Gå til innhold

Store nyheter, ny Flight Sim på vei


Audun Sjøen

Anbefalte innlegg

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Gjest Geir-Finstad

Microsoft udugelige? he he, da har jeg hørt det også. Aerosoft er som ei lokal kantine på en av MS sine avdelingskontorer world wide, så her må du nokk sjekke opp litt fakta. Finnes ikke et programvarehus som har mere muskler en disse er jeg redd, både på godt og ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Vel, Geir. Her må jeg nok si at jeg er uenig. Microsoft har siden tidlig 80 tall laget operativsystem (strengt tatt var ikke MSDOS noe operativsystem, bare en enkel kommandoprosessor, en vits av et filsystem og enkle rutinekall til inn ut enheter som skjerm og tastatur).

Derfor var det utrolig at dem klarte å gjøre en så utrolig dårlig jobb med Vista.

 

Når man da tenker på en finne (Linus Torvalds) som (i samarbeid med mange frivillige skjeler) utviklet Linux, som etter min mening er et bedre, mer stabilt og sikrere operativsystem enn det Windows noensinne vil bli.

Fiaskoene fra Microsoft er mange. Microsoft Zune (mp3 spilleren) er et eksempel.

 

Her er noen linker som dokumenterer mine påstander:

Link

Link

Link

Link

Link

Link

 

Faktisk er X-Plane er en bedre simulator enn Microsoft FS. Microsoft FS er en enkel matrisesimulator, noe som var nødvendig på 80 og 90 tallet på grunn av begrensninger i minne og CPU. Det som gjorde Microsoft til en populær simulator for avanserte brukere, var at de laget et API slik at Aerosoft og andre leverandører kunne lage tillegg.

 

Suksessen til Microsoft FS er derfor mer forårsaket av Aerosoft, PMDG og alle de andre 3. parts leverandørene enn av Microsoft selv. Har det ikke vært for alle 3. parts leverandørene , så hadde MS FS vært stein dau forengst.

 

At Microsoft har muskler er jeg enig i. Men for meg virker selskapet som en dinosaur. Og hodet til dinosauren er ikke mye å rope hurra for.

 

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Joda , jeg vet at det er store krefter der ute som skal gjøre alt gratis, ubuntu meg her og ubuntu meg der. Det funker greit til sitt bruk, men tror du må stikke fingeren litt i jorda og se litt bredere på hva MS har gjort, dinosaurus, jepp, men fy flate og sterk og stor. Diskusjonen om fri programvare og komersielle løsninger er en annen, men Aerosoft vs MS som jeg kommenerte er nokk desverre slik. Og fri programvare er ikke gratis programvare, tvert om, dobbelt så dyrt, du tjener penga dine på tilpassninger og utvikling. Stort sett billigere og kjøre etablerte løsninger om du skal ha noe litt utenfor A4 arket. Og ja, helt klart uten alle tredjepart aktørene, både gratise og komersielle hadde det hvert kjedelig og fly MS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei på deg. Nei ikke på noen måte, jeg bare kommenterte på tidligere innlegg om at MS har driti seg ut med FSX og at alt skulle bli så bra når Aerosoft komm med noe greier osv. Men innlegget er endret nå, så ikke rart du ikke hang med der..:-) jeg driter det fult jeg , hvem som kommer med hva bare jeg kan kose meg med hobbyen min innemellom, og alle de fine folka som har samme interesse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av noe over 90.000 ansatte er det nok en og annen som kan programmering hos MS også. Men det de er absolutt helt i særklasse dyktige på er business. Å avfeie Microsoft som udugelige blir litt for drøyt, og litt for enkelt syns jeg. Selv er jeg ikke så veldig bekymret for at de ikke har kompetanse nok til å lage noe meget bra, selv om de har gjort noen tabber. Jeg tror de kan hvis de vil, og spesielt hvis Aerosoft nå samtidig går inn å prøver å ta over markedet. Det som er mer urovekkende med Microsoft er den strategiske faktoren.

 

Jeg frykter jeg vil havne enda mer på utsiden av den nye målgruppen. Jeg har allerede noen Windows LIVE spill og ser lite forlokkende med det. Det minner mer om adware/malware, og var det mulig ville jeg installert spillet uten LIVE-tullet, på de spillene jeg har.

 

Dog skal det i rettferdighetens navn sies at jeg ser noen potensielle fordeler her også. Når vi nå vil kjøpe addons "ingame" fra et slags marked i Flight, så vil installasjonen bli veldig enkel, og vi vil få oppdateringene til feks PMDG rett i Flight. Så enklere administrasjon, samt økt kompatibilitet på den biten har jeg tro på.

 

Det jeg lurer mest på er hvordan de vil forholde seg til alle de små, og om det fortsatt vil være lett å lage ting selv/freeware. Selve konseptet med LIVE er at alt går gjennom Microsoft, det må møte en rekke krav, og godkjennes av Microsoft. Det har til hensikt å sikre kompatibilitet/kvalitetsikring, samtidig som avgifter for godkjenning sikrer inntekter. Men vi får satse på at det i alle fall ikke blir noe obligatoriske systemer som det, og at bruker-friheten blir ivaretatt.

 

Jeg ser frem til å se det, samme hva det blir! :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, siden dette er et forum som diskuterer et MS-produkt så må det være lov å spørre: Hva gjør du her egentlig? Fisker etter konfrontasjon?

 

Styrken til MS FS er nettopp den at den er laget åpen slik at den kan moddes til enhver smak. Dette ser du av en eller annen grunn som en svakhet og at "Suksessen til Microsoft FS er derfor mer forårsaket av Aerosoft, PMDG og alle de andre 3. parts leverandørene enn av Microsoft selv"

 

Hva vil du ha, egentlig?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Kan jeg være så frekk og tippe? Norge ut av golfstrømmen, Harrald ut av Sonja, ja til alt og nei til alle samt at alt som er gratis er veldig miljøriktig så lenge det er grønt og rødt med en pingvin i midten :-) Det var litt fleip. Nei pingvinene skal være i vannet de, ikke på hardisken.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi ikke skal glede oss for mye.

Microsoft er oppskrytt. for ja hvor lenge siden ble fsx lansert.. i 2006 mener jeg å huske. 4 år tok det før spillet kunne spilles. Eller flys. Enda er det ikke en skikkelig 737 til den. wilco er en frame killer i seg selv. Så jeg har tro på den nye til pmdg.. men når kommer den.. de sa jo til jul... jeg tror de mente juli... men gi det en sjanse og se. men jeg har hørt rykter om at det kommer til å koste penger å fly det. Og ingen mulighet for nettverks flyging. en stor minus for oss på vatsim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen mulighet for nettverks flyging

Denne var litt ny. Tidligere var man redd for at man kun måtte være på nettet siden de refererte til MS Cloud. Dette har MS avkreftet i siste nyhetsbrev. Man kan sitte hjemme for seg selv å fly eller man kan velge å fly med andre på nettet.

 

MS har også tidligere uttalt at for å få et større publikum, må de produsere et produkt som fungerer på en normal PC og ikke bare for de råeste "dyrene" der ute.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve grunnpilaren i "Games for Windows LIVE" er nettverk og multiplayer. Man har en LIVE brukerkonto som holder styr på alt fra poengscore til hvilke spill man har, og som gir mulighet for ting som in-game chat, og alskens nymotens "cyber-sosiale" greier.

 

Det vil definitivt bli flyvning over nettverk, og nettopp dette (multiplayer og "sosiale opplevelser") er av de få tingene MS har avslørt at de vil satse mer på med Flight (i tillegg til at det som nevnt ligger i kortene når det skal være et Win-LIVE spill). Hvordan det derimot vil fungere opp mot eksterne systemer som Vatsim er dog et annet spørsmål, det kjenner jeg ikke noe til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker dag burde selv MS forstå at vi alle er født individualister, ikke nettverksbaserte kloner som hver dag liksom MÅ treffe hele verden. Menneskeheten er i ferd med å kjøre seg fullstendig i grøfta takket være data og vridd tankegang (eller rettere sagt, mangel på tankegang). Ideer fra MS og ellers den kanten av verden, er syke til tusen og tilbake. Alt må lages vanskeligere, og menneskene må utdannes mer, eller automatiseres som maskiner, slik at til slutt er alle like dumme og like fjernstyrte, og blir sittende foran TV'en (i USA er gjennomsnittet nå 8 timer pr dag), og knaske i seg McDonalds (som ser like bra ut etter en måned i kjøleskapet *uten* plast over), og drikke noen Budweiser (der navnet er stjålet fra Europa, og selve øllen er bare kjemikalier). OK kanskje nyter vi en maiskolbe (som er genmodifisert med skorpiongener), men det gjør vel ingen ting når hjernen likevel er for full spiker på vei til fullstendig forfall. Cyberworld, hah :grin:

 

Nååhhh, hvor *pokker* satte jeg fra meg konjakken?? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på bildene er det stor forskjell.

Den viktigst forskjellen for min del er at MS vil satse på et større publikum. Ikke ved å gjøre simulatoren mer arkade aktig, men at det skal være mulig å kjøre det på en relativt vanlig komputer.

 

Skal man kjøre FSX i dag må man være rimelig interressert og invistere mye penger i PC utstyr.

 

Ser du videre på bildene har teksturen mye høyere oppløsning. Du kan se gress stråene på det ene bildet.

 

Vertikale flater blir nå mappet med tekstur. Tidligere ble disse strekket til en blurry masse.

 

Atmosfæren ser mer realistisk ut.

 

Kystlinjer er mer realistiske, det samme gjelder vann tekstur som nå ser ut til å ligne REX.

 

Kontrast forholdene er mye bedre og mer realistiske. Tidligere har det sett ut som om en "brightness knapp" har blitt satt på ufrivillig. Det medførete at man i stummende mørke kunne se allikevell, og at hele FSX har sett "flat"ut. Nå kaster fjell skygge på seg selv.

 

Ambient occlusion shader ser ut til å være implentert. Det simulerer resultatet av indirekte lys som skyer vegger og annet. Det visuelle blir at under takutstikk, under broer, inne i hangarer, osv. blir det noe mørkere og mer realistisk.

Tidligere måtte dette paintes inn i texturen.

 

Til slutt håper jeg at prosessen angående utvikling av addons blir lettere, slik at det benyttes mer tid på å produsere istendenfor å finne ut av alle slags rare ting.

 

Ragnar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...