Gå til innhold

Norske decals til 1/32 skala F-16?


AMO

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle ta opp hobbyprosjektene mine og få begynt på en del modellbyggesett igjen, og jeg vet om flere her inne som driver med det samme. Jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på en 1/32 norsk F-16, ved hjelp av custom configs jeg vil utforme selv.

 

Men før jeg bestemmer meg for å gå for dette, vil jeg være sikker på at jeg har decals. Men jeg har vanskelig for å finne norske decals til F-16 i denne skalaen. Er det noen her inne som har gode tips eller kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/48 er ett bedre valg en '32 når det gjelder F-16, mye lettere å få dekaler og utstyr til den.

 

Har du skaffe settet ?

 

Hvilke versjon skal du bygge ?

 

Send meg en PM hvis du har spørsmål. Jeg har ett par RNoAF F-16 under beltet.

 

Dette er en F-5N jeg ble ferdig med i forrige uke, og i helga tok den førsteplass i IPMS Sør sin årlige konkurranse.

 

F-5N1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sten Arne!

 

Når det kommer til hvilken versjon jeg skal bygge, så må jeg nok gjøre litt research og se hva jeg finner mest fristende. :) Har du noen anbefalinger, både til versjon og en nettside hvor jeg kan finne informasjon om flyene våre?

Er www.f-16.net en side dere anbefaler?

 

Jeg har skaffet settet Håkon linket til lenger oppe i tråden. :)

I tillegg fant jeg denne siden: www.shull24.com

 

Her bestilte jeg følgende:

Art.nr.: 4827, 4840 og 4841.

 

Om disse blir brukt får vi se på, jeg må gjøre litt research og se hva som kan brukes.

 

Den F-5'en så skremmende pen ut, hvordan er det du får lakken såpass matt? Og hvordan får du såpass fremtredende nagler i skroget?

Du må gjerne komme med så mange tips du bare har til det beste resultatet, både når det kommer til lim, lakk og verktøy ifm bygging, lakkering og modifisering! :)

Du er mye mer rutinert enn meg på dette, så jeg tar i mot alle tips med stor takk! :) Du må gjerne vise frem dine F-16 om det frister! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

F-16.net er helt greit ,men skal du ha oppdatert info spør heller meg eller andre med litt kontakter.

 

Vil også anbefale at du hiver deg på forumet til IPMS Norge, eget forum for norske plastmodellbyggere. vi er endel av en verdens omspennende organisasjon med plastmodeller som interessefelt. www.ipmsnorge.org/forum

 

Her er en av de bedre F-16 jeg har laget ,iallefall den jeg har bilder av på nett.. med en liten beskrivelse. Amerikansk modellbyggeforum, så all tekst er på engelsk.

 

http://zone-five.net/showthread.php?t=638

 

Angående sett.. hvor skal jeg begynne.. det kommer så an på hvilket forbilde du har og hvor mye du vil gjøre ut av det, samt hvor rutinert bygger du er.

 

Skal du lage en "tradisjonell" Block 15 fra før '97 (331/334 skv)så er Hasegawa sitt V9 sett helt greit.

 

Skal du lage en tradisjonell Block 10 fra før '97 (332/338 skv) blir det samme settet, men med nye høyderor og andre Block 10 detaljer i resin.

 

Skal du lage en moderne F-16 AM/BM så er Kinetic sitt sett helt greit å starte med, her er det meste av det du trenger i pakka. Dekaler vil jeg anbefale at du kjøper utenom. Vingtor (www.vingtor.net) har ett flott sett i '48 skala.

 

Skal du lage en moderne F-16 AM av høyest mulig kvalitet vil jeg anbefale Tamiya sitt F-16 Block 25/32 US ANG sett.. her vil du trenge en ny resin hale, samt at det er endel jobb med konverteringen. Jeg har laget denne utgaven og syntes det var ett greit prosjekt ,men er du uerfaren så tror jeg ikke jeg vil anbefale dette som ett første prosjekt.

 

Er du "fersk i faget" tror jeg at Kinetic + nye dekaler er den greieste veien å gå. Rett ut av eska vil den gi ett helt ok resultat.

 

Malingen der er ren teknikk.. det er lettere en du skulle tro. Jeg bruker Airbrush (som er uunverlig). Først og fremst maskerer jeg alt som ikke skal males. så legger jeg på en grunning, en nøytral gråfarge somregel. Deretter tar jeg en mørk grå eller svart og markerer opp alle panel linjer. Dette kalles pre-shade og vil gi en skygge effekt. Så kommer fargene, altid lyseste først og denne "jobbes inn" til en har ønsket kombinasjon av farge,skygge og mønster. Så legger jeg på ett par lag med klarlakk. Her bruker jeg vanlig bonevoks (for akrylgulv). Funker som bare fy.

 

Dette må tørke grundig mellom hver omgang. Jeg bruker stortsett akrylfarger (Tamiya,Vallejo og Extracryllics) som tørker veldig fort, de er stortsett klare å jobbe videre med iløpet av en times tid. Når bonevoksen er tørr er det tid for dekaler. Jeg bruker også noe som heter "micro sol" som jeg pensler på disse. Dette stoffet myker opp dekalene litt og lar de tilpasse seg nedi panel linjer, over folder også videre. Denne prosessen tar endel timer, så jeg lar modellen stå en dag eller to for å være sikker på at den er tørr. Det kan hende jeg må bruke Micro sol to ganger før jeg er fornøgd, og du når du har hatt på dette må du ikke under noen som helst omsteendighet komme nær dekalene. da blir de garantert ødelagt.

 

Når dette er tørt og ferdig tar jeg en myk klut eller tørkepapir som jeg har fukta med litt vann og fjerner evt vannrester og kjemikalier. Så legger jeg på ett lag til med bonevoks som virker virker som ett beskyttende lag. Så kommer det jeg syntes er mest morro. Få modellen til å se "brukt" ut. Her er det masse forsjellige teknikker man kan bruke. Det mest vanlige er å ta litt Witesprit med noen få dråper mørk/grå/brunaktig maling. Så pensler jeg denne "guffa" over modellen og lar det tørke litt.. Nå tror man at man har ødelagt modellen ,men nei da. ta ett par dråper Witesprit på ett tørkepapir og dra forsiktig over i vindretningen. Så ser du hva som har skjedd. Panel liner og nagler har blitt framhevet på en diskret , men grei måte. Til slutt legger jeg på ett par lag med matt eller halvblank lakk. Dette matter ned overflaten og blander alt isammen så du får en flott finish.

 

 

Det er også andre effekter man kan legge inn med airbrush, som sot runt kanonmunninger, eksos fra APU/startmotorer, litt oljesøl fra aktuatorer i ror/flaps flatene også videre.

 

Det er masse en kan gjøre, og jeg har bare tatt med en brøkdel her. Send meg gjerne mail eller PM om det er noe spesifikt du lurer på. Jeg har drevet med modellbygging siden jeg var en 10-12 år gammel (og er nå 35). Det er en veldig morsom og lærerik hobby med mange måter å utfolde sin kunstersans på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...