Gå til innhold

Hvorfor følge med på safety demo?


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Ja det er utrolig som mange pax ikke følger

med på dette. Selv om man reiser ofte, er

det ofte forskjeller mh.t. nødprosedyrer

på ulike flytyper m.m. Har jobbet som CC

på flere selskaper, med forskjellige flytyper -

og synes pax fulgte bedre med - når man

hadde demo via lcd-skjermer ombord.

 

Rapping av safety-card vil jeg ikke anbefale

overhodet (selv om mange desverre driver

med dette). Disse er en del av flyets

sikkerhetsutstyr, selv om man alltid har med

seg ekstra ombord - kan det i ytterste

konsekvens føre til av flyet blir stående

på bakken til hvert sete har et slikt kort.

Er nemlig en "no-go", dersom man ikke har

til minst hvert sete ombord.

 

Spør heller crewet ombord, om du kan få

ett - så kan du evt. få et slitt; eller

et nytt dersom de har mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med rapping av safty card bør du ikke gjøre(gjør du det håper jeg du blir tatt, om du gjør det). Det er faktisk sånn at jeg har vært på flyvninger der det har manglet i min stollomme pga. at det sikkert satt en ikke-langtenkt fjott der på forrige flyvning... Men nok om det.

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor Sas ikke gjør som RyanAir, nemlig limer fast safty card i setet?...Da er man bukt med problemet som nok koster mye for de i året.

 

Og Andreas, hvis du spør får du sikkert et av de. De er kjempegreie å ha med å gjøre, mye bedre å spørre for da har de kontroll på at et forsvinner isteden for at det kanskje står et sete uten etter en klåfingra Andreas har vært der... :whistle:

 

 

Jeg har flydd såpass mye i 2009/2010 nå mellom TRD-BOO, ikke at jeg akkurat studerer safty demoen lenger, men jeg følger med litt. Det jeg iallefall biter meg merke i er hvor nærmeste NØDUTGANG er og hvordan NØDUTGANGENE åpnes, det er noe absolutt alle burde gjøre. Skulle det skje noe, vet du iallefall noe sålenge du vet hva som er frem og bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen som blir gitt, uansett.

Så lenge alle andre i flyet kan stole på at du vet hva du skal gjøre når en nødsituasjon oppstår, så kan du dermed regne med at de vet hva de skal gjøre i samme situasjon. Dermed kan alle konsentrere seg om seg selv, slik at det vil gå automatisk.

Det er enhver passasjer sin plikt å følge med og lære seg disse rutinene. Dessuten er det ikke alle som faktisk følger med på disse, dessverre. Derfor bør iallefall vi som vet bedre, gå foran og være et godt eksempel. Eksemplets makt er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo følge med på safety demonstrasjonen av samme grunn som at pilotene går gjennom nødprosedyrer før hver flight. Pilotene har jo trent masse på det, så de vet jo hva de skal gjøre om det skjer, men når man får en repetisjon rett før man eventuelt får bruk for det så vil prosedyren fungere mye bedre. Som passasjer får man jo ikke trent så mye på å sette på masken, trekke den til seg for å starte oksygenproduksjonen, evakuere osv. Derfor er det enda viktigere at man kan nødprosedyrene i hodet og at de er friskt i minne ved å ta en repetisjon like før flighten begynner. Jeg kan jo briefen mer eller mindre utenatt, men jeg gir kabinpersonalet full oppmerksomhet under hver brief uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...