Gå til innhold

Store nyheter, ny Flight Sim på vei


Audun Sjøen

Anbefalte innlegg

Jeg er positiv jeg også, MicroSoft har ikke skuffet så langt og selv om at addon skaper mye liv i våres flightsimulatorer så har faktisk Microsoft levert varen hver gang.

 

vi som har holdt på en stund vil altid ha mer og vi har også fått mer ettersom versjonene av fs har kommet, denne gangen vil vi trolig også få enda mer en det FSX klarer å vise frem nå.

 

Personlig tror jeg ikke at MicroSoft denne gangen lager noe "helt" nytt men at de bruker mye av FSX egenskapene i denne nye simmen...

 

PS! Never change a winning (product)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Gjest Geir-Finstad

Tror dere skal vente litt med og skli over på antidepresiva....hva med flight liggende på skyen, som kan benytte lokale plugins som PMDG? skyen til MS gir mange muligheter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Geir. Dette er jo et nytt produkt på en ny plattform som helt sikkert gir uante muligheter i forhold til både maskinkrav og utviklingsmuligheter både for MS og tredjepartsleverandører.

 

Uten at jeg er så teknisk inne i hva en slik sky innebærer så vil jeg kanskje tro at MS har deler av maskinparken som kjører Flight, og at våre maskiner på en eller annen måte blir tynnklienter, og dermed kan spare endel i forhold til prosessorkraft og grafikk slik at også middelmådige pcer har muligheten til å få FS til å kjøre på et bra nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da mye til diskusjon om dette her da, for og i mot og bla bla bla, var da ikke så lenge siden folk hylte og grein (metaforisk) om at Microsoft har sparket ACES og at hele flight simulator serien er borte for godt..

 

Nei, synes nå vi skal være glade jeg for at Microsoft i det minste viser initiativ til å ta opp produksjonen igjen samme for dårlig/bra produktet blir..

 

Er vi heldig får vi en ny simulator å krangle med, kjefte på og klage over i årene som kommer også..

 

PS.. Ikke fan av noe cloud basert dritt som man selv ikke kan endre og tukle med, debugge og analysere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Ruud

Enig med Geir. Dette er jo et nytt produkt på en ny plattform som helt sikkert gir uante muligheter i forhold til både maskinkrav og utviklingsmuligheter både for MS og tredjepartsleverandører.

 

Uten at jeg er så teknisk inne i hva en slik sky innebærer så vil jeg kanskje tro at MS har deler av maskinparken som kjører Flight, og at våre maskiner på en eller annen måte blir tynnklienter, og dermed kan spare endel i forhold til prosessorkraft og grafikk slik at også middelmådige pcer har muligheten til å få FS til å kjøre på et bra nivå.

Jepp, det er et helt greit eksempel på hva cloud-computing kan være det Morten. Fordelen fra et brukerperspektiv er bla plattform-uavhengighet, lavere krav til maskin-resurser, og enklere administrasjon. Man slipper potensielt å installere noe fordi mye er tenkt kjørt rett fra Internet Explorer, Safari, ol. Eventuelt legger man inn en liten klient-programvare lokalt, dersom nettleser ikke er egnet for oppgaven.

 

Fordelen for leverandøren er bla full kontroll over bruk (ingen pirater), mulighet for flere betalingsmodeller, abonnementer, ol. Full kontroll over programmets funksjonalitet gjennom hele programmets levetid (ingen hacking mulig). Full kontroll over tredjeparts programmer, og deres implementering, samt ekstra inntjening på dem. Billigere utvikling siden man slipper å forholde seg til ulike konfigurasjoner, plattformer, og hardware. Mye mindre resurser brukt på support fordi det er umulig for brukeren og endre/"tweake" noe på programmet, eller legge til egne ikke-godkjente addons, osv. I tillegg er det en fin kanal for påprakking av reklame, eller å forsøke å låse deg til en leverandør av mange tjenester.

 

Dette med "nettskyen" er vel noe av en hype for tiden, alle de store som Microsoft, Google, HP, ol, bruser om kapp med nerdefjærene sine, og det er i det hele tatt mye luft og tåke i luften. Det er i stor grad en kamp om kontroll, men det kommer ganske sikkert til å komme mye både spennende og bra ut av dette på litt lengre sikt, også for oss vanlige hjemmebrukere.

 

Men av alle ting jeg gjør på PC'n så må jeg vel si at akkurat flysim er noe av det minst egnede for nettskyen pr i dag. Jeg liker det eksperimentelle, jeg liker tweakingen, "reverse engieering", og friheten til å velge egne sammensetninger, eller egenkomponerte tillegg og innstillinger.

[size:8pt](Jeg liker til og med "hardware-utfordringen", men meg om det :crazy: ).[/size]

Og til slutt, jeg har for dårlig infrastruktur/internettlinje til at realtime spill i nettskyen frister riktig enda.

 

Men ok, det var bare noen tanker om flysim i nettskyen. Hvor tar dere det fra at MS Flight skal ha noe med nettskyen å gjøre egentlig? Å kalle Windows Live-spill for nettsky er vel å strekke begrepene litt, og såvidt jeg kan se skal dette nye spillet være for PC og kjørt gjennom Windows Live.

 

Windows Live har noen av de over nevnte fordelene for produsent, men få eller ingen fordeler for meg, slik jeg ser det. Spill under Windows Live installeres og kjøres lokalt akkurat som FSX, men man er avhengig av Live rammeverket for å aktivere og bruke spillet. I tillegg kan man få oppdateringer, nedlastning, kontroll på poeng-score, samt tilgang til alle andre Live-tjenester knyttet til Live-kontoen. Det blir omtrent som Steam og er egentlig mest en distribusjonsform. Det gir Microsoft mer kontroll, det er vanskeligere å cracke, og alle spill for Live må møte bestemte kriterier og godkjennes/sertifiseres av MS.

 

Jeg syns hele live-klienten er irriterende og unødvendig malware som jeg ufrivillig må ha for å spille spillene jeg vil (feks DIRT-2). Men vi trenger ikke ta sorgene på forskudd når det gjelder muligheter i nye MSF. Microsoft kan stikke kjepper i hjulene for egen utfoldelse, men de trenger ikke å gjøre det. Det er feks mulig å spille offline med andre live-titler og selve spillet vil fortsatt kjøre lokalt, så alt står og faller på hva MS vil at vi skal få lov til, og hvordan de eventuelt ønsker å slippe til 3 part. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microsoft Flight is the new Live Cloud development from Microsoft announced on the eve of gamescom 2010. As Miguel B states in an earlier post this seem to be the direction that Microsoft are taking with respect to Flight Simulation. What next, I wonder – available only on X-Box? There’s a really kitsch video presumably featuring the voice of the ubiquitous Ms Patty Wagastaff who throughout this 15 second epic enunciates breathlessly, “I dreamed I could fly” plus a shadowy pin-up photo of the aforementioned (again presumably) Ms Wagstaff. Nice images no substance. Will this new strategy send a shiver through third party software developers – it might. It depends if Microsoft will allow any developer to add software to its online effort, but history is certainly not on their side. In some blurb at MS game studios have released they state,” . . . Microsoft Flight will bring a new perspective to the long standing genre, welcoming everyone, including long-time fans to experience the magic of flight.” So there you have it fellow simmers we are “long-time” fans!! Phil Spencer, VP MS Game studios, goes on to say that they are “Reinventing these iconic franchises . . . . marks the beginning our return to PC gaming in bold new ways.” Simulation is out, gaming is in! Microsoft have already launched “Live Mesh” which is a web based system of which lets you connect your personal individual computers (work, home, laptop etc) to your very own online Mesh and then use them remotely from anywhere. You now connect to what is your new PC environment via a browser. Basically the “cloud” synchronises any data you upload via a Mesh desktop to a Mesh folder across all of the computers you have connected to the system and this is accessible to other and yourself from anywhere in the world. It looks like another neat way of controlling software, you will probably pay a licence fee to use the system, including any software that you may need, for example Office software, etc. In theory because the business end is on the web and maintained by MS there should be no corruption of any software that you run and individual machine power, settings and quirks become less important. Of course, by default, it gives Microsoft a bigger hold over what software you can use and buy! The basis of this new technology, which I believe is a major step forward by the Redmond giant, is simple: communication and sharing! We shall have to wait and see. Microsoft inform us that the key advantages of cloud computing are: Cost. You choose a subscription or, in some cases, a pay-as-you-go plan—whichever works best with your organization’s business model. Flexibility. Scale your infrastructure to maximize investments. Cloud computing allows you to dynamically scale as demands fluctuate. Accessibility. Help make data and services publicly available without jeopardizing sensitive information. These key points are important to Flight Simmers, because this may well detail the way that Flight Simulation will develop over the new few years. What will it mean? Firstly, I don’t think that it will be cheaper to purchase a subscription than it is to buy a software DVD. As I see it, we would be “purchasing” Microsoft software on demand, ie paying on a per-use and/or we are probably looking at a monthly/annual subscription, but that could mean regular upgrades/updates if it is economically viable. It is certainly worthwhile looking at the AZURE platform also from MS. The pricing policies are already laid out and they don’t look cheap! You get an Introductory special at zero cost for 3 months; Consumption is a pay as you go option (will it cost more to fly from New York to Detroit that it would cost to fly from LA to Heathrow)?; and MSDN premium is presumably for premium services? There is no hint of cost, just the outlines of these 3 plans. In the case of FSX, how would the cloud option handle 3rd pary add-on software? Would they be added as licensed modules and you would subscribe to whatever module you wanted? Would there be a section for freebie add-ons, where altruistic simmers could load those goodies? Frankly, I find it hard to envisage how these last two scenarios might work at reasonable cost. What will happen to all those expensive add-ons that you purchased for FSX, will there be a “local” add-on feature for them? Will there even be any backward capability? Whatever happens, another round of spending seems to be appearing on the (virtual) horizon! Is the day of the fast mega core cpu, fast ram and video card over? Is it going to be more important to have a super-fast internet connection? I suppose one advantage is that you will be able to fly on your mobile phone. I wonder if there will be an iphone app?? What happens if every simmer gets online at once, will we back in stutterville? Is this the end of tweaking as we know it! I can only see a few options on how to run flight sim software via cloud: Simmers would probably be able to choose to run the software either via the Internet, using Microsoft Online Services, or through access servers installed on site. So we may all have to buy a fast server. The newest slogan from Microsoft is: “The Cloud – We’re all in!” Looks like we’re headed for turbulent overcast times and if the price is not right then I’m certainly “all in”. Somebody once said, “that we should not be afraid of the future”. I agree, with respect to Flight Simulation, I’m not afraid, I’m terrified, terrified that it will become super hip hop high flying arcade game experience. On the other hand it will probably enhance the multi-player immersion and may well be able to interact with real world flying. So maybe there is light at the end of the cloud tunnel!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Vi kommer til og kjøre avanserte directx aps med rå 3d i skyen( gjør det i dag på beta nivå), vi har holdt på med dette prosjektet en stund, dette er da for Digital Signage, noe som ikke er web basert i det hele tatt med tanke på selve client app...Så jeg synes dette blir bra, men så klart, det er noen som kommer til og tjene mye penger på dette, og det er ISP som det stilles krav til, og den kosten havner vell på oss forbrukere....men jeg tror dette kan bli drit bra, og så blir det ikke bruk for multiplayer server lengre...he he...det er jo riktig at flyene v¨åres skal være i "skyen" :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventet og så frem til en fullstendig reboot av "flight simulator", ny fresh kode inkludert, og forventet også at de kom med en slags enkel in-game "appstore". Men ordlyden i hva de presenterer av ideer for denne tittelen skaper stor bekymring. Det er ingenting i veien med "gaming is in", men at "simulation is out" høres helt vannvittig ut. Får håpe at det er noe som har forsvunnet i oversettelsen her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phil Spencer, VP MS Game studios, goes on to say that they are “Reinventing these iconic franchises . . . . marks the beginning our return to PC gaming in bold new ways.” Simulation is out, gaming is in!

 

Som du ser slutter sitatet fra Phil Spencer rett før "Simulation is out, gaming is in!". Resten av teksten tviler jeg sterkt på at stammer fra Microsoft. Kanskje vil det vise seg at personen som skrev dette har helt rett, men personlig vil jeg vente på mer enn en teaser og pressrelease før jeg skriver en avsnittløs vegg med tekst om det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg håper på er at de lager en helt ny grafikk motor, som er 10 ganger så effektiv som fs er bygget på pr. dags dato. Min personlige mening om f.eks FSX er at den er utrolig krevende i forhold til hva man får igjen av visuell opplevelse. Har bygget meg en ny datamaskin i sommer og i forhold til den mengde med økte krefter i dataytelse, kunne jeg ikke notere samme økning i bruker opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir-Finstad

Vi kommer til og kjøre avanserte directx aps med rå 3d i skyen( gjør det i dag på beta nivå), vi har holdt på med dette prosjektet en stund, dette er da for Digital Signage, noe som ikke er web basert i det hele tatt med tanke på selve client app...Så jeg synes dette blir bra, men så klart, det er noen som kommer til og tjene mye penger på dette, og det er ISP som det stilles krav til, og den kosten havner vell på oss forbrukere....men jeg tror dette kan bli drit bra, og så blir det ikke bruk for multiplayer server lengre...he he...det er jo riktig at flyene v¨åres skal være i "skyen" :grin:

Ja Geir, jeg er strengt tatt ikke uenig i noe av det du sier her, og jeg forstår at både dere og andre jobber med teknologi som har mye å by på for fremtiden. ;)

 

Jeg mener likevel at denne fremtiden ikke er her riktig enda, når man kommer ned på den vanlige forbrukeren, hjemmebrukeren, og ifht den særdeles krevende nisjen "realtime gaming". Teknologien er kanskje i mål, infrastrukturen er etter mitt syn ikke det i tilstrekkelig grad, og spesielt ikke i Norge. Altså "seriøse gamere" utelukker jo til og med trådløs mus fordi de mener det er for mye latency, jeg tviler på at de blir fornøyde om all inn/ut/3D data skal gå over tynt og dårlig kobber fra 50 tallet 3km til en halvgammel sentral og milevis videre til serveren som hoster spillet. Satt litt på spissen, men dog virkeligheten for svært mange enn så lenge.

 

Det er mulig jeg har for "streng" eller tom kanskje feil definisjon for "cloud". Det har blitt et moteord, og hvis man kaller det "cloud" når man har profilen sin med poengsamling, lisenser, chat, og what not, online, og at man gjennom dette også kan spille med Windows-PC mot andre som sitter med feks X-Box, telefon, eller what ever Microsoft syns du bør bruke, så tror jeg så gjerne Flight blir et "Cloud-spill".

 

Jeg tror altså fremdeles spillet vil komme på DVD, la seg installere lokalt, og jeg har vondt for å tro at det blir Cloud i den forstand at all den tunge hardwarejobben skal gjøres (og må gjøres) på ekstern server, slik at spillet kjører like fint med Pentium-4 og onboard grafikk, som en high-end spillmaskin.

 

 

Forresten, dersom det stemmer at "simulation are out, gaming is in" forsvinner gjerne litt av realtime elementet og problemer knyttet til latency blir mindre aktuelle, så da kan jeg være mer tilbøyelig til å tro hele spillet kjører eksternt. Men jeg tror det ikke før jeg ser det, evnt før MS sier det i klartekst. :)

 

Men for all del, jeg sier bare hva jeg tror og oppfatter, og utveksler meninger, så kan godt hende jeg tar feil. Hvis noen mener å vite noe annet så skal jeg både lytte og eventuelt ved behov også endre mening. :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serversiden kan ta seg av en del greier (Vær, ATC, AI trafikk, beregninger for andre bevegelige enheter) slik at lokalt blir bare flyets egen fysikk og selve grafikk renderinga gjort. Det kan jo lette en del på datamengden som må over linje.

 

På den annen side har vel de fleste kjerner nok til å kjøre det meste selv når produktet er klart fra microsoft. Det burde være overkommelig å klare bedre thread separering enn hva FSX gjør. I tillegg vil vel også teknologi som GPU bruk (fysikk) ha blitt mer "tilgjengelig" innen den tid.

 

Får håpe MS gjør det mulig å få en simulator ut av dette selv om jeg er rimelig sikker på at produktet er mer rettet mot massene "ut-av-boksen". Mye er avhengig av politikken de vil ha mht. add-ons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo sant Frank, en slags hybridløsning kan jeg fint se for meg allerede i dag, og det skal bli spennende å se hva det blir til, både rent teknisk og politisk/konseptmessig.

 

Jeg håper inderlig Aerosoft gjennomfører sine planer slik at Microsoft er nødt til å konkurrere på produkt-kvalitet. Microsoft på sitt beste er jo faktisk ganske bra, men de trenger real konkurranse/press for å levere gode produkter. Som feks da de plutselig sto der uten noe OS til å dekke det eksplosive salget av Nett-PC satte de 200 mann i sving med å slanke Vista, og det arbeidet dannet grunnlaget for Windows-7.

 

For FSX ble det kastet bort mye tid og resurser på å gjøre det til en brikke i et spill om DX-10 og "Windows Vista gaming", og hvis de nå skal kaste bort tiden på å erobre "skyen" er det en viss fare for at det heller ikke denne gangen gavner oss som sluttbrukere.

 

Microsoft kan definitivt hvis de vil, spørsmålet er bare om de vil det vi vil. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Jeg er ikke særlig optimistisk med tanke på at Microsoft vil og kan lage en god flysimulator. Basisen for MS Flightsimulator var jo SubLOGIC. Det hevdes jo også at Bill Gates var fasinert av simulatoren, som lenge var et sidespor i porteføljen til MS. De laget jo tidligere ikke spill, men hadde noen mer seriøse simulatorer som fly og golf. Nå er jo både Bill Gates og Flight Simulator historie i Microsoft.

 

Senere kom en del rene spill under MS plattformen, den mest kjente var vel Age of Empires, men disse spillene var laget at tredjepart og bare utgitt av Microsoft. Age of Empires var jo laget av Enseble Studios. Microsoft eget selskap for spill var jo ACES, og vi vet jo hvordan det gikk.

 

Stort sett kom jo det ny versjon av MS FS annethvert år, bortsett fra FS-2004 som levde i tre år før FS-X kom. FS-X kom i 2006, og en ny versjon burde da ha kommet i 2008, senest 2009. I stedet ble hele greia lagt ned. Årsak: Jeg tipper at de ikke hadde levert, og var langt fra å levere. Grunnen til dette kan ha vært at kodebasen var et lappverk som det ikke var mulig å lappe mer på. All saften var vel presset ut av den appelsinen.

 

Vi vet jo at FS-X ikke var noen umiddelbar suksess, og var også ment å kjøre på en katastrofen Vista.

InfoWord rangerte jo Vista som nr. 2 av de største teknologiske flopper. MS prøvde også å brenne broen ved å ikke utgi DX10 for XP.

 

Etter min mening så burde MS benytte ressursene sine på å lage operativsystem, office-pakken (som etter min mening ble en katastrofe å bruke etter at Office 2007 kom). I tillegg så har de jo skyen sin å konsentrere seg om samt produkter relatert til utviklingsplattformen sin. De blir jo nå presset av Apple, Sony PS3 og Linux.

 

Men jeg ser ikke bort fra at de enten kommer til å kjøpe et selskap som allerede har en simulator eller brande en simulator laget av andre (kanskje russisk?). Dette er vel etter min mening det mest sannsynlige.

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at en av grunnene til at MS aviklet flightsim portofølgen var for å styrke aksjene på Wallstreet.

 

Som økonom ser man altid mer seriøs ut om man kutter noe. I store rene kapetalistiske selskaper opplever man ofte det paradoks at noe blir aviklet selv om man tjener gode penger på det. Man tjener bare ikke som forventet.

 

En flysimulator må finansieres på et vis enten den produseres av den ene eller den andre. Jeg tror at det beste produktet for brukeren blir om det er entusiaster med på utviklingen. Jeg er ikke negativ til at MS fortsetter sin utvikling, men jeg håper på Aerosoft.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Flightimulatorer har ikke hvert noe god butikk i forhold til de andre produktene MS har hatt, og det er vell kansje oss forbrukere selv som har satt parameterene for dette? Vi tror nok at markedet er stort, men ikke så stort.

 

Bill Gates er fasinert av fly og Flysimulator, en kompis av meg som hadde med ham på en backseat ride i F5, noe han syntes var helt rått, gliset var bredt har jeg fått rapportert.

 

Jeg tror fortsatt at en ny sim i skyen, vil gjøre satsningen mere lukrativ for MS, og med det tror jeg at oss brukere også får et bra produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Du har rett Ragnar, det er bare en annen vinkling å se det på. Hvis MS hadde vært nesten ferdig med ny versjon av FS, det vil si at den var i beta, så ville markedet reagert negativt på avviklingen av ACES. MS har vært langt unna en ny versjon, markedet forlangte resultater, og ACES ble derfor avviklet. Markedet liker ikke uvishet, og reagerte derfor positivt på denne avklaringen.

 

Du har også rett med tanke på entusiaster. Flysimulatorer er meget vanskelige å lage på grunn av at det kreves så mye kompetanse i mange felt. Du må ha personer som kan mye matematikk for å modellere alle ligningene som man trenger i en flysimulator (de er ikke få), du må ha dyktige folk innen grafisk modellering, du må ha dyktige arkitekter og dyktige programmerere som er gode på abstraksjon som binder det hele sammen (uten at det blir et lappeteppe). I tillegg så må man ha personer som har kompetanse innen fly (navigasjon, systemer etc).

 

Det er jo derfor jeg mener at Microsoft ikke kan lage en slik simulator. Jeg tviler på at en slik konservativ tungrodd organisasjon vil være i stand til å sette sammen et slikt team, og få dem til å jobbe effektivt sammen.

 

Jeg håper på at Aerosoft vil klare dette, de har et bedre nettverk innen flyvning og systemer. Det er bare å håpe på at de får dyktige arkitekter/programmerere som klarer realisere simulatoren.

 

En ting jeg glemte å nevne var at FS, spesielt FS98, var et revolusjonerende produkt rent teknisk, i og med at den var komponentbasert på en slik måte at det var enkelt for 3. parts utviklere å legge til nye fly, scenery etc.

 

Arkitektene til FS98 må ha gjort en vanvittig god jobb. All honnør til dem. Det var ikke så mange produkter som hadde denne egenskapen på midten av 90-tallet (det var jo da jobben til FS98 ble gjort). Etter min mening var det derfor FS ble en suksess, og de andre (Fly! Private Pilot med flere) ikke lyktes.

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...