Gå til innhold

KLM MD11?


Jonas Renhult Skaug

Anbefalte innlegg

Hola!

 

Sitter å ser på priser fra Trondheim (TRD) til Montreal (YUL) neste juni, og har bla sett på SAS, Continental osv. Men det er Lufthansa og KLM som skiller seg ut i pris. Selv om jeg får reisen dekt, liker jeg ikke å snyte på firmaene som sponser. (har tenkt å oppgradere med bonuspoeng når billettene er kjøpt)

 

Uansett, det som er fint med KLM sin reiserute er at det kun er et stopp, i AMS. Ergo TRD-AMS-YUL. Men så er spørsmålet, mellom Amsterdam og Montreal benytter KLM MD11-maskineri, og jeg er litt skeptisk til disse gamle skranglekassene.

 

SÅ! hva ville dere gått for: KLM og MD11 eller noe helt annet?

 

Har alltid tenkt at en flight med MD11 hadde vært kult, men nå som jeg faktisk kanskje skal, så er jeg litt skeptisk.

 

Og hvordan er det ombord i KLM MD-11 mtp benplass, entertainment, service, mat osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle McDonnald Douglas for en mindre kjent fabrikk er vel å ta litt i, selv om de ikke eksisterer lengre nå, så er det fortsatt en av de største merkenavnene. Swissair hendelsen hadde ingenting med flytypen å gjøre, men heller underholdnings-systemet og det kunne skjedd ned en hvilken som helst annen maskintype.

 

Jeg har lest at MD-11 er en maskin som kan være en utfordring å fly under visse forhold, men personlig har jeg ingen reservasjoner med å sette meg i en MD-11, og vil gjerne få flydd med en før det er for sent. Vil ikke tro at du setter livet noe mer på spill i en MD-11 fra KLM enn i SAS sine A330er. Hadde MD-11 vært en dødsfelle, så hadde nok ingen selskap av KLM sin størrelse flydd med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, såpass skjønner jeg også :D

 

Sjansen for at det skulle skje noe den ene flighten jeg er med KLM's MD-11 er vell ganske liten.

 

Men sett i norsk standard og hva vi nordmenn er vandt til, så tror jeg KLM MD-11 er litt mindre driftssikker og ikke like "bra" som arbeids"grisene" til SAS og Norwegian er.

 

Har flydd alskens flytyper og selskaper som Spanair A320/A321/717, TUI B767/B738, Coast Air J32, NextJet SAAB340 osv.

 

Men selv om jeg har merket at sikkerheten kanskje ikke har vært i høysetet hos enkelte selskaper, som bla NextJet som presterer med å ha minnusgrader i kabinen, sprekker overalt i kabinen, mugg i setene, toalett som ikke fungerer etter ÉN dotur, dør som ikke vil åpnes osv osv, så føler jeg at McDonnel Douglas er noe helt annet mtp driftssikkerhet og standard enn hva jeg er vandt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas; SAS har i årevis flydd McDonnell Douglas (tidl. Douglas Aircraft) fly. DC9-21, DC9-41, MD81, MD82, MD83, MD87 og MD90. Og frem til 2002 (da SAS kjøpte Braatens) var disse helt vanlig på Norsk innenriks.

 

Personlig hadde jeg hoppet på muligheten til å fly en MD11 dersom det var jeg som skulle reise! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, MD80 synes jeg er ganske bra. Et av mine favorittfly. Skal fly MD80 nærmere jul.

 

Har jobbet mange timer på STS i MD-80 maskinene til SAS. Krøpet i bensintank etc. :grin:

 

Men jeg synes bare at KLM er litt snuskete på en del ting, samt at MD11 er et gammelt fly (noe MD80 også er, men det er SAS som flyr de, og de er tross alt et ordentlig flyselskap). Ergo så synes jeg ikke snuske-selskapet KLM og det gamle flyet MD11 hører sammen.

 

Jeg hadde ikke lagd denne tråden dersom jeg skulle ut å flydd SAS MD-11 f.eks.

 

Som f.eks. Ryanair, det er et selskap jeg har bestemt meg for å aldri reise med da de bare er en gjeng kjeltringer.

 

KLM har jeg aldri likt, selv om jeg hadde en fin tur fra TRD til AMS med ERJ190 i fjor. Har for det meste kun hatt dårlige ærfaringer med KLM de gangene jeg har flydd de, med unntak av TRD-AMS-flighten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mast på mamma i flere år nå for å få hu til å bli med til en av de få destinasjonene som ennå oppereres med MD-11.

 

Du burde hoppe på en tur når du kan. Men det høres egentligt ikke ut som du vil, så du kan heller bare sette deg på ett annet fly.

 

Er forøvrig også en grunn til at Swiss brukte MD-11 etter swissair konkursen. Tror heller ikke at AA, Delta og Finnair hadde valgt MD-11 hvis det ikke var et bra fly.

 

I følge Kev's MD-11 site, som er en bibel for oss MD-11 entusiaster, så har det vært 7 ulykker/"write off's" med MD-11, og bare 2 av de flyene var passasjerfly.

 

På '70 og '80 tallet var DC-10 framtiden - helt til den ble foreldret (selv om ett fåtall forsatt flyr pax), og da kom MD-11 og tok over. Dog var det for sent for trihulleren.

 

Og du sier at du ikke er helt fornøyd med KLM, men såvidt jeg kan se. Så har du bare flydd de til AMS? (eller?) Nå kan jeg inderlig påpeke at både SVG-AMS og AMS-DXB var en fornøyelse etter mine krav - god mat, god service, og fin flyt i drikkevarer (sistnevnte var AMS-DXB). Og som min navnebror sier, så er det et veldig bra selskap. Kan heller ikke erindre noen dårlige erfaringer.

 

KLM Cityhopper har ikke samme produktet som KLM har intercontinentalt..

 

Så jeg hadde hoppa på med en gang. Men det er opp til deg selv hva du vil gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. for å si det sånn, etter det som rullet i avisene for noen år tilbake, så hadde jeg følt meg mere tryggere hos KLM og deres MD-11 enn hos SAS og A330.

Men MD-11 er nok litt kjedelig innvendig, fremfor en nyere Airbus 330.. :)

 

Jeg syntes også KLM sin service er helt muggen, har riktignok bare hatt en tur med de, men det ble ingen bra opplevelse.

Men SAS...! De har vel service på klasse med den dårlige hos KLM.. ;)

 

Uansett hva du velger, så god tur!

 

Jeg hadde heller valgt et selskap hvor det var en riktig bra service :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men snuskesluske-amatørene hos KLM må ha hatt mye flaks da?

Såvidt jeg kan se har de hatt 1 dødlig ulykke siden 1958 (som var KLM vs PanAm -Tenerife 1977), etter dette ingen. (hvilket forøvrig, og som du sikkert vet, er langt mer enn SAS kan skryte av i samme periode).

 

Men ja, MD-11 har en ganske dårlig statistikk, og siden det er bygget så få (ca 200 stk) skal det ikke mange dødsfall til før statistikken blir svært stygg. Feks er (var) Concorde statistisk den absolutt verste dødsmaskin av en airliner, selv om det kun var en eneste dødelig ulykke i hele dens karriere. Jeg ville glatt satt med på en Concorde likevel, helst med BA, men også med AF om sjansen ba seg.

 

Uansett, frykt for typen er vel kanskje fair nok, men jeg skjønner ikke helt hvordan du regner/måler når du sier du gladelig ville fløyet SAS MD-11, men ikke KLM. Jeg tenker helt omvendt, KLM er av de operatører med lengst erfaring med typen, kjenner dens quirks og krevende egenskaper, har aldri hatt en ulykke med den, og ei heller dødelige ulykker med andre fly siden 1977. Men de har kanskje vond kaffe, og dyre pølser?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom diskusjon dette her, men ser ikke helt problemet, hvis du Jonas syntes KLM og MD-11 er litt snuskete, så er det vel bare og velge Lufthansa vel..? Hva er poenget med å spørre etter folks meninger når du selv ikke har lyst og reise med MD11? :)

 

Reis med Lufthansa hvis de er mindre snuskete, for min del hadde eg lett benyttet sjansen og få flydd MD-11 før de forsvinner ut av trafikk :)

 

Har flydd alskens flytyper og selskaper som Spanair A320/A321/717, TUI B767/B738, Coast Air J32, NextJet SAAB340 osv.

 

Hehe, hvis du har flydd 717, så burde vel ikke MD-11 vere noe problem? :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy Amsterdam - Vancouver t/r med KLM og MD-11 for to år siden. Har absolutt ikke noe å utsette på den turen. Flyet hadde helt nye seter, rent og pent, rimelig god plass, god mat og service. Underholdningsanlegget var ennå ikke skiftet ut til in seat skjermer, men jeg fikk til svar når jeg spurte at KLM var i ferd med å oppgradere samtlige MD-11 maskiner på det området også. Jeg planlegger om ikke så veldig lenge å ta samme turen om igjen, og det blir avgjort KLM da også. Anbefales herved!

 

At trådstarter i utgangspunktet synes noe skeptisk til skranglekassa MD-11 høres mer 'flyskrekkrelatert' ut enn fly-innsiktsfullt ut. Uten sammenligning forøvrig: en av de mest behagelige maskinene jeg flyr er faktisk DC-3 bygget under WWII, men det går sakte og er uten digital underholdning og flyr heller ikke på Canada.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er fordi vi ønsker kortest reiserute, som da går via AMS med KLM.

 

Dersom vi velger å reise med f.eks. SAS via CPH, må vi ta fly fra EWR til YUL, som da koster 4000 kroner ekstra.

 

Har flydd KLM 737, ERJ og Fokker, kun den ene turen med ERJ var helt ok. Turen med KLM 739 var den værste 737-turen jeg har flydd noensinne. Jeg har ikke spesielt bra inntrykk av KLM, både service- og standard messig.

 

Flyskrekk eier jeg ikke, men liker alltid å finne ut i forveien (dersom det er et selskap jeg har flydd lite med) hvordan standarden er ombord. - Tror ganske mange her inne hadde blitt litt skeptiske dersom de hadde fått vite at turen en hadde bestilt fra AMS til JFK gikk med en gammel DC-8 som var leaset inn fra Afrika, fremfor en moderne 777.

 

Har også hørt på JetPhotos forum at dersom man skal fly KLM så bør man styre unna MD-11 og 747 da disse er elendig innvendig i motsetning til deres 777-maskin.

 

Jeg er ikke spesielt kjent med KLM MD-11, det er derfor jeg spør. Har sett de på AMS de gangene jeg har vært der, og fått et inntrykk av at de ser ganske slitne ut i forhold til 747, 767 osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ser sånn ut, så hadde jeg ikke nølt engang!

 

Mathias, det medfører egentlig korrekthet. I følge Kev's side, så har KLM 10 MD-11 i service. Dog har Sonair en (leaset fra World Airways) som de bruker på sin "Houston express", men ettersom jeg har funnet. Så er det bare oljearbeidere som kan fly på de flyvingene.

 

Kuriosa: Visste noen her at SAS hadde options på 12 MD-11? De var sammen med noen andre flyselskaper og hadde tilsammen 92 på bestilling, men ingen ble bestilt fra SAS sin side, og hele greia ble derfor kansellert. Trist :(

 

 

Håper du velger MD-11 Jonas, god tur skal du få uansett - hvis du lager tripraport :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service avhenger jo alltid av flyvertinnene.

 

As said it's the company that's old, not the MD-11s and also not the F/As.

(Trust the old ones have had their D-Check.)

 

The best way of travelling OSL-AMS vice versa:

1) AMS to OSL by SAS: small counter, two three people before you. With KLM: huge queues!

2) OSL to AMS by KLM: small counter at OSL, no-one before you.

Unfortunately, single trip fares are not fair.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, har ikke flyskrekk nei. Flyr det aller meste som finnes av selskaper i Europa. Alt fra SAS til Spanair, Lufthansa etc. Flyr som regel med 737, 717, MD80, 767, A318 og slike flytyper. Har aldri flydd MD11 og det er et fly som ikke kan sammenliknes med noe annet. En A320 kan man jo sammenlikne med en 737, så da vet man jo hva man har i vente av en tur med A320 liksom.

 

Men som tidligere sagt, så spurte jeg om MD11 var et bra fly fordi jeg ikke har fått så bra inntrykk av det både teknisk- og comfort-messig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fløyet KLM MD-11 fra Amsterdam til Miami og har fløyet KLM mange ganger med andre flytyper både i Europa og interkontinental og har bare gode opplevelser. Hyggelige flyvertinner som serverer god mat og drikken sparer de ikke på. PÅ langdistanser så står det drikke fremme hele tiden som man kan forsyne seg med. Du er verken sulten eller tørst når du lander. Personlig hadde jeg en så god opplevelse med MD-11 fra KLM at jeg virkelig har lyst å fly den igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...