Per-kristian Jensen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 En MD11 fra Lufthansa Cargo har i dag styrtet i Saudi Arabia. Flyet brakk i to under landing i Riyadh. Mye usikkert enda, men crew skal ha kommet ut av det i live. http://www.msnbc.msn.com/id/38425327/ns/world_news-mideastn_africa http://www.alarabiya.net/articles/2010/07/27/114965.html http://avherald.com/h?article=42edca16&opt=0 Edit: ER DET MULIG! Skrive feil så mange ganger. Oh well. Rettet nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Du skrev "styret" to ganger Har en liten anelse at den brakk på samme prinsipp som FedEx på Narita. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas F. Tollefsen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hva var årsaken til FedEx ulykken? Feillastet cargo? Fint ingen ble skadet ihvertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Zhang Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hvilken Fedex ulykke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Link Google er en fin ting. Dessverre gikk det ille for pilotene i den ulykken, noe det heldigvis ikke gjorde i denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Nok en gang MD-11 ja, denne har det vært en del hendelser med de siste årene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 En del og en del....... 2 stk i 2009, og før den var det i 1999. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Renhult Skaug Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Nettopp pga disse hendelsene jeg tok opp denne tråden: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=70167&Number=560444#Post560444 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Akkurat nå vet vi ingenting om hva som skjedde her. Så det er for tidlig å skylde på MD11. Så vidt jeg har lest så var det brann i flyet, med en påfølgende landing. Hvorpå flyet har blitt totalskadet i brannen. Fullt mulig det er lasten som har tatt fyr og da kunne det like godt skjedd med en 747 eller A300 som en MD11. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Haha, Jonas. Jag rekommenderar att du tittar lite på aviation-safety.net och ser på olyckor som involverar de andra flygtyperna du har planerat att flyga med. Att starta en MD11 = bad plane tråd bara för att ett cargoflyg crashlandat är väl lite.... strange? Ska du inte flyga Airbus heller då, eller flyga över vatten (ref AirFrance och Hudson River?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Kristoffer: Precis... lite tidigt att spekulera, men skadorna på den här crashen ser ju inte direkt ut att vara likadana som Narita crashen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Renhult Skaug Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jaja, vet godt jeg har flydd mange fly som har styrtet, som bla 737, Dash8, ATR osv. Men som sagt i den tråden startet for litt siden om MD11, så synes jeg det virker som et utrolig "jalla" fly. Fløy sist om søndag med en 737-800 på klapp til Alicante og har null problem med Norske flyselskap, for de har skikkelig vedlikehold på flyene. Men jeg skal ikke uttale meg ytterligere ang dagens disaster. Det som skjedde i dag kan jo være pga ulovlig/farlig cargo for alt jeg vet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rolandsen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 og har null problem med Norske flyselskap, for de har skikkelig vedlikehold på flyene. Typisk norsk Gerhardsen-mentalitet hvor alt norsk er så mye bedre en i andre land. Sprøyt og en uting vi nordmenn må se å bli kvitt. Forøvrig så skal det være D-ALCQ som har havarert: Lufthansa Cargo MD-11 D-ALCQ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 En del og en del....... 2 stk i 2009, og før den var det i 1999. Vel, nå er vel dette den åttende MD-11 maskinen som kræsjer / involvert i havari - i tillegg til 13 hendelser (i varierende alvorlighetsgrad). Så i forhold til de kun ca. 200 stk. som ble levert opprinnelig fra McDonnel Douglas, vil jeg si at det er "en del" som har skjedd ja. Har aldri vært noen hemmelighet at MD-11 er et krevende fly å føre, spesielt under landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Tror nokk ikke Tysk grundighet på noen som helst måte er dårligere en noe som helst Norsk selskap. Heller tvert imot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Andreas F. TollefsenHva var årsaken til FedEx ulykken? Feillastet cargo? Fint ingen ble skadet ihvertfall. Den foreløpige havari-rapporten for ulykken med FedEx MD-11 på Narita (hvor begge piloter omkom), peker på pilot-feil som årsak. Dette forøvrig i likhet med alle hendelsene der MD-11 har endt sin ferd oppned i en ildkule. FedEx på Narita, og China Airlines Hong Kong skjedde riktignok under vanskelige værforhold, mens første FedEx oppned (på Newark) var i godt vær. Det jeg syns er det mest spesielle med MD-11 er nettopp disse ulykkene, og konstruksjonen som gjør at det ved unormalt hard landing har vært slik at vingen brekker, istedenfor at hjulbenet brekker av (eller for den saks skyld går opp gjennom vingen som på Boeing 777 ulykken Heatrow). Mister man den ene vingen i 150-170 knop gir det seg selv at det er game over. Alle andre alternativer måtte vel være en bedre konstruksjon? Kombinasjonen av denne egenskapen og at MD-11 har rykte på seg for å være over gjennomsnittet utfordrende å administrere pitch-control på under landing, fremstår for meg som en svært uheldig kombinasjon. Pilotene har fått skylden i alle de nevnte ulykkene, "Fly By Wire" LSAS-systemet har blitt reprogramert og forbedret flere ganger, men når såpass drevne piloter likevel ender opp i samme situasjon er det noe som skurrer litt i mine ører. Men det har såvidt meg bekjent ikke kommet noen endelig rapport for FedEx Narita, bare for å understreke det. Kort sagt; det virker til å være unormalt lett å rote det til under landing med dette flyet, og konsekvensen av en "tilrotet" landing virker å ha unormalt tragisk utfall med akkurat MD-11. Men dette var igrunn bare et forsøk på svar til Andreas F. Tollefsen, samt noen egne tanker om typen og en del av ulykkene med den. Det er heldigvis ingenting som tyder på at noe slikt har skjedd igjen denne gangen, og det er alt for tidlig å rope farlig fly i denne saken syns jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Nettopp pga disse hendelsene jeg tok opp denne tråden: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbth...0444#Post560444 Hmm. Er ikke KLM og LH to vidt forskjellige operatører, som bruker flyene til to vidt forskjellige ting? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.