Eivin Stensø Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 G'day airmen! Søndag 22.08.10 KL 20 går startskuddet for Braathens S.A.F.E Vintage Flyers andre gruppe-flight og DU er invitert. Litt av vitsen er å lage en sosial happening der vi flyr gamle Braathens fly. DVS alt fra 737NG til DC-3. - All ære til den som finner veien med gammel farkost. GPS og FMS er ikke det som bringer mest status her men alle er SELVSAGT velkommen. Det viktigste er at man møter opp. NB: Minner om at man må beherske flyet man flyr på Vatsim så jeg anbefaler at man øver seg godt først hvis man skal fly en ukjent type. Vi flyr fra Oslo/Fornebu(FB) til Tromsø/langnes(TC) og returnerer til FB samme kvelden.(Som kan bli både lang og sen) - Avgang for jetfly fra Fornebu KL20 lokal tid.(For propell, feks DC-6 eller F-27, må du beregne avgang noe tidligere slik at du ikke blir hengende etter. Husk at vi skal returnere også) - Jeg stipulerer raust 2 timers flytid for jet. -Avgang fra Tromsø blir da KL 23 lokal tid. Forventet avslutning av eventet blir da tidligst KL 0100 lokal tid på Fornebu. Når det gjelder dere selvplagere som bruker FSX så får dere ta av fra GM siden det ikke finnes noe Fornebu scenery til X. :grin: Resurser(Men ikke begrenset til): Fornebu FS2004 Fornebu AD chart Fornebu ILS06 Fornebu ILS24 - Calclassic DC-6 samt BU-livery (gratis) - Tinmouse 2 737-200ADV samt BU-livery (gratis) - Project Fokker F-28 Mk1000 samt BU-livery (gratis) - PMDG 737NG samt BU-livery. Dette blir gøy. - Vel møtt! B) NB. Husk callsign "Braathens" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Im in! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 OBS: Dato endret til søndag 22. Håper du fortsatt kan joine, Svale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 hmm, det ble litt vanskelig! hehe, neida. Skal hive meg med jeg kommer ikke på noe så Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 I'm in! BRA247 B735 Gate 24 Fornebu charts i PDF format. Aerodrome-Parking-VOR 06/24-ILS 06/24 ENFB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Fornebu charts i PDF format. Aerodrome-Parking-VOR 06/24-ILS 06/24 ENFB -Supert! Jeg går for Fokker Fellowship og 737-200. Regner med at jeg flyr 737-200 oppover og F-28 nedover. BRA1969/BRA1979 Gate 14(Begge er utstyrt med airstair) Foresten: Har noen lyst til å sitte ATC i Oslo eller Tromsø så book aktuelt tidspunkt og meld fra om det her. Jeg skal få opp en tråd på VACCSCA i løpet av dagen i morra. God natt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 har det noen å si hva callsignet er, bare det så lenge er Braathens? Flott! Da blir det BRA453 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 BRA375 Fokker F-28 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 ENTC_TWR 1900-2200Z Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 har det noen å si hva callsignet er, bare det så lenge er Braathens? Nei. Sleng på en tre-fire unike siffer så går det bra. - Meld dere på. Det er fortsatt ledige plasser på Fornebu! :cool: EDIT: Dette er IKKE en VA-tur. ALLE kan bli med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas nærbø Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hiver meg kanskje på jeg også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Hiver meg kanskje på jeg også Vel møtt! Og vel møtt til dere andre også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Blir, dessverre, 737 på meg, ettersom jeg føler meg helt trygg på den F28`en enda. Så jeg får heller ta den på neste tur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Den er grei. Håper så mange som mulig tar seg tid til å bli med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Ruteforslag: VOR til VOR for F28 hvertfall,og da er det jo mest praktisk at alle,hvor enn mange som henger med, flyr samme rute. BBU MES TGA TRM BNN STO BDO EVD SJA TRO Som er UM609 fra BBU hele veien. Noen innvendinger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Har sett litt på high-enroute kartene og støtter forslaget til Tommy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 for F28 hvertfall for de som "kun" har 737 da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Som jeg sa, er det gruppeflight syns jeg vi alle skal fly samme rute, uavhengig flytype. Rute for programmering av FMC blir da BBU UM609 TRO Evt SJA istedenfor TRO og SJA 7M for 19 eller en DCT avstikker til LURAP for LURAP 1L til 01 Får vi no ATC så ordner sikkert han litt vektorering til aktiv bane når vi nærmer oss. Og ja, hva Ivar sa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Ikke la dere forvirre, 737 har også VOR/DME skulle jeg tro. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 janeida.. var ikke noe med det. Var bare om vi også skulle ta det samme rute osv.. og det støttes det Just checkin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Både F-28 og B732 har tilnærmet samme ytelse, så det beste hadde vel vært om samtlige tok samme rute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 21. august 2010 Forfatter Del Skrevet 21. august 2010 Den ruta går vi for. VOR til VOR kan flyes av alle IFR-utstyrte farkoster. Ang PJF F-28 så er det etter min mening ikke forsvarlig å fly den pr default load da det blir marginalt med fuel i resverve på denne sektoren. Dette vet jeg fordi jeg har tørrtrenet. Pælm ut ett par tonn payload så går det bra. Regner med at jeg flyr TM2 737-200adv med Sperry SP-77 (CWS basert AP uten ALT sel) begge veier. Er ikke helt kompis med F-28'en enda. Jeg skal gjør mitt beste for å ikke å buste altituden. He he! Ser dere i morra, airmen. B) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Ser ut til at vi vil få "helt greit" vær i dag. Noen regnbyger under avgang fra Fornebu, men Tromsø ser ut til å kunne tilby lettskyet pent vær. Noen NOTAM det kan være nyttig å bite seg merke i: REF AIP SUP 15/10 ILS GP RWY01 U/S. ALTERNATE PROCEDURE LOC RWY01 : NOTAM ENTC/0085/10 REF AIP SUP 015/2010. DUE WIP, NEW RWY DECLEARED DISTANCES TORA ASDA TODA LDA RWY01 2262 2262 2412 2262 RWY19 2262 2262 2448 1874 : NOTAM ENTC/0075/10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Ja.. da fikk jeg dessverre idag en telefon om at jeg skal dømme en kamp i 4.div idag, så jeg må trekke meg fra turen. Ihvertfall delvis. Jeg håper å kunne være hjemme og klar for å kunne hive meg på i bra Tromsø. Ønsker dere uansett da, en god tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Ja.. da fikk jeg dessverre idag en telefon om at jeg skal dømme en kamp i 4.div idag, så jeg må trekke meg fra turen. Ihvertfall delvis. Jeg håper å kunne være hjemme og klar for å kunne hive meg på i bra Tromsø. Ønsker dere uansett da, en god tur. Det var synd å høre men hvis du er hjemme til 23 så rekker du returen til FB. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Holst Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Når åpner FBU_twr i kveld og hvor lenge blir det på?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Det var synd å høre men hvis du er hjemme til 23 så rekker du returen til FB. smile Jepp, skal prøve på det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Når åpner FBU_twr i kveld og hvor lenge blir det på?? Pga få påmeldte har vi desverre ikke fått noe ENFB_TWR. Håper på ENOS_CTR eller ENOR_CTR. Håper du møter opp for det. EDIT: Når det gjelder ruta så foreslår jeg at vi føyer til Tyrifjord som første wpt slik at vi separerer oss godt fra trafikken inn/ut fra ENGM. Det blir kun marginalt lengre. Da blir ruta TRF UM609 TRO istedet for BBU UM609 TRO. EDIT: En annen ting: Mellom TGA og TRM vil vi befinne oss på en westbound hdg hvis vinden ikke vil det anderledes. Vi bør klarere FL med ATC hvis nødvendig. Går ut ifra at det går greit men vær forbredt på ODD FL TRF->TGA, EVEN FL TGA-TRM og ODD FL resten. I tillegg er det et spørsmål om å fly negative RVSM fly i RVSM airspace som kan by på enkelte problemer. Det safeste er å fly under FL290 slik at 1000ft separasjon er tillatt. Dette går sikkert bra men noter det bak øret just in case. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 På UM609 så vil du alltid ha odd nordover og even sørover. Uavhengig av om det er mellom tga og trm eller ikke. ENR 3.3 RNAV Ruter Vind har heller ingenting å si, da det er tracket som er det vesentlige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 På UM609 så vil du alltid ha odd nordover og even sørover. Uavhengig av om det er mellom tga og trm eller ikke Så flott. Da slipper vi å tenke på det. Vind har heller ingenting å si, da det er tracket som er det vesentlige. Da er det feil på min info der det er snakk om MAG HDG. Takk for oppklaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.