Gå til innhold

Boeing 747-400 med 5 motorer IKKE MANIPULERT


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Se hva jeg kom over på Airliners.net

 

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/7/6/1/1631167.jpg

 

En Boeing 747-400 med 5 motorer. Den ekstra motoren er på ingen måte koblet til drvistoff og er ikke i bruk, men er festet under vingen. I dette spesifikke tilfelle ble motoren flydd til Singapore etter at en annen av Qantas sine 747er hadde hatt motorfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja vanlig rutefly? Og hvilket "vanlig" rutefly skulle få plass til en slik motor. Og hva ville det koste å frakte den by air hos et Cargo selskap. Billig og effektiv løsning å frakte den selv. Men løsningen brukes nok bare til unscheduled engine change rundt i verden. De planlagte motorskift fraktes nokk med truck og båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Tror ikke det blir så veldig skjev vektfordeling av dette, men de kan vel uansett kompensere litt med drivstoff-fordeling i tankene. Reverser på motor nummer 2 blir vel ikke brukt for å skåne "blindgjengeren". Den står jo ganske nærme. Regner med at hendelen for revers nummer 2 er plombert i cockpit, slik at den er "inop".

 

Regner med at viftene snurrer fritt. Ellers hadde bladene blitt utsatt for påkjenninger den ikke skal ha, og det samme med opphenget. Pluss at den i tillegg ville blitt som å holde en bordtennisracket ut av et bilvindu i 850 km/t :grin:

 

Vet ikke åssen det er med smøring på lagringene her jeg da. Kanskje de er smørefrie slik som mange opplagringer er idag. Men trenger de smøring så har de sikkert tenkt på det også når de designet flyet for å kunne transportere opp til to ekstra motorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kjenner til så blir Fan Blades demontert (grei jobb) og fraktet i kasser i lasterommet. Deretter blir core engine plugget for ikke rotere. Smørefrie lagere er det nokk ikke, det å smøre en jettmotor et en ren vitenskap i seg selv og fåregår med tåkesmøring. Det verste som kan skje i en jetmotor or for mye olje i lagerhuset da vill rullene "skidde" og superheating av oljen vil få den til kokse og lager og motor vil havarere. Normalt har returpumper 6 ganger større kapasitet en trykkpumpa. Lagerene er også en tanke ovale for å sikkre at rullene roterer.

Flyet trimmes med litt r rudder før T/O. Det er også en mindre speed restriction. Og selvfølgelig en korreksjon i fuel burn.Litt av pluggen og manglende fan ser du http://www.airliners.net/photo/Qantas/Boeing-747-438/0289429/L/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...