Daniel Svendsrud Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 For noen år siden så tok jeg klasse D. Hadde oppkjøring på Jessheim og det ble kjøring rundt på Gardermoen. Dette var på høsten og rundt om på Gardermoen var det @æø%£ glatt. Sensoren forklarte det med at man bruker tørr is for å bli kvitt tåken? Er det fleip eller fakta? Evt hva slags fly bruker man til det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Fakta, mer enn det vet jeg ikke. Var ett innslag om dette på NorgeRundt for noen år siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Lurer på om det ikke var en Seneca som ble brukt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg mener å huske at det var en Navajo, samma det. Fog Seeding kan kun brukes når temperaturen i tåken er under 0 grader celsius. Det virker på den måten at tørrisen som slippes ut fra flyet binder opp fuktigheten i tåken og tar den med seg ned på bakken. Har også vært brukt (med vekslende hell) i forbindelse med hopprenn i Holmenkollen noen ganger. Mvh, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Var vel han Løken som var filmet på tvn den gangen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Koppen Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Hei Var selv med å satt å kvernet tørris. Var en seneca 1 i starten LN-AED så var det en piper aztec LN-VYI som løken fløy også for norrønafly.Etter det Kjøpte Løken seg en seneca selv og tok over dette selv. Jeg var med i 2 år å kvernet tørris på fornebu og gardermoen. 1 år reddet vi hopprennet i holmenkollen også. Problemet med tørris i fly er at den spiser opp oksygenet,og i starten tenkte vi ikke på det,så var litt syk noen ganger kan man si.Så kom nok litt spy i kvernen også hehe. Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.