Gå til innhold

Hjelp med NAT


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gjøre min første atlantic crossing i nær fremtid. I den forbindelse har jeg et par spørsmål:

 

På flightaware så ser jeg westbound flights gjerne har følgende rute:

ENE ASPEN PVD TRAIT PARCH PARCH1

 

På eastbound flights ser den gjerne slik ut:

MERIT3 MERIT HFD PUT WITCH ALLEX N79B YQX NATU DOGAL NATU BEXET BAKUR UN546 STU UP2 OKESI Y3 BEDEK

 

Jeg forstår godt ruten på eastbound - i dette tilfelle flyr de NAT U. Men jeg forstår ikke den westbound ruta ifht hvilken NAT de har valgt. Hva er "PVD" som det gjerne står i de rutene?

 

Når det gjelder selve koordinatene i NAT'ene, står de gjerne listet slik:

YQX KOBEV 50/50 52/40 54/30 54/20 DOGAL BEXET

 

Skal jeg plotte dem inn i CDU'n slik: N500000 W500000?

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere tar en titt på flightaware her og oversikten over EGLL - KJFK, så ser dere at en hel haug av flightene ikke oppgir NAT:

 

http://flightaware.com/analysis/route.rvt?origin=egll&destination=kjfk

(Så nå forresten i alle fall 1 som oppgav NAT E)

 

Det samme er ikke tilfelle når man ser på KJFK - EGLL. Da står NAT'ene oppgitt i rutene.

 

Når det gjelder dagens NAT's, så bruker jeg feks:

http://blackswan.ch/nat/

 

Koordinatoene står som 50/50 52/40 54/30 54/20. Jeg leser første del før skråstreken som North, og delen etter skråstrek som West. Det er jo logisk siden west koordinatene synker betraktelig etterhvert som man faktisk beveger seg vestover. Derfor tenker jeg at jeg skal plotte inn dette i CDU'n med ren 50 grader nord (500000N) og 50 grader vest (500000W). Kan noen bekrefte at dette er riktig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Har ikke sett på flightene som du refererer til, men ikke alle flighter opererer med NAT i flightaware, og særlig da de som er inbound USA. Aktive ruter over atlanteren kan du også finne her fra Shanwick og Gander senter.

 

Ja, du har helt rett. Koordinaten du skal sette inn er 50N og 50W. Jeg vet jo ikke om det er PMDG, Wilco eller en annen, men prøv med 5050N som jeg nevnte. Tror det skal gå.

 

Ruter som går utenfor faste NAT-tracks, opererer bare med koordinater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt Vataware. og der ser det ut til at de som fly CONC

bruker samme FP hver gang, den ser slik ut:

 

N0563F280 CPT L9 MALBY DCT C/UPGAS/N0740F280F430 SL2 MERLY SL2 LESLU SL2 C/5041N01500W/M200F450PLUS NATSM 4700N05000W 4246N06500W 42N067W SM2A KENDA/M100F490 DCT LINND DCT OWENZ DCT CAMRN DCT

 

Denne er fra EGLL-KJFK, og er den FP jeg brukte sist jeg testet concorden.

 

Lykke til, Andreas:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...