Jens-Ole Kjølberg Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Her kommer litt flyhistorie igjen... Mangel på penger og arbeiderpartiets ”brukne geværs politikk” igjennom 20 og 30 årene gjorde Hærens Flygevåpen til lite mer enn en eksklusiv flyklubb med svært gamle og utdaterte fly uten noen form for militær betydning. Da de endelig begynte å forstå at krig begynte å brygge opp i Europa mot slutten av 30-tallet begynte et febrilsk forsøk på å fornye og modernisere Forsvaret og ingen steder var dette mer synlig enn i Flygevåpenet. I 1938-39 ble det bestilt et stort antall moderne kampfly; både jagerfly, stupbombefly og bombefly. Som kjent var dette alt for seint og da det Tyske angrepet kom den 9. April var det kun en håndfull Gloster Gladiator todekker jagerfly som var alt flyvgevåpenet kunne sende i luften for å møtte datidens kanskje mest moderne luftarmada. Hva som hadde skjedd om de 24 moderne Curtiss Hawk 75A-6 jagerflyene som ble bestilt i 1939 hadde vært operative blir bare spekulasjoner, men disse flyene kunne ha gitt tyskerne hard motstand ettersom tyskerne ikke kunne bruke en motors jagerfly som den berømte 109’n på grunn av rekkevidden, men større og mindre manøvrerbare to motors kampfly som BF-110, He-111 og Ju-88. Faktisk hadde 19 av Curtiss maskinene kommet til Norge og var under montering våren 1940 med 6 av de i tilnærmet flyvbar stand. De tok ikke del i kamphandlingene og tyskerne tok de som krigsbytte og videresolgte de til Finland. Dette var ikke slutten på Norges tilknyttning til Hawk’n, Norge bestilte rett før krigen også 36 Hawk 75A-8 (annen motor), disse ble ikke levert til Norge, men ble tatt i bruk ved treningsleiren ”Little Norway” i Kanada som treningsfly. Vertigo Studios har nå kommet med en svært detaljert Curtiss P-36/Hawk 75 og da har det blitt en Norsk paint. Jeg har malt den opp som ”439” fra Hærens flygevåpen, dette var det første flyet som var montert våren 1940 og det finnes bilder av dette flyet utenfor en hangar på Kjeller. Standard sølv/metal skrog med flagstriper på haleror og vinger. He-111'n er forresten malt opp som den som står på GM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas nærbø Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Tøft Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Lurer på hva som skjer når Ernst får se dette, eller så har han alt sett det og ligger med hjerteattack under bordet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Lurer på hva som skjer når Ernst får se dette, eller så har han alt sett det og ligger med hjerteattack under bordet Tenkte på det samme! :grin: Nydelig stykke arbeid! Er sånn som gjør man får lyst til å kjøpe modellen også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 29. mai 2010 Premium Medlem Del Skrevet 29. mai 2010 Steike bra Jens-Ole, sterke bilder og proff presentasjon!! Har du noen fra "Little Norway" også på gang? Liker denne modellen fra Vertigo, den har fin ballanse mellom detaljrikdom, flyfeeling og veldig bra FPS, og fortjener en plassering blant "de beste". Lurer på hva som skjer når Ernst får se dette, eller så har han alt sett det og ligger med hjerteattack under bordet :grin: :grin: :grin: ...... jeg har tydeligvis et rykte å ta vare på :grin: . Beklager sein reaksjon, men jeg ble rammet av et plutselig og voldsomt finvær, så jeg har kjempet mot naturkreftene i dagevis..... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 Ja det kommer en "eple" grønn 75A-8 look alike også, 443 anno 1942, Little Norway, Toronto. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Da er 439 lastet opp til både SoH og flightsim.com, enjoy! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 1. juni 2010 Premium Medlem Del Skrevet 1. juni 2010 Da er 439 lastet opp til både SoH og flightsim.com, enjoy! Igjen TUSEN TAKK Jens-Ole, fantastisk fint arbeid! Har sikret meg både denne og "Little Norways" eplegrønne. Gleder meg til å fly formasjon med Ernst og Ernie ved første anledning :grin: . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.