Gå til innhold

Rock'n roll i nord!


Einar Kristiansen

Anbefalte innlegg

Ja, her ved Evenes blåser det også hardt. Har ikke sjekket metarn ennå, men har vært ute og til tider kan det være vanskelig å stå oppreist. Jeg er utrolig imponert over pilotene som flyr i slikt vær. Braathens ankom ca 20.50 og tok av igjen ca 21.30. Rett ned på stripa uten problemer så det ut til. Jeg hadde rigget meg til med kikkert. Det virker som det blåser hardere så det blir nok en heisatur for siste fly ikveld 23.45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som vi har fått en forsmak av høst her oppe. Met report ENBO 2050: Vind 240/41, max 56. Visibility 8 km in light rain. Few 1800, broken 3000, temp 12/8. Tempo broken 1200 in rain. (Grensen for orkan går ved 63 kts).

 

ENEV 2050: Vind 210/23, max 45 vis +10, Few 2500, broken 3500, temp 12/07. Vind i 1400 ft, 270/50, max 60. Denne siste målingen er såvidt jeg vet fra en vindmåler på en høyde ved Evenes, fordi vindretning og styrke kan gi lei turbulens på finale. Dette kan Jörgen mer om. Er det Kvanto høyden heter?

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt "tipset" om uværet i nord her i tråden, måtte jeg bare prøve! Jeg tok DF737, og laget kjapt en flightplan som gikk ifra Bodø til Tromsø (IFR). Der blåste det bra! Når jeg tok av fra Bodø var det 37kts i styrke mot 240' Den retningen var mer eller mindre lik hele veien med små forandringer.. I crz FL250 hadde jeg 115-125kts i vindstyrke, og på app. mot Tromsø hadde jeg en crosswind på 45kts.. DF'en ville ikke koble inn autolanden engang (for dårlig vær?) så jeg satt igjen i luften med et passasjerfly fullt av passasjerer i hendene og nærmet meg rullebanen med stormskritt........ Med litt vingling og endel retting så landet jeg på Tromsø og alle var i sikkerhet og spyposene full.. "[stort"[stort

Artig å fly i dritvær!! "[stort"[stort

 

PS: Jeg oppdaterte været underveis med den innebygde real weather saken

 

Lars

 

[ 03.09.2002, 00:28: Endret av: Lars K. Rønes ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha brukt autoland i Tromsø en gang før, men det kan godt hende at jeg tar feil....... Men ILS localiser støtter vel Tromsø? Den heller ville ikke slå inn... Kan være en glipp i softwaren akkurat da... Måtte ihvertfall fly en "hands on" landing i dritvær, og det var kjempemorro!! Er nesten litt glad for at autopilot'n tok seg fri.. "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det kan blåse ille i Bodø.Husker spesielt turen tilbake til Bodø etter endt juleperm fra forsvaret romjulen 1973.Forsvaret hadde chartret en 737 fra Braatens for oss stakkars soldater.Søringer som vi var,var vi ikke vant til slike forhold.Under final på rw25,ristet og skaket det så ille at vi til tider var i tvil om vi egentlig allerede hadde landet på campingen på Bodøsjøen. Like før landingen kikket jeg ut av vinduet og så til min forskrekkelse rullebanen rett forut..vi kom med andre ord sidelengs inn..,

men vi kom da helskinnet ned( den eneste landingen den dagen)Hørte i ettertid at det hadde vært full storm med orkan i kastene.Samme dag hadde en parkert DC9 flyttet seg flere meter under et kraftig vindkast.

 

mvh per "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisevær i nord er artig, særlig hvis man er midt i en innflyging, med sidevind... Var på klappen i Dash'en en vinterdag i fjord, i november, og skulle fra ENAT til ENVD etter endt kursing i elevråd (Hvorfor tror dere ellers jeg ble med i elevrådet? "[stort ) og dro fra Oslo 19.15, til Alta, hvor Dash'en frakta meg til ENVD. Der var det vind fra nordvest, og den var frisk. Vi måtte lande i vestlig retning, men siden flyplassen ligger med baneretningene 08/26, og vi kom nokså rett østover fra SDA, måtte vi fly en høy innflyging mot ILS/LOC 08, bryte av mot høyre, legge flyet med rullebanen på venstre side, svinge mot venstre, og bremse flyet ned i vinden fra nordvest og lande flyet i sidevind, og dette var faktisk, tro det eller ei, den første sidevindslandingen jeg har vært med på, og det var gøy! Siden Dash 8 har en så stor haleflate, må flyet legges mot vinden til det siste, og dette måtte de gjøre denne gangen også, og det var stilig å se rullebanen ut av venstre sidevindu! Vi landet normalt, taxa inn, og jeg takka for plassen på klapp, og gikk fra borde, trøtt som en strømpe! Men det er en annen historie... "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...