Ivar Skaugstad Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Til daglig huser stasjonen på Sitka 4 stk. HH-60 Jayhawk helikoptre. For tiden er det samtrening med det Canadiske luftforsvaret i anledning overvåking av kystlinjen, det er derfor stasjonert en P-3C Orion der i tillegg til U.S Coast Guard sine helikoptre. I dag fikk mannskapet i Sitka utføre ett skarpt oppdrag for å redde liv! Klokken 11:54 i dag gikk alarmen på U.S Coast Guard sin alarmsentral i Sitka, AK. Ett småfly på vei fra Juneau til Kake hadde mottatt nødsignaler fra en ELT når de var på vei sørover langs Chatham Stait. Flyet som meldte om signalene var VFR on top i det aktuelle tidsrommet, noe som utvider søksområdet da muligheten for å motta signaler fra lange avstander øker med høyden. Ett Jayhawk helikopter samt en P-3C Orion ble umiddelbart scramblet fra Sitka. Helikopteret fløy østover for å søke visuelt, mens P-3C Orion maskinen har litt mer avansert utstyr for å peile slike signaler. Hele området var definert som marginal VFR med sikt på rundt 4SM (6km) og lavt skydekke med lette regnbyger. Ingen av flyplassene rundt det aktuelle området hadde mottatt noen nødmeldinger fra fartøy i nød, det var heller ikke filet noen flightplan til FSS som tilsa at det skulle være fly i dette området på VFR flightplan. Ovenfor ser dere det aktuelle søksområdet. Orion maskinen gjorde ett forsøk på å gå lavt under skyene for å peile signalene, men på grunn av svært krevende terreng ble det besluttet at en low level search ville være svært tidkrevende. Det ble derfor besluttet at man skulle gå på toppen av skylaget for så å søke området ved hjelp av signalene som ble sendt ut fra ELT’en. Etter ca. 20 minutter med systematisk søk etter signalet ble det omsider plukket opp av mottakerne om bord på Orion maskinen. Det tok ikke lange stunden før stedet ble identifisert. På grunn av høye fjell i området fløy man østover til fjorden for å komme seg ned under skyene uten å være i fare for å treffe terreng på vei ned. Noen minutter senere ble flyvraket observert i enden av en slette i lavlandet. Etter noen sirklinger over stedet ble det konkludert med at det var overlevende da det var satt opp ett telt ved siden av flyvraket. Ombord har Orion maskinen en ”redningstorpedo” som inneholder det viktigste for å kunne overleve ute i felten i ett døgn. En av torpedoene ble sluppet like ved flyvraket, på bildet under kan dere se de to gule torpedoene hvor utstyret ligge lagret. Naturlig nok er sprengstoffet byttet ut med en fallskjerm. GPS posisjonen på stedet ble laget og koordinatene oversendt til redningssentralen i Sitka. Kort tid etterpå ble det scramblet en Jayhawk fra ett kystvaktskip like i nærheten. Ved hjelp av datalink og god lokalkunnskap var det ikke noe problem for redningsmannskapene å finne fram til flyvraket på tross av det dårlige været. Ved ankomst ble det observert en mann, en kvinne og ett barn like ved flyvraket. Etter å ha landet ble det konkludert med at det stod bra til med samtlige av de som hadde vært ombord i flyet. Det viste seg at de hadde møtt dårlig vær, noe som gjorde at piloten hadde mistet oversikten hvor de befant seg i forhold til fjellene rundt. De hadde derfor valgt å gjøre en ”føre var” landing på en slette. Denne sletten vise seg å være noe ujevn enn først antatt, noe som medførte at hovedhjulene på flymaskinen fikk store skader. Sammenstøtet med bakken hadde også utløst ELT’en, noe som var vel og bra da dette er ett område uten mobildekning. Personene ble evakuert fra stedet og fraktet til sykehuset i Sitka for medisinsk sjekk. Flymaskinen ble fraktet til Juneau med helikopter noen dager senere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 27. juni 2010 Premium Medlem Del Skrevet 27. juni 2010 Imponerende når man legger så mye arbeid i reportasjene. Resultatet ble også deretter, knakende gode bilder og meget flott presentasjon!! Mange har et litt hysterisk forhold til editerte screenshots, men så lenge man skiller tydelig mellom fiksjon og fakta synes jeg det beriker forumet, noe denne bildeserien er et godt eksempel på. Veldig bra Ivar . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Klapp klapp klapp klapp klapp klapp klapp. Artig lesning og bra reportasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K J Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Rigtig flotte billeder, og spændende historie! Jeg skulle gerne vide, hvilken Orion-model det er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 AiAi...Nydelig Ivar!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Flotte bilder og herlig billedserie fra Sitka Du fanget livet der på pulsen Sånn gå no dagan i Sikta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Odd Magne Kåsastul Krieger Skrevet 27. juni 2010 Premium Medlem Del Skrevet 27. juni 2010 Meget bra reportasje og bilder :-) flotters.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny_Nikolaisen Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Veldig godt laget og fine bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Nydelig Ivar, holder selv på med mye SAR i vUSCG. Dog med mindre heli, HH-65C Dolphin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Wow , en av de bedre man har sett på lenge.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Takker for kommentarer folkens! Det setter jeg stor pris på etter å ha lagt litt tid og arbeid inn i denne bildeserien. Flere kommentarer er hjertlig velkommen! Mange har et litt hysterisk forhold til editerte screenshots, men så lenge man skiller tydelig mellom fiksjon og fakta synes jeg det beriker forumet, noe denne bildeserien er et godt eksempel på. Selv er jeg ikke en kjempefan av overredigerte bilder, men av og til føler jeg at man blir nødt til å gjøre det beste ut av FS2004 med sine begrensninger når det kommer til lysforhold og generell grafikk. Har heller ikke gjort spessielt mye med bildene, litt blur, fargearbeid og skarphet er alt som er blitt gjort. Jeg skulle gerne vide, hvilken Orion-model det er? Orionmaskinen finner du her: http://www.flightinfo.jp/FS_KBT/d_y_a.htm Finnes til både FS9 og FSX, ett utrlog bra freewareprodukt med VC og animerte funksjoner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Kjempeflotte bilete og bra historie Ivar. Trur jaggu at eg må slengem eg inn i SAR gruppa der oppe att. Lengje sidan eg har hatt noko action der oppe no. Har vore heldig :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Damgaard Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Meget flott laget..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Det er stadig ledige stillinger kompis! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Dessverre var det ingen Orion Canadierne har ikke P-3 Orion. De kaller det CP-140 Aurora. Spesielle folk! (Men da fikk du i alle fall bumpet tråden ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Hehe, takker Andreas! Noen ekstra kommentarer må jeg vel få, fikk lyst til å kommentere på hvor flott mine egne screenshots var nå som jeg så posten igjen. :grin: Aurora, er ikke det sivilversjonen? Har de med andre ord satt på en CP-140 + sivilnavnet på maskinen framfor å kalle den P-3 Orion? Og hvorfor, annet utstyr, annen årsmodell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nydelig historie og bilder! Noe annet enn en vanlig ruteflyvning ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Meget bra bilder, med en meget bra historie bak. Flere av disse Ivar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 "Sivile" versjonen heter L-188 Electra. Orion er ikke basert på Electra på samme måte som f.eks. P-8A er basert på 737. De har hatt Electra i tankene da de tegnet Orion, men skroget (kortere foran vingen), innhold (teknisk) og cockpit er ikke helt det samme. De (Canadierne) kaller det noe annet fordi de er spesielle. Det er ikke mye forskjellig egentlig, kanskje noe ombord er forskjellig? De har jo C foran i alle flyene siden fordi de skal være spesielle :-) (CF-18 f.eks.). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Kråkenes Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Kan jeg få se cockpitbilder av orionen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ivar: Kunne du se om du finner ut hvilken gauge du bruker for VSI'en på panelet, og sende meg fila på epost, samt hvilken folder/bane den lå i på HD'en? Mangler VSI på mitt panel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.