Gå til innhold

JAS plan flög ikapp Norwegian plan


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

også her: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3774177.ece

 

Verken tyske, danske eller svenske flygeledere fikk kontakt med det norske charterflyet, ikke engang på nødfrekvensen.

 

Det svenske forsvaret tok ingen sjanser og sendte to JAS 39 Gripen-jagerfly på vingene for å avskjære flyet, av frykt for at det kunne være kapret.

 

Over Skåne fikk jagerflygerne kontakt med besetningen om bord, og flyet fikk deretter fortsette til Arlanda utenfor Stockholm som planlagt.

 

– De skulle skifte frekvens da de var på vei fra spansk til fransk luftrom. Besetningen skiftet da til feil kanal, forteller Skånvik.

 

Hvorfor flygerne heller ikke svarte på anrop over nødfrekvensen, er uklart. Selv hevder de å ha lyttet til denne frekvensen, noe den svenske forsvarsledelsen finner usannsynlig ettersom flygeledere i tre land ikke lyktes med å oppnå kontakt med dem.

 

Helt utrolig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Men har vel gått litt tid fra de skulle skifte frekvens til jagerflyene kom på vingene slik at pilotene strengt tatt burde ha skjønt at noe var litt rart..? Er tross alt 2 stk der foran som skal kvalitetsikre hverandre. Men klart, alle kan gjøre feil. Er vel mer en èn ting som sviktet. (Chain of events)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ?

 

Så lenge uten radiokontakt kan tyde på at det var veldig stille og fredelig i cockpit. Presseansvarlig og pilotene fornekter seg ikke, og tar den vanlige Norwegianutveien: Løgn.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2965191.ece

 

Dersom de hadde lyttet på 121,5 så hadde de fått med seg at det ble kalt etter dem av det ene senteret etter det andre, sannsynligvis fra andre fly også.

 

- I stedet for å prøve en annen frekvens på radioen, sendte de bare opp fly. Det var kanskje i overkant, sier kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til expressen.se.

 

- Dette var å overreagere litt, for hadde de forsøkt på en annen kanalfrekvens så hadde de trolig fått kontakt, mener hun.

 

Dangens pisspreik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en anelse om hva som egentlig har skjedd her? Når de tuner feil frekvens på vei inn i Frankrike og ikke får kontakt, svitsjer de vel tilbake til den frekvensen de var på og sier "no contact on.."? De kan vel ikke ha fløyet gjennom hele Frankrike uten å ha oppnådd kontakt, og ikke være ubekvem med at de aldri fikk kontakt? Og hva med Tyskland, de kan vel ikke ha fløyet også inn i tysk luftrom uten å kommunisere med noen, og uten å finne det ubehagelig..?

Lurer veldig på hva som har hendt - hva som ligger bak denne merkelige historien. Skulle nesten tro at begge har sovnet eller noe. Å ikke savne ATC-kontakt gjennom tre-fire land er vel helt sprøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede skjedd med Norsk fly før, Braathens ble interceptet av Nederlansk Luftforsvar 16 Feburar 2006, Loss Comm, da også fra Spansk til Fransk luftrom, de prøvde å få kontakt med fransk ATC flere ganger, før de så skiftet over til Maastricht, de ble, og rapporterte så Situation Normal på 121.50 da de ble interceptet, og forklarte hva som hadde skjedd.

 

http://atcarchive.dyndns.org/_files/DM_20060216_19%20QRA%20AJ21.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd, og skjer ikke så helt skjelden at noen dropper av frekvensen, men at noen flyr fra Spania til Sverige uten å snakke med noen tyder på at de var så borte at man kan mistenke dem for å ha sovet.

Vi snakker om et par timer, så dersom de var våkne så ville de helt klart reagert på at de ikke snakket med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.wallop :whistle:

 

Fra spøk til revolver, jeg synes det skurrer meget at et crew kan være av radioen i så lang tid, og være tilfreds med det.. Er det en ting man vet så er det jo at det er en drøss med frekvensbytter neover, og at det da plutselig blir stille gjennom 3 land burde få ei varsellampe (figure of speech, ikke en faktisk warning-light, selvfølgelig) til å lyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett selskap bør slike hendelser undersøkes grundig.. flyvernee har vært uten kontakt med ATC på oppmot 3 timer i ett av verdens mest trafikkerte luftrom.. ingen ATCchatter på øret, eller oppkalling på oppmot tre timer bør vekke en viss mistanke til noen.

 

Disse to bør også igjennom ett lite oppdateringskurs på radiobruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" flyvernee har vært uten kontakt med ATC på oppmot 3 timer i ett av verdens mest trafikkerte luftrom.. "

 

Følgende notis i Luftfartstilsynets postjournal i dag viser vel hvor lenge man var uten kontakt med flyet:

 

Dok.dato: 14092010

Fra: Bundesaufsichtsamt für Flugsicherung

Sak: Violation of Air Traffic Regulation by Pilot-in-Command of flight NAX3812 on 13 july 2010 between 11:21 and 12:38 UTC from Palma de Mallorca LEPA to Stockholm ESSA

Dok: Violation of Air Traffic Regulation by Pilot-in-Command of flight NAX3812 on 13 july 2010 between 11:21 and 12:38 UTC from Palma de Mallorca LEPA to Stockholm ESSA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...