Gå til innhold

J**** nerd!!!


Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Min nerdehistorie:

Jeg startet allerede i 6. klasse å interresere meg for elektronikk, tok valgfag i det i ungdomskolen, (som den gang kun var på 9 år), men kunne mere en læreren, så jeg ble "ansatt" som elektronikklærer der.

Tok masse utdannelse innen elektronikk, så nu jobber jeg blant annet med det.

 

Jeg interreserte meg også for data, spesielt etter at jeg hadde fått leke litt med ZX81! Men før jeg selv fikk råd til en egen datamaskin, så hadde jo selvfølgelig ZX Spectrum 48K kommet, så den kjøpte jeg.

 

Så nu jobber jeg også mye med data!

Så 2 av mine tidligste interreser har nu blitt integret i en jobb! Som jeg stortrives i!

 

Men klart, i gamle dager, får PC-verden slo virkelig an, så lekte vi mye ute!

Jeg spilte foppal, liker foppal mye i dag også! Heia RBK!

Jeg trente Judo, tok masse gullmedaljer.

Og var ellers veldig sosial, akkurat DET er viktig!

 

Så har mange gode kamerater fra nerdetiden min!

 

Men å bli kalt nerd var for meg en hedersbetegnelse, og er det enda i dag!

Flere av mine kamerater ble kalt nerder, de har meget gode jobber i dag!

 

En nerd er ofte en dyktig person. Til tider ekstremt dyktig!

Og det verdsettes veldig ofte i yrkeslivet!

 

Så bare fortsett å nerde, vær stolt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Artige historier!

Måtte le litt når jeg leste Simen sin post! Hva hadde de andre på laget å si til det da? Tok du på deg skylden? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Olsen Bru

Jeg også så ofte på flyene som kom flygende over på fotballtrening, det var ikke alle som likte det :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du meg også :) Jeg er så sinsykt iterisert i bunkere og mase såne andre verdenskrig ting og fsx fly modellfly som jeg har. Det er ikke noe galt med "nerd" kan vel si at jeg har vært veldig populær på diskusjon.no på grun av alle skrivefeilene mine også alt det tullet jeg driver og snakker om der.

 

PS. rett meg vis jeg har skrivefeil :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysleksi!

 

En av Norges mest berømte rikinger er dyslektisk!

Røkke.

Det finnes veldig mange andre rikinger som også er dyslektisk som også er veldig rike!

 

At man ikke har skrive eller leseforståelse/problemer, betyr IKKE at man er dum!

 

Søskenbarnet mitt er utdannet glassmester, pluss litt til, noe med elektronikk, og han er dyslektiker.

 

Mentoren min, som er superflink, er dyslektikter, kan absolutt mest av alle i vårt firma!

Men han skriver en del feil da, men alle skjønner hva han mener! Og han er som sakt superflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dysleksi med saken å gjøre? Andreas er 12 år, det er store sjanser for at skrivingen hans bedres de neste par årene.

 

Du er en nerd. Jeg er en nerd. Vi er alle her inne nerder. Så godt som alle her inne har en langt bedre forståelse for luftfart enn de fleste, og får vi sjansen kan vi godt snakke om det vi kan i timesvis med vanlige dødelige. Vi er sterkt fokusert på å lære mer og mer om et bestemt tema. Dette temaet er representert over store deler av samfunnet, derfor vises det også som regel godt at vi er sterkt fokusert på dette temaet. Tittellen "nerd" passer oss svært godt, men hva så?

 

Om du er en av de noen tusen nerdene her inne, og skal ha et fungerende sosialt liv utenom, er selvironi et nøkkelord. Om du er i stand til å bli med å vitse om det, og ikke ta det alvorlig, da blir det ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt wow i 4 år og har virkelig fått erfart hva nerd er. Om man nevner wow for folk ser de rart på deg og betrakter deg som en avhengig narkoman.

 

Men på flysimulatoren, nei. Kan ikke si at jeg har opplevd det.Det virker tvert imot som om folk synes det er interesant. Nå jobber jeg da, og hver gang vi er inne på noe med fly er jeg kjapt framme og forklarer dem i mere detaljer,f.eks om flyulykker eller andre ting. F.eks nå i asketidene forklarte jeg hva som skjedde med motorene, hvorfor det var farlig å fly i slikt osv. Folk som ikke har peiling på fly tenker ofte veldig enkelt og særlig det mediene skriver.

 

Synes man skal være stolt som holder på med dette, for flyving er ikke akkurat det letteste man holder på med. Fly simulatormiljøet rundt fsx og xplane er herlig.

 

Siden jeg fikk data har simulatorer vært min interesse og jeg har fløyet dem siden jeg var 14-15 år. Jeg kommer aldri til å slutte med det, rett og slett fordi det er gøy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter meg dypt inn i flere områder, vil "nerd" kle meg? Jeg mener... Video, 3D, foto, flysim, web.. you name it. Jeg fikk i alle fall nerda nok til at noen her på forumet trodde det var et faktisk foto og ikke et såkalt "computer generated image", populært kalt CGI. Det er naturligvis morsomt, og litt nerdefaktor har det nok.. Men det er da ikke dermed sagt at det er noe negativt over å være nerd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg tatt en pause fra FS (av ymse grunner), men interessen for fly er der fremdeles. Jeg har opplevd at folk har sett på meg som en ressurs i flere sammenhenger.

 

Når det kommer til jenters syn på hobbyen, så har jeg opplevd å fått henvendelser fra både jenter og gutter jeg kjenner, som ønsker å være med på Værnes for å se hva jeg egentlig driver med når jeg er der. Jeg tror hobbyen vår (særlig den delen som innebærer å tilbringe en hel dag på en flyplass) virker spennende, dog merkelig og sær, på ganske mange igrunn.

"Tror du at du hadde klart å fly et fly i virkeligheten?", er et spørsmål jeg, og sikkert dere andre også, ofte får. Svarer man ja på dette, blir folk ofte imponert. Hvorvidt det er sant har de jo ikke anledning til å sjekke uansett.

 

Nerd vil man jo alltid kunne kalles, men det er da ingen negativ bemerkning, vel?

Antall flytimer i FS er vel imidlertid, som nevnt før, ikke noe man skryter av på første date. Man bør også, som med alle hobbyer, passe på å moderere tiden og ressursene man bruker på den. Om alt man gjør, og alt man kan prate om, er hobbyen sin, blir ofte folk lei og irritert. Da vil man nok kunne oppleve at ordet "nerd" kanskje blir snudd til noe negativt.

 

Alt i moderasjon - også fly =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt kalt "flynerd" mange ganger. jeg tar det ikke så tungt, det hender faktisk at de som driver og "mobber" meg for interessen min har spurt meg masse om fly og luftfart og det ender alltid opp mad at de blir ganske så imponerte.

 

Gutta begynner ofte å spørre når vi sitter på vorspiel, til slutt er alle like intresserte og praten går i fly og luftfart osv. Hele kvelden.

 

Jeg synes det er gøy å høre på at de som mildt sagt plager meg blir like oppslukte som meg når bare praten begynner og gå.

 

Alle gutter har en interesse for ting med masse hestekrefter og som lager mye lyd. Fly passer den beskrivelsen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som føler dere støtt av å bli sett på som nerder får trøste dere med at om begge pilotene tilfeldigvis får hjertestans kan dere steppe inn når flyvertinnen i desperasjon spør etter noen med flygeerfaring. De tøffe fotballgutta bakerst i flyet kommer til å ha vætet buksene i dødsangst, og de søte jentene foran i flyet kommer til å kaste seg om halsen på dere idet spoilerne, bremsene og reverse thrust har gjort jobben sin vel nede på bakken etter en silkemyk landing.

 

It could happen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, kunne det virkelig skje? :/ Mange kunne sikkert greid en god del av instrumenteringen, men å fly flyet, det er noe litt annet i virkeligheten. Joda, en del her inne har flydd full-motion (jeg og), men jeg håper ikke folk tar det som en garanti for at man er i stand til å lande et fly. Noen av oss kunne sikkert fått flyet på en CAT III og satt det noenlunde på bakken på den måten, men ellers tror jeg ikke noe på flightsimmer-to-the-resque :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, du har noen timer på Oxford. Men hva med forholdene? OVC005, x-wind på 17G30, 2km rwy, moderat nedbør, non-preicsion approach. Tilsvarende forhold på flyplasser innen rekkevidde (mtp divertion). Tanken på at det sitter 120 personer bak ryggen din som er avhengige av at du egenhendig greier å lande 30tonn alu + drivstoff, pax og payload i lite gunstige forhold. Du har hva, 10 landinger i full-motion? Vil du greie det?

 

Joda, jeg kverulerer litt. Jeg kan gå med på at det sitter noen her med nok kunnskap om flyet og tid i full-motion til at de har en liten sjanse til å greie å lande en 737 på en klarværsdag med alle tenkelige faktorer i orden. Men ikke noe utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus,

 

Synes egentlig disse diskusjonene er helt dumt å konkludere i, ettersom det aldri meg bekjent har skjedd.

 

Men du er jo veldig sikker i din sak?

 

Er du pilot? Jeg skal ikke konkludere med noe, men jeg syntes at å fly i ekte var lettere da jeg begynte på ppl'en enn å fly i flightsim. Og da mener jeg den manuelle delen. Får en helt annen feeling med flyet. Men jeg skal hverken si at jeg kan lande en 737 eller ikke selvom jeg sikkert er på 1000tallet med timer i pmdg'en på FS9.

 

Som Mathias sier, jeg syntes det var veldig overkommelig å fly fullmotion på Gardermoen. Og det gikk veldig fint. Men inntil vi får ei skikkelig førsteside i VG der du eller jeg har prestert dette så tror jeg dette er en evig og meningsløs diskusjon, der en konklusjon blir for difus. Med tanke på alle faktorer som kan påvikre situasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, å lande full-motion var jo ikke spesielt vanskelig. Men det blir noe annet når du plutselig har over hundre passasjerer som er avhengig av deg, det gjør noe med psyken din. I tilegg kan det være faktorer som øker utfordringen, og at noe skjer som starter en kjedereaksjon som evt fører til en styrt kan skje fort. Jeg er skrivebordspilot som de fleste andre her inne. Og helt klart, det er et diffust og trøblete tema å diskutere, da vi mangler faktiske hendelser.

 

Jeg mener egentlig bare at man ikke skal være skråsikker på at man kan lande flyet selv om man har landet det i simmen, det være på datan eller på Oxford FA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da misforstod du mitt poeng.. Jeg sa hverken eller.

 

Du konkluderte med at ingen med bare noen timer på Oxford FA og med erfaring fra sim kunne lande i real. Med mindre alt var vel med maskin, vær osv.. "Da hadde man kanskje en liten sjans"

 

Mitt poeng: ikke er vits å dra noen konklusjoner, ikke den ene eller andre veien. Og hvertfall ikke om man kun er skrivebordspilot selv :)

 

Og det er det siste jeg sier i denne sammenheng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men jeg er likevel skeptisk. For det første så er været i simulatorene vår helt på trynet når det kommer til realisme, for det andre så betyr ikke nødvendigvis det at du har et par timer i full-motion at du har flydd i varierte forhold, og det betyr ihvertfall ikke at du har erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den tolv år gamle gutten som førte en bil i over en halltime med politiet i hælene, i USA, hadde spesielt mye erfaring i bil fra før, men han greide det.

 

Jeg sier ikke at "alle kan greie det hvis de vil" osv. osv., men jeg er enig i at det ikke er noen vits i å trekke en konklusjon i noen retning. Vi hører om simmere som både klarer seg bra og dårlig i FM-sim, men som det allerde er poengtert i denne tråden så trenger ikke det å ha så mye med virkeligheten og gjøre.

 

Jeg tror akkurat denne diskusjonen, som for øvrig er passelig off-topic, hadde vært bedre om man hadde diskutert f. eks. "hvilke deler av en flytur kunne en simmer greid?" eller "hvor mye kan man sammenligne en simulator med virkelighet?". Dette forumet har tilfeldigvis en rekke ekte piloter som virkelig vet svaret på disse spørsmålene, men jeg tror de er redde for å ta parti i en så stor diskusjon som denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...