Jan Arild Gjemble Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Ernie etterlyster en liten review om Porter'n som bushfly i PNW-land. Jeg må si at denne maskina har jeg blitt glad i, på mange måter. Den er en utmerket STOL-maskin. Tar av og lander på utrolig kort rullebane, den har krefter under climb og stuper ned fra cruisehøyde uten å protestere. Det er ikke uten grunn at Porter'n blir mye brukt blant fallskjermhoppere, og det heter seg at dette er den eneste maskina som lander før hopperne. Det er FSD-International som har utgitt maskina. Den har eksistert til FSX i flere år, men mange har ikke helt "funnet" den enda blant Beavere og Cessnaer. Akkurat nå ligger prisen på 21 dollar komplett sett med maskiner, hjul, amphibian og ski-variantene. Du får med 12 liveries også, og det finnes noen painter på avsim.com å laste ned. Innstallering er problemfri og det følger også med en loadmanager som i tillegg lar deg velge realismenivå og annet. Maskina flyr godt, føles helt riktig både på land og i luften og i sjø. Selv har jeg oppdaget to små bugs hos meg, og det er at kompasset i vindusrammen er borte og at det er noe snag med throttle controll om denne går til idle på bakken. Etter take off da, så vil du ikke kunne komme høyere enn 100 knop desverre. Det står en del om dette på forumet og det er ikke alle som opplever dette heller. Litt mer om maskina, satset fra hjemmesiden: Custom models built individually for Flight Simulator X and Flight Simulator 2004. Takes advantage of all animation and texturing effects available to each version of the simulator. Ultra-realistic flight modeling, with user selectable realism. Full 2D panel/virtual cockpit systems and switch integration - VC fully functional. Realistic panel lighting features. Full system modeling. Configurable cabin for passenger, skydiving or cargo. 12 additional paint schemes available Complete documentation and checklists. Litt data om Porter'n: Aircraft Dimensions Wing span 49' 10" Length 35' 9" Height 10' 6" Track 9' 10" Wing area 306.77 sq. ft. Weight and Balance Empty weight 2,800 lb. Maximum Takeoff Weight (MTOW) 4,850 lb. Maximum Landing Weight 4,850 lb. Engine Pratt & Whitney Canada PT6A-27 free turbine turboprop corresponding to manufacturer specification No. 583 Normal Speed - Gas Generator 38,100 RPM Normal Speed - Power Turbine 33,000 RPM Normal Speed - Propeller Shaft 2,200 RPM Propeller Manufacturer Hartzell Propeller, Inc. Hub Model HC-B3TN-3D Blade Model T-10178 C Altitude Limits Maximum Operating Altitude 25,000 ft. Service Ceiling 28,000 ft. Airspeed Limitations VA-Maneuvering Speed (4,850 lbs) 112 KIAS VA-Maneuvering Speed (4,000 lbs) 107 KIAS VA-Maneuvering Speed (3,300 lbs) 151 KIAS VMO-Maximum Operating Speed 151 KIAS VNO-Max Structural Cruising Speed 122 KIAS VNE-Never Exceed Speed 144 KIAS VS-Stalling Speed - flaps up 54 KIAS VSO-Stalling Speed-Landing Config. 47 KIAS VX-Best Angle-of-Climb Speed 72 KIAS VY-Best Rate-of-Climb Speed 77 KIAS Maximum Glide Speed (4,850 lbs) 85 KIAS Så over til litt bilder. De sier mer enn tusen ord, eller noe.... Her er Load Manageren og dens funksjoner: Ikke verdens vakreste fly kanskje, men utrolig morro å fly Store dører, skyvedør på ene siden for enkel utgang for hoppere og doble dører på andre siden gjør det til en lek å laste flyet med cargo Fulllastet i cargoversjon. Interiørmessig får du fire varianter. Passasjerversjon med seter, fallskjermhopper, tom cargo, og fullastet cargo. Litt detaljbilde fra halehjulet Slik ser 2-D cockpit ut, desverre ikke verdens vakreste, men til gjengjeld bruker jeg stort sett VC og den fungerer utmerket spør du meg. Sidepanelet med bl.a brytere for lyd osv. Flyet har eget A/C-anlegg og her styrer du alt som har med luft å gjøre enten inne i cockpit eller motor Her har vi VC, jeg syns den er stilig, med manglende klokker, rot i cockpit (brusbokser og blad) osv. Dette gir bare inntrykk av et skikkelig bushfly spør du meg... Selvsagt kan du rydde om du er av den typen også... Fullastet med cargo til en gjeng laksefiskere Da var vi på vei, maskina har ingen problemer med å ta av fullastet og klattrer gjerne voldsomt om du ønsker det. Store vinduer gir deg god oversikt og utsikt Detaljbilde av klokkene i VC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Takeoff fra den første sandbanken vi landet på og leverte utstyr. Framme på den andre sandbanken og leverer resten av lasten. Da er det bare å finne veien tilbake etter middagen gjengen inviterte meg på. Så ja, jeg kan varmt anbefale denne maskina om man er ute etter en turboprop til bushbruk eller ren GA-trafikk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 6. juli 2010 Premium Medlem Del Skrevet 6. juli 2010 Du verden, dette var grundig og flott presentasjon! Regner med du får lønn fra både Pilatus og Alaskan Winds :grin: . Har jo sett denne modellen før, men jeg trodde den var portover (og ikke Porter....)?? Har også vært borti at en ny modell var på gang, men klarer ikke å finne igjen det innslaget. Må kanskje vurdere denne på nytt, da den ser ut til å være et godt alternativ til Skywagon (og Beaver). Takk skal du ha Jan Arild, du er ikke snau!! . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Meget bra repportasje Jan Arild. Jeg hadde det litt på følelsen da jeg sa i en annen post at "kanskje du viste litt mere om denne maskina enn meg.." Så sant så sant. Jeg gikk til innkjøp av dette flyet her nå i helga, og jeg klarer ikke å hoppe ut av denne cockpiten. Det er ett meget godt alternativ til Beaveren synes jeg Ernst. Skulle bare ønske at det gikk an å bli kvitt denne 100 kias bugen. Den kommer og går iløpet av en tur med flere landinger, og ikke skjønner jeg hva som gjør det. Er det noen som veit noe mere om akkurat dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Flott at dere likte "review'en" av Porter'n. Det er en flott maskin, er akkurat nå på en 3 timers tur fra Vancouver til Dawson Creek for å starte mitt sommerprosjekt med å fly Alaskan Highway. Den starter i Dawson Creek og ender opp i Delta Junction i Alaska. Det er mulig jeg har funnet løsningen på problemet med 100 knops stoppen etter landinger. Et par trykk på '-tasten gir meg full effekt tilbake ser det ut som. Har iallefall ikke hatt problem på denne turen etter at jeg fant ut dette. En liten "workaround" men funker det så funker det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.