Gå til innhold

Lufthansa Cargo MD-11 styrtet.


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

En MD11 fra Lufthansa Cargo har i dag styrtet i Saudi Arabia. Flyet brakk i to under landing i Riyadh.

 

Mye usikkert enda, men crew skal ha kommet ut av det i live.

 

 

http://www.msnbc.msn.com/id/38425327/ns/world_news-mideastn_africa

 

http://www.alarabiya.net/articles/2010/07/27/114965.html

 

http://avherald.com/h?article=42edca16&opt=0

 

Edit: ER DET MULIG! Skrive feil så mange ganger. Oh well. Rettet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå vet vi ingenting om hva som skjedde her. Så det er for tidlig å skylde på MD11. Så vidt jeg har lest så var det brann i flyet, med en påfølgende landing. Hvorpå flyet har blitt totalskadet i brannen. Fullt mulig det er lasten som har tatt fyr og da kunne det like godt skjedd med en 747 eller A300 som en MD11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Jonas. Jag rekommenderar att du tittar lite på aviation-safety.net och ser på olyckor som involverar de andra flygtyperna du har planerat att flyga med. ;)

 

Att starta en MD11 = bad plane tråd bara för att ett cargoflyg crashlandat är väl lite.... strange? Ska du inte flyga Airbus heller då, eller flyga över vatten (ref AirFrance och Hudson River?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vet godt jeg har flydd mange fly som har styrtet, som bla 737, Dash8, ATR osv. Men som sagt i den tråden startet for litt siden om MD11, så synes jeg det virker som et utrolig "jalla" fly.

 

Fløy sist om søndag med en 737-800 på klapp til Alicante og har null problem med Norske flyselskap, for de har skikkelig vedlikehold på flyene. Men jeg skal ikke uttale meg ytterligere ang dagens disaster. Det som skjedde i dag kan jo være pga ulovlig/farlig cargo for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del og en del....... 2 stk i 2009, og før den var det i 1999.

 

Vel, nå er vel dette den åttende MD-11 maskinen

som kræsjer / involvert i havari - i tillegg til

13 hendelser (i varierende alvorlighetsgrad).

 

Så i forhold til de kun ca. 200 stk. som ble levert

opprinnelig fra McDonnel Douglas, vil jeg si at

det er "en del" som har skjedd ja.

 

Har aldri vært noen hemmelighet at MD-11 er et

krevende fly å føre, spesielt under landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas F. Tollefsen

Hva var årsaken til FedEx ulykken? Feillastet cargo?

 

Fint ingen ble skadet ihvertfall.

Den foreløpige havari-rapporten for ulykken med FedEx MD-11 på Narita (hvor begge piloter omkom), peker på pilot-feil som årsak. Dette forøvrig i likhet med alle hendelsene der MD-11 har endt sin ferd oppned i en ildkule.

 

FedEx på Narita, og China Airlines Hong Kong skjedde riktignok under vanskelige værforhold, mens første FedEx oppned (på Newark) var i godt vær.

 

Det jeg syns er det mest spesielle med MD-11 er nettopp disse ulykkene, og konstruksjonen som gjør at det ved unormalt hard landing har vært slik at vingen brekker, istedenfor at hjulbenet brekker av (eller for den saks skyld går opp gjennom vingen som på Boeing 777 ulykken Heatrow). Mister man den ene vingen i 150-170 knop gir det seg selv at det er game over. Alle andre alternativer måtte vel være en bedre konstruksjon?

 

Kombinasjonen av denne egenskapen og at MD-11 har rykte på seg for å være over gjennomsnittet utfordrende å administrere pitch-control på under landing, fremstår for meg som en svært uheldig kombinasjon. Pilotene har fått skylden i alle de nevnte ulykkene, "Fly By Wire" LSAS-systemet har blitt reprogramert og forbedret flere ganger, men når såpass drevne piloter likevel ender opp i samme situasjon er det noe som skurrer litt i mine ører. Men det har såvidt meg bekjent ikke kommet noen endelig rapport for FedEx Narita, bare for å understreke det.

 

Kort sagt; det virker til å være unormalt lett å rote det til under landing med dette flyet, og konsekvensen av en "tilrotet" landing virker å ha unormalt tragisk utfall med akkurat MD-11.

 

 

Men dette var igrunn bare et forsøk på svar til Andreas F. Tollefsen, samt noen egne tanker om typen og en del av ulykkene med den. Det er heldigvis ingenting som tyder på at noe slikt har skjedd igjen denne gangen, og det er alt for tidlig å rope farlig fly i denne saken syns jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...