Gå til innhold

VATSIM EVENT! Gardermoen Realtime 18Sept. 08-22z!!


Daniel Klepp

Anbefalte innlegg

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Alle SID/STAR er VOR-baserte, dvs mulig å fly bare utifra VOR/DME. Så var det bare om man tok til seg den slags viten før man begynte med FMC, da ;) Mange som ikke gjør det, litt dumt egentlig..

 

Men det er bare morrasutringa mi. Vi begynner så smått å våkne her på Værnes, og er om ikke lenge klar til å kjøre igang Realtime, så det er bare å booke og fly! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankomstflighten fra ENTC ble kansellert for min del, tok en litt forsinket avgang fra Sola heller og håper på en rekordkjapp turnaround på bakken før man flyr videre til Flesland. Det her kan bli gøy som pokker iløpet av dagen!

 

Bare synd kjærringa la planlegging av selskap i kveld så man kun får flydd i starten av eventet og ikke mot slutten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil anbefale sterkt å finne en Dash med FMC.

 

Hvorfor det? NESTEN alle SID/STARs i hele verden kan flys uten en FMC. Eneste FMCen gjør, er å legge inn punktene for deg. Hvis du faktisk LESER kartene, så ser du at det står distanser og radialer fra to VOR på hvert eneste punkt.

 

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENGM/EN_AD_2_ENGM_4-17_en.pdf

 

SOVIR

R-351.6 GRM/DME 18.4

R-163.0 MES/DME 37.8

 

Null problem!

 

Men ja, det er helt klart enklere å fly med en FMC. Nesten for enkelt. Hvis du sliter, installer FSNav funker fett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd ikke ENOR_N/ENOR_S er jevnt staffet under eventet, borts fra det syns jeg det gikk knirkefritt fra pilotsida! :)

 

EDIT: og mens jeg skrev dette kom jeg på traffic-allert med en outbound fra Tromsø mens jeg var på vei ned! grunn nok til å forsøke å få ENOR opp neste gang, det er jo like mye verdt som ESOS/EKDK. om ikke mere!

 

Bra jobba gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...