Jump to content
Sign in to follow this  
Thomas Johannessen

Wideroe med callsign FUCKYOU. Se bilde.

Recommended Posts

Ja, kanskje det ;) Ikke så uvanlig å se mange forskjellige visninger. Dette bildet er fra 18. januar i år og viser LN-LTA tilsynelatende i hover, og det samme er Transaero sin 777. Men bevegelse på kartet hadde de. Kyndige mennesker som kan transponder har sikkert forklaringen. Et PS til Christian: Joda, Ln-WIT er synlig, men den viser 0 speed.

 

0-speed.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da er det altså en FAKE???

Noe muffins her ja, men den er nok ikke fake, hender at det dukker opp litt av hvert på radaren :)

 

Flightradar 24:

Of course there are exceptions. For example one Lufthansa CRJ900, one LOT ATR-72, one Wideroe Dash, some MD8X from Onur Air, some Saab 340 in Australia, and some private Cessnas are visible.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roald, du har ikke vurdert å bidra med data til Flightradar24 ?

 

Slik det er nå er det jo et "sort" hull over Bodø. Og med radarer (nord for Dovre) ved ENML, ENKB, ENVA (2 stk), ENEV, ENDU, ENTC og ENBV er det jo bare Bodø som mangler. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag så jeg et Wideroe Fly på radaren.

 

WIF124

Callsign: WIF124

Flightnr:

Reg: LN-WIT

Hex: 4784DD

Model: De Havilland DHC8-103 (DH8A)

Airline: Wideroe

Lat: 60.62307

Lon: 10.09967

Altitude: 18600 feet (5669 m)

Ground speed: 0 knots

(0 km/h / 0 mph)

Track: 0°

Radar: ENHA

Squawk: 6420

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva slags transpondere flyene har, er ikke noe som er bestemt for hver flytype. Mange selskaper putter nyere transpondere inn i flyene sine etterhvert som de føler for det. Ser ofte flyene til Widerøe, postflyene fra AirSweden, samt noen helikoptere utenfor Stavanger-området. Så aldri disse på flightradaren før i tiden.

 

Grunnen til at farten til denne widerøen er satt til 0 er nok at systemene til maskinen ikke er fullt komatible med transponderen (?).

 

Jeg tviler sterkt på at Thomas har manipulert screenshot'et - hva skulle det være godt for?

Share this post


Link to post
Share on other sites

...og i går kveld var det LN-WIC's tur i Bodø-området. Jeg har tatt kontakt med Widerøe om fenomenet. IC vises ikke på skjerm, men i "reporteren" - dvs at de data som sendes, registreres og lagres på PC'n. I tabellform ser det ut som dette:

 

WIF_FUxxxOY.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er svaret: http://forum.scanair.no/showthread.php?p=524218#post524218

 

Det dere "radar jockeys" leser ned, er mode S-transponderdata og tilknyttet flight-ID. Dette utstyret benyttes ikke - i hvert fall ikke offisielt - av lufttrafikktjenesten i Norge pr. d.d. Hva som legges inn som flight-ID, er knekkende likegyldig --- med unntak for "radar jockeys" som baserer diverse nettsteder med "flight tracking" på plotting av mottatte mode S-data.

 

De fleste velger å legge inn korrekt rutenummer, men i norsk luftrom ikke noe krav om dette. Man skal imidlertid ikke så langt unna før et slikt rutenummer som det som er omtalt ovenfor, vil avstedkomme reaksjoner. At noen i WF eller andre selskaper morer seg med en heller imbesil variant - vel. De om det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...