så on du anser det som masing, så håpar eg du veit akkurat kva du skal gjere ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...