Jump to content
Sign in to follow this  
Tor-H Bergseng

Med bluescan til Hellas (Mange!)

Recommended Posts

Nok en bildereportasje fra meg, så håper dere ikke har gått lei.

 

Tekst under bilder.

 

Hva komprimeringen angår har jeg gitt opp. Resizer bildene til 1024x640, men allikevel blir de mer kornete en jordet til naboen.

 

BX2-1.jpg

 

BX1.jpg

Klokken er 04.45 i det undertegnede sammen med FO klyver inn i cockpiten for klargjøring av nok en charterflight til Hellas. Dagens destinasjon blir Thessaloniki.

 

BX3.jpg

FMC-plotting blir unnagjort mens PAX søvnige stiger ombord. Været er ikke det beste, men helt brukbart. Vi blir klarert til en GOTUR departure fra bane 01L for så å fly mot OsloB og SVD. Vi har en rotate-speed på 145 knop om jeg ikke husker feil.

 

BX4.jpg

Det blir kjapt stille i kabin, enkelte barn gråter fordi de har blitt holdt våkne hele natta, mens enkelte allerede har gått løs på taxfree-varene. Vi blir klarert for push & start å alt går rolig for seg. Vi er de eneste som rører på oss på hele flyplassen denne tidlige søndags morgenen.

 

BX5.jpg

Siden det ikke er noe trafikk buldrer vi mot bane 01L i nesten 30 knop. Et kjapt øyekast mot nord-vest gir et praktfullt syn :)

 

BX6.jpg

Regnet tar seg opp i styrke og mengde, men det ser helt greit ut så langt. Before takeoff checklist blir gjennomført tidlig så vi tar en øyeblikkelig takeoff når vi kommer ut på banen.

 

BX7.jpg

Takeoff!

 

BX8.jpg

Til tross for været blir det en ganske rolig takeoff, skydekket ligger høyt.

 

 

BX9.jpg

Moder jord på sitt beste!

 

BX10.jpg

Flaps up

 

BX11.jpg

 

BX12.jpg

Som sagt så lå skydekket høyt, dette bildet er tatt på FL260

 

BX13.jpg

Mens dette er tatt på FL275

 

BX14.jpg

Nedover den svenske kyst på vei mot SVD.

 

BX15.jpg

Været klarnet opp noe som ikke bød på noe særlig morsomme fotomotiv, her krysser vi grensen til Ungarn.

 

Fortsettelse følger!

Share this post


Link to post
Share on other sites

BX16.jpg

Med +/- 20 knop i nesa brukte vi ca. 3 timer på turen totalt på FL370.

 

BX17.jpg

 

BX18.jpg

Starter descent.

 

BX21.jpg

 

Passasjerene begynner nå å våkne opp, å til hvilket skue! Det ser ut til å bli en ganske humpete approach.

 

BX22.jpg

Blir klarert til ILS bane 16 via ALIKO 1N approach.

 

BX23.jpg

 

BX24.jpg

Capture.

 

BX25.jpg

Short final!

 

BX26.jpg

 

BX27.jpg

Med landingspeed på nesten 150 knop må hun presses nedpå etter en god glideferd.

 

BX28.jpg

Taxi to stand.

 

BX29.jpg

 

BX30.jpg

Parkert på remote (som alle standene her).

 

BX31.jpg

 

Håper det var verdt titten. Kommentarer mottas med takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fine bilder, men hvorfor følgende spørsmål?

 

1. Bruker du ikke course på departure?

2. Bruker du ikke VOR eller ADF på departure og arrival og underveis

3. Bruker du inch fremfor hectopascal

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visste ikke om course på departure som en prosedyre engang hehe.

Har vært en stund uten IFR flyvning nå så har nok gått litt fort i svingene til tider.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du setter inbound course for den banen du evt må nødlande på eller vende tilbake til ved f.eks engine failour på departure.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan var været i Thessaloniki? :) Jeg var på vei å fly nedover dit i går, men orket rett og slett ikke! :)

 

Er dette online eller offline? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...