Andreas Stangenes Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg har tenkt å gjøre min første atlantic crossing i nær fremtid. I den forbindelse har jeg et par spørsmål: På flightaware så ser jeg westbound flights gjerne har følgende rute: ENE ASPEN PVD TRAIT PARCH PARCH1 På eastbound flights ser den gjerne slik ut: MERIT3 MERIT HFD PUT WITCH ALLEX N79B YQX NATU DOGAL NATU BEXET BAKUR UN546 STU UP2 OKESI Y3 BEDEK Jeg forstår godt ruten på eastbound - i dette tilfelle flyr de NAT U. Men jeg forstår ikke den westbound ruta ifht hvilken NAT de har valgt. Hva er "PVD" som det gjerne står i de rutene? Når det gjelder selve koordinatene i NAT'ene, står de gjerne listet slik: YQX KOBEV 50/50 52/40 54/30 54/20 DOGAL BEXET Skal jeg plotte dem inn i CDU'n slik: N500000 W500000? Takk for hjelpen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne Heggnes Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hei PVD er en VOR som heter Providence som ligger mellom Aspen og Trait som er waypoints. Parch1 er en star. Her har du nok bare fått med deg siste del av den aktuelle ruta. Når det gjelder koordinatene, prøv og tast inn 5050N. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas F. Tollefsen Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Ser ut som du mangler noe i den første ruta. Her er et kart som gir oversikt over NAT entry og exit points. Det er om mulig noe gammelt, men likevel nyttig. http://www.mfc-warburg.de/cms_images4/North-Atlantic.gif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Den første ruta du skriver inneholder ingenting om NAT. RouteFinder bruker dagens NAT track om jeg ikke tar feil. Du kan bruke den på den dagen du skal fly for å finne riktig track iforhold til vind osv.. Husk å velge enable NAT! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Hvis dere tar en titt på flightaware her og oversikten over EGLL - KJFK, så ser dere at en hel haug av flightene ikke oppgir NAT: http://flightaware.com/analysis/route.rvt?origin=egll&destination=kjfk (Så nå forresten i alle fall 1 som oppgav NAT E) Det samme er ikke tilfelle når man ser på KJFK - EGLL. Da står NAT'ene oppgitt i rutene. Når det gjelder dagens NAT's, så bruker jeg feks: http://blackswan.ch/nat/ Koordinatoene står som 50/50 52/40 54/30 54/20. Jeg leser første del før skråstreken som North, og delen etter skråstrek som West. Det er jo logisk siden west koordinatene synker betraktelig etterhvert som man faktisk beveger seg vestover. Derfor tenker jeg at jeg skal plotte inn dette i CDU'n med ren 50 grader nord (500000N) og 50 grader vest (500000W). Kan noen bekrefte at dette er riktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne Heggnes Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hei igjen. Har ikke sett på flightene som du refererer til, men ikke alle flighter opererer med NAT i flightaware, og særlig da de som er inbound USA. Aktive ruter over atlanteren kan du også finne her fra Shanwick og Gander senter. Ja, du har helt rett. Koordinaten du skal sette inn er 50N og 50W. Jeg vet jo ikke om det er PMDG, Wilco eller en annen, men prøv med 5050N som jeg nevnte. Tror det skal gå. Ruter som går utenfor faste NAT-tracks, opererer bare med koordinater. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Du får begynne og fly mere Icelandair Alle våre flighter er oceanic,med påfølgene prosedyrer Som andre sier blir feks 063N030W,6330N i FMC. Feks 064N07000E Blir 64N70E i FMC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Nå har jeg tenkt meg en tur med concorden, og da er det hele koordinatene som skal plottes inn. Hele INS systemet og CDU'ene (tilsvarende Boeings FMC) opererer med fulle koordinater (sids, stars og enroute). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Concorde er spiker nå.Våkn opp gutt :grin: Neida.hehe,du får ha god tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 hehe dakars concorde! Men tidligere kunne jeg ikke tenkte meg å ta en crossing. Tenk så kjedelig da - sitte og glane på at flyet tar seg selv over dammen i mange herrens timer i strekk. Og bare hav å skue i tillegg... Concorden blir løsningen for meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 For ordens skyld, Lars-Petter: 63N030W (N63.00.00... W030.00.00...)... Husk: Nord <-> Sør går ikke lengere enn 90 hver vei (hvor 90 er polpunktene). Vest <-> Øst går til 180 hver vei, hvor 0 er "Greenwich" og 180 er ca. midt i stillehavet. Bare for å pirke litt... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Hassel Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Ser litt Vataware. og der ser det ut til at de som fly CONC bruker samme FP hver gang, den ser slik ut: N0563F280 CPT L9 MALBY DCT C/UPGAS/N0740F280F430 SL2 MERLY SL2 LESLU SL2 C/5041N01500W/M200F450PLUS NATSM 4700N05000W 4246N06500W 42N067W SM2A KENDA/M100F490 DCT LINND DCT OWENZ DCT CAMRN DCT Denne er fra EGLL-KJFK, og er den FP jeg brukte sist jeg testet concorden. Lykke til, Andreas:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Concorde brukte to forskjellige flightplans hvis ikke jeg husker feil. De brukte ikke samme NATs som andre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.