Gå til innhold

J**** nerd!!!


Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Marius:

http://i228.photobucket.com/albums/ee31/LN-MFM/IMG_1116.jpg'>http://i228.photobucket.com/albums/ee31/LN-MFM/IMG_1116.jpg

http://i228.photobucket.com/albums/ee31/LN-MFM/IMG_1116.jpg

Jeg skjønner overhodet ikke sammenligningen din mellom en bil og et rutefly. Det er overhodet ingen sak å trykke gassen inn (USA = automatgir) og styre.

 

Dette forumet har tilfeldigvis en rekke ekte piloter som virkelig vet svaret på disse spørsmålene' date=' men jeg tror de er redde for å ta parti i en så stor diskusjon som denne.[/quote']"Så stor"? Prøv "Så dum". Vi sitter og kjekler OT om noe helt uvesentlig, simpelthen fordi det aldri vil forekomme og vi kan derfor aldri finne ut av saken. Og joda, jeg er pådriver, jeg innser det, så man trenger ikke trekke det fram.

 

Svale Andre: Jeg ville pokker ikke reist meg før jeg hadde sjekket, dobbeltsjekket og trippelsjekket at det ikke fantes noen om bord med et snev av erfaring fra noe som helst som kunne være bedre stilt enn meg. Om alternativet hadde vært å smelle i bakken hadde jeg helt klart prøvd meg. Og joda, jeg tviler ikke på at det ville være kanskje den største mestringsfølelsen noensinne, hadde det gått. Men sjansen er så liten at den kryper forbi null og mot -1, så jeg tar ikke så stor stilling til saken :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig diskusjon!

Jeg liker å tro at jeg skulle ha klart det ;)

Har flyteoribiten inne, med fysikk, aerodynamikk, systemhandeling, pyskisk, medisin, operative forhold osv.

 

Har også flytimer, og en instruktør som liker å dra paraleller til sin egen jobb som kommersiell pilot. Samt etterhvert veldig mange timer på klapp med 737n, derav VELDIG mye nyttig info og litt praksis faktisk(uten å gå nærmere inn på hva)

 

Alt for mange timer på PMDG/Wilco, og terping på jobben der.

 

Har også vært igjennom stresstester, medic osv. som tilsier at jeg kan kontrollere inntrykkene i en nødsituasjon.

 

Kan ikke garantere at jeg hadde fått satt flyet ned på bakken inntakt, men tror sjansene hadde vært gode nok. Også i IMC ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er mange som liker å tro det

 

Har flyteoribiten inne, med fysikk, aerodynamikk, systemhandeling, pyskisk, medisin, operative forhold osv.
For PPL, ja. Og medical 1 betyr ikke at du kan lande en 737.

 

Samt etterhvert veldig mange timer på klapp med 737n, derav VELDIG mye nyttig info og litt praksis faktisk(uten å gå nærmere inn på hva)

På dette forumet er du langt fra alene om å ha en del klappturer. Ikke uvanlig at skipperne lar oss besøkende fikle med radio, ACARS, etc.

 

Alt for mange timer på PMDG/Wilco, og terping på jobben der.
Ikke i nærheten av det samme. Som sagt, flightsim greier bare å simulere instrumenter.

 

Har også vært igjennom stresstester, medic osv. som tilsier at jeg kan kontrollere inntrykkene i en nødsituasjon.
Klart det hjelper vagt, men var det mye testing av hvordan du taklet presset av å være ansvarlig for over hundre sjeler, for hvordan du lander 30 tonn metall og titals tonn med folk, cargo og fuel i 220km/h på en asvaltstripe? Tror ikke helt på den.

 

Kan ikke garantere at jeg hadde fått satt flyet ned på bakken inntakt
Det var ditt gullkorn denne uka
men tror sjansene hadde vært gode nok. Også i IMC
Jeg tror du skal tro om igjen, for det er litt mer ved det enn hva du tydeligvis tror :)

 

Syns kanskje du ser litt for eplekjekt på saken. Hvem vet, kanskje du får et mer nyansert syn om et par år. Vil forøvrig ta med at jeg ikke mener noe personlig her, men jeg tror du snakker et godt stykke over deg, og prøver å poengtere det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med Meese,her,Sindre....

Å fly en 737 er mildt sagt kompliserte greier... samma pokker hvor mange sim-timer og timer i PMDG du innehar, vil du aldri komme i NÆRHETEN av hva det innebærer å måtte lande ett ekte fly.....hvis du ikke blir pilot på slike fly da selvfølgelig :P

 

Men som du sier.... du liker og tro... Det er bra å tro, bare ikke stol for mye på dine evner... de vil aldri være gode nok ;) Det er derfor mennesket lærer igjennom hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig klar over det folkens ;)

Just for the record, så var det andre ting en ACARS og COM jeg har fått fiklet litt med ombord, uten å gå mer inn på det.

 

Men ja, jeg liker å tro jeg skulle klart det. Og når det gjelder PPL teorien, så kan mye derfifra dras over til CPL/APTL. Feks aerodynamikk og operative forhold.

 

Men nok om den saken her. Jeg TROR ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha tro på seg selv og være optimist. :)

Her er ett eksempel:

En optimist og en pessimist skulle hoppe i falskjerm:

Først hoppet optimisten.Han dro i snora,og ingenting skjedde.Så dro han i snora til reserveskjermen,og ingenting skjedde da heller."Jaja,det ordner seg sikkert på turen nedover"

Så hoppet pessimisten.Han tenkte:"Det er ikke noen vits i å dra i snora,for fallskjermen åpner seg sikkert ikke likevel."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fiklet med mer enn ACARS og COM er du vel strengt talt inne på det uansett om du sier hva det er eller ikke, Sindre :)

 

Jeg håper uansett jeg aldri kommer opp i en slik situasjon, men neste gang jeg merker litt turbulens eller noe annet "unormalt" skal jeg løøpe fram til cockpit og spørre omo kæpt'n trenger noe hjelp fra en som har lappen på Wilco 737 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... Skjønner ikke helt forskjellen på om du hadde spesifisert det du var mann om, i forhold til det du har skrevet her.

 

Dette blir nesten som om jeg hadde skrevet at jeg var på kode 1 tur, brystsmerter til Inkognitogaten 18, at pasienten var statsminister i norge, men at jeg selvfølgelig ikke kan si navnet for å ikke avsløre for mye.

 

Men...om målet ditt var å få flightsim.no brukere til å sitte og fantasere om alle de tenkelige og utenkelige ting du kan ha gjort i cockpit, utenom acars og com, så var det jo helt greit skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just for the record, så var det andre ting en ACARS og COM jeg har fått fiklet litt med ombord, uten å gå mer inn på det.

 

Skjønner ikke hvorfor du sier dette. Men gratulerer! :grin: .

 

Dessuten, latterlig diskusjon som er OT. Uansett, om du har spilt flightsim eller ikke så tviler jeg på at du kan lande en Boeing 737 uansett antall timer(Sikkert noen bedrevitere som tror det selv men). Men skulle en slik situasjon oppstå så er du nok en av de bedre kandidatene til å ta spakene ettersom du kan en god del om flytypen, instrumenter etc. så det er sagt. Og sannsynligvis kunne folk ha gått fra landingen uten større problemer, tror jeg da.

 

Men jeg tviler da på at en med sim erfaring kunne klart noen nødssituasjon med noe teknisk feil på maskina. Men utenom det, og med hjelp fra tårnet kunne nok de som kan FMC, instrumenter, AP panel og vet hvor de finner det øvrige i en Boeing 737 cockpit kommet ned uten større problemer. Også er det det da, man kommer jo seg alltids ned, problemet er bare hvordan ;) .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jo liksom noe med det da, at når du har 150 pax som egentlig har innsett at deres siste time er kommet, så vil det gjøre noe med deg som du nødvendigvis ikke klarer og se får deg før du faktisk har opplevd det.

Jeg vet med sikkerhet at jeg hadde hatt vanskelig for og i det hele tatt konsentrere meg vis jeg hadde plutselig fått ansvaret for at 150 hylende pax kunne overleve. Når man sitter i f.eks Oxford simmen, så har man ikke noe press på seg, det er ingen som forventer noe(iallefall ikke av en skrivebordspilot.)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, latterlig diskusjon som er OT. Uansett, om du har spilt flightsim eller ikke så tviler jeg på at du kan lande en Boeing 737 uansett antall timer(Sikkert noen bedrevitere som tror det selv men). Men skulle en slik situasjon oppstå så er du nok en av de bedre kandidatene til å ta spakene ettersom du kan en god del om flytypen, instrumenter etc. så det er sagt. Og sannsynligvis kunne folk ha gått fra landingen uten større problemer, tror jeg da.

Falt litt av lasset her.. de som tror de hadde greid det er bedrevitere, men ikke du?

 

En simmer er nok en bedre kandidat enn folk med flyskrekk som knapt har sett et fly før. Men jeg har mer troen på at det finnes en gammel krigsveteran, en cpl/atpl-student, flymekaniker med ppl på si, eller rett og slett en trafikkflyger ombord som har større sjangse for å å få ned flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først og fremst på landing med ILS jeg, og selvsagt hjelp av tårn til det. Men det er noe med det du sier Lars, det er noe med psyken ja, veldig mye faktisk.

 

Erlend:

Hvis man går rundt å innbiller seg at en skal klare å lande en Boeing 737 uten pilot - ja da er man en bedreviter. Dessuten situasjonen vil aldri oppstå, og foreløpig har det jo ikke skjedd, selv om man aldri skal si aldri. Skulle situasjonen oppstå er det som du sier god sjans for at det er noen ombord som er mye bedre kvalifisert enn en ivrig simmer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjønner bare ikke hvorfor du motsier deg selv hele tiden.

Uansett, om du har spilt flightsim eller ikke så tviler jeg på at du kan lande en Boeing 737 uansett antall timer
Og sannsynligvis kunne folk ha gått fra landingen uten større problemer, tror jeg da.
Hvis man går rundt å innbiller seg at en skal klare å lande en Boeing 737 uten pilot - ja da er man en bedreviter.
Men utenom det, og med hjelp fra tårnet kunne nok de som kan FMC, instrumenter, AP panel og vet hvor de finner det øvrige i en Boeing 737 cockpit kommet ned uten større problemer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus: Om du velger å være trangsynt så får det stå for din egen regning. Dersom du må ha det inn med teskje, så vil jeg be deg tenke på enkel sannsynlighetsregning. Det finnes alltid en sannsynlighet for at en person med tilstrekkelig erfaring og kunnskap om instrumentbruk, og evt. annen praktisk kunnskap som de Sindre nevner, kan klare å styre et fly. Sannsynligheten er kanskje forsvinnende liten, men at det er 1:50 mill sannsynlighet for å vinne i lotto betyr ikke at man må spille 50 mill ganger før man vinner (det kan skje allerede den første gangen). Jeg ber deg også om å tenke på alderen til gutten jeg nevnte i eksempelet mitt.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du totalt avfeier betydningen av å kunne bruke instrumentene i et fly. Du sier at "flightsim greier bare å simulere instrumenter", som om de ikke hadde noen verdens betydning. Hvis en simmer får etablert et fly på localizeren til en rullebane under greie forhold, så er faktisk det langt bedre enn å deise ned i sjøen fordi ingen prøvde. Det å "lande et fly" innebærer ikke nødvendigvis å stryke rwy med -2fps i vert spd.

 

Som jeg allerede har poengtert, så spekulerer jeg ikke i sannsynligheten for at en simmer hadde greid å lande et passasjerfly. Jeg prøver heller og tenke på hvilke oppgaver i løpet av en flytur kunne en simmer greid? Det er slett ikke sikkert at forholdene er "x-wind på 17G30, 2km rwy, moderat nedbør" i en slik situasjon.

 

At du velger å kalle denne diskusjonen for dum, får være ditt eget problem. Som du selv har antydet med setningen "ikke uvanlig at skipperne lar oss besøkende fikle med radio, ACARS, etc.", så finnes det deler av en flytur som selv en simmer kan klare. Og du vet selv at en simmer kan gjøre litt mer enn å skru litt på radioen. Det kan selv jeg gjøre uten større problemer, og jeg er av de mindre seriøse simmerne på dette forumet. Tror du seriøst at det ikke finnes en eneste simmer som kan stille inn en frekvens og trykke på noen knapper på MCP'en? Tror du jeg mener at en simmer kan loope med en 737 IRL bare fordi jeg spør deg disse spørsmålene?

 

Vennligst legg merke til at jeg på ingen måte har antydet at en simmer ville klart å styre en 737 manuelt i denne kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så steike folk skal dra ting ut av sammenhenger her...

JA, jeg sier det. Kall meg gjerne en bedreviter, selvgod opphøyet tulling. Jeg skulle ha klart å fått ned en 737.

JA!

 

Hvis vi ser bort ifra det med emercengy, så tror jeg den største forskjellen mellom sim og real er aerodynamikken.

(Jeg har vært mye igjenom dette, både med teori og praksis. PPL osv)

Man glemmer kjapt de der bak i en slik situasjon, det er jeg rimelig sikker på.

 

I en slik situasjon så kan man hente frem det man har gjemt i topplokket.

 

Ja, jeg får bare tro at jeg klarer det. Sikkert ingen som tror det lell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ha klart å fått ned en 737.

 

Skulle nok de aller fleste klart :grin: , men nei jeg skjønner hvor du vil ja ;)

 

Men ikke ta det sånn Sindre, jeg mente at dette er nok vanskeligere enn de fleste tror :) . Men at en kan klare det under visse omstendigheter, med hjelp av tårn osv.

 

Nå er det jo slik at du som meg antar jeg vet hvor du finner det forskjellige i en Boeing 737?..Ja det hjelper nok noe gra-salt i forhold til ikke å vite det, itillegg kan du instrumenter osv. For all del Sindre, kan det godt hende du hadde klart å landa en Boeing 737 om det skulle bli nødvendig, men dog må du huske at erfaring er en meget viktig ting :) .

 

 

Håper egentlig at Aslak kunne kommet med et innspill, da han har prøvd begge deler og vet en god del andre ikke vet om forskjellene mellom sim og real.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å utdype mer så du forstår, kan godt være at jeg uttrykker mine meninger litt uklat, men iallefall:

 

1. altså det spørs hvor seriøst du tar det, du kan gjøre det både realistisk og ikke fult så realistisk. Du er vel enig i at om man flyr standard Boeing 737-400, og tror man kan 737 så har man et aldri så lite problem? :)

 

2. Det mener jeg om man har gjort ting på en seriøs måte i simmen, og gjort det så virkelighetsnært som mulig med skikkelig flytype, rutiner, sjekklister, kan instrumenter osv.

 

3. Det er ingen oppgave som skal taes lett på selv om man har mye erfaring i simmen uansett, en kan feile, folk gjør det daglig. Selv piloter med lang fartstid gjør feil.

 

4. Hvis man kjenner cockpiten, får hjelp av tårnet er nok sjansen god for at man får pax trygt ned på landejorda igjen.

 

:) .

 

EDIT: Jeg håper at noen som er pilot og som flyr Boeing 737, prøvd fs og flydd på Oxford kan si hva de tror. For de har nok det beste svaret på dette, selv om det er en diskusjon egentlig er endeløs. Fordi det ikke har skjedd, og fordi det nok aldri kommer til å skje. Dessuten tror jeg heller ikke noen på 16-17 år blir å slippe til spakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting, Kenneth, tror du at flygelederere er utdannede piloter, som sitter trent ved radaren klar for den situsjonen hvor de må forklare en person som har havnet bak stikka på en 737 fordi begge pilotene har omkommet, at der har fått med PPL/ATPL i flygelederutdanningen, samt har typerating på det som kan lette rundt om verden, det virker nesten litt sånn... Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :grin: , tror ikke det. Men om det en gang skjer og en som ikke flyr 737 til daglig må trå til så må han nesten få hjelp derifra. Først og fremst tenkte jeg på at de må si hvor fort flyet skal gå opp/ned, når det skal det, når de skal ta ut flaps, hjul, og hvor fort det skal fly osv. var bare det. De kan nesten ikke vente noe av en person som ikke kjenner hverken flyet eller flyr til daglig.

 

Vet godt at de ikke er piloter de som sitter i ATC, men sjansen for at de hadde henta inn noen som kjente Boeing 737 cockpiten, slik at de kunne forklart den er vel relativt stor også, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at det var en hendelse hvor en ikke-pilot var nødt til å lande et fly. Personen fikk hjelp fra tårnet, hvor de hadde hentet inn en kyndig person som kjente flyet. Jeg prøvde å google hendelsen, men jeg fant ingenting. Jeg er nesten helt sikker på at jeg så det på National Geographic. Er det noen som husker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kommer på var vel en person som landet et lite tomotors-fly, men at han enten hadde lappen (kaller det lappen fordi jeg ikke husker/vet hva det ellers heter) på en annen type fly, og ikke den han tilslutt landet. Har aldri hørt om noen som har landet større passasjerfly av typen 737 eller Dash.

 

Kan jo legge til at Mythbusters testet denne ideen i en simulator, og de kalte vel teorien for "plausible" den gangen.

 

Den gangen med hjelp fra en pilot på radio, men ingen av gutta hadde noen erfaring med fly eller flysimulator tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...