Gå til innhold

SAS OSL 100 % punktlighet!


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Nei dette tror jeg faktisk jeg ikke gidder, du får forholde deg til det jeg sier ikke tilegge meg holdinger og meninger som jeg ikke sier. og jo det er forskjell på om du står i bleia eller i dress når du utaler deg om erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler meg vel ikke om erfaringer i det hele tatt? Jeg har bare kommentert statistikken som var postet lengere opp i traaden.

Tror jeg bare har flydd med Norwegian 2 ganger, saa jeg har ikke noe grunnlag for aa snakke om personlig erfaring med punktlighet. Og verken SAS eller Norwegian er kunder paa flyplassen hvor jeg jobber, saa heller ikke der har jeg grunnlag til aa uttale meg.

 

Saa Geir, om du leser innlegget mitt igjen sier jeg at verken det ene eller det andre selskapet er bedre, jeg sier bare at statistikken viser at de er ca like gode.

 

Og det ser heller ut som om det er du om ikke klarer aa holde deg til det andre sier her, men tillegger dem meninger og idioti. Makan til overfra og ned holdning har jeg aldri sett lignende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klær gjør jo så kjent mennesker. Jeg synes alltid det er like morsomt å følge denne Norwegian/SAS feiden på fora her. Her er det rom for mye ironi og misforståelsr.

Men det er jo sånt det blir krig av eller det man kaller utvikling. Nei folkens, stå på her og lever gullkorn. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Lavmål er og påstå at folk drikker når de kommer med poster.

 

Men jeg avlutter her i denne diskusjonen.

 

Jeg blir sikkert like rød i toppen som alle andre når man er engasjert, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adm Dir i et IT selskap og har en relativt hektisk hverdag, når jeg reiser et sted har gjerne folk ventet både 2-3 uker eller lengre for å ha møte med meg, dermed er det både viktig og ikke mist veldig kostnadskrevende og ikke komme frem i tide.

 

Du er "adm Dir" i ett IT selskap, og enda snakker du om at folk som svarer deg på meningsløse innlegg ikke har erfaring nok?

 

Du virker veldig som en som styrer skuta helt til den lekker, da hopper du av. "Nei, nå gidder jeg ikke kommentere mer.."

 

Det skal sies at jeg har jobbet på Oslo Lufthavn Gardermoen siden 2004, både med selskaper som KLM, AirFrance, Continental, Finnair, British Airways, Primera, Norwegian både som Dispatcher og på OPS (pr d.d.) så jo, det finnes folk her inne med mer luftfartserfaring enn deg, uansett om du flyr 100x pr uke. Du flyr jo uansett bare SAS - så hvorfor henger du deg opp i at DY er så ræva støtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja hva skal jeg si.......denne diskusjonen må jeg nokk bare innse at denne vinner jeg ikke, komm dere ut og fly så finner dere ut hva jeg mener.

 

Dette er min siste post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell mellom påstander og spørsmål, Geir... Du påstod først at jeg hadde slått fast noe (=> "ingen andre har peiling") og det hadde jeg slett ikke gjort...

 

 

Ikke sleng dritt til eller om folk, når du ikke tåler å få igjen!

 

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Finstad

Og takk for at du frastår deg slike lavmål påstander som tidligere

Sylskarp ironi der..! :grin:

 

 

Selv har jeg lite erfaring med dette, men jeg tenker at for å kunne føre en intelligent diskusjon om temaet så må man enten fremlegge og argumentere for tall og statistikk, eller man kan benytte egne erfaringer. Det siste fordrer jo da at man har tilnærmet like mye erfaring fra begge alternativer for at erfaringen skal ha noen reell verdi utover å belyse at begge selvskaper både kan glimte til med "on time", eller rote det til med forsinkelser.

 

Hvis det er slik at tallene vi har fått presentert er lite representative, eller setter den ene i et bedre lys enn det andre, kunne det vært interessant å høre mer om hvordan/hvorfor. Forskjellen på å måle avgang, vs ankomst har blitt nevnt som eksempel på en slik faktor, og jeg vet ikke hva som mer spesifikt er målt i tallene vi har sett i tråden?

 

Til slutt; finnes det ikke bedre, og mer håndfaste argumenter for å reise med SAS som forretningsmann, enn påstått punktlighet, som tydeligvis er vanskelig å bevise, og/eller en marginal fordel?

 

Selv holder jeg meg som nevnt for mye på bakken, og ikke er jeg direktør heller, men jeg har folk nær meg som flyr veldig mye i jobb, og der går det i all hovedsak i SAS. Slik jeg har forstått det handler det mest om business class, og VIP fordeler, og eksempelvis service man får når man på destinasjonen plutselig må bli en time lenger, eller er ferdig og vil hjem før opprinnelig planlagt.

 

Er det ikke slik at SAS nokså udiskutabelt har et dyrt, men bedre, og mer fleksibelt tilbud til denne typen reisende, eller er det også en myte...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre opp min mening.

 

Ifølge statistikken her (to prosenttall uten adresse til hvor tallene er hentet fra. Boarding.no har heller ingen referanse til kilden), så er det altså slik at ingen SAS-fly har kommet mer enn 15 min for sent. Altså, det har vært noe forsinkelse (inntil 15 min). Forsinkelse er forsinkelse uansett. Det fine er vel at alle fly faktisk har gått innenfor de 15 minuttene, etter hva jeg har skjønt. Men, burde ikke det ha vært dagligdags at alle fly går når de skal?

 

Dersom man skal se faktisk on-time så faller de ned til oppunder 85 % (innenfor 3 min), altså ingen 100 % her i gården!

 

I tillegg så vil jeg tro at SAS og NAX ikke konkurrerer om den samme homogene gruppen "forretningsreisende". NAX er vel et flyselskap som satser mye på turister nedover mot Sør-Europa og turister på helgeturer til forskjellige storbyer.

 

SAS har et bedre grep på forretningsreisende av forskjellige årsaker som jeg ikke vet noe om, ettersom jeg ikke flyr forretningsreiser. Men vil anta at det er pga. gode tidspunkter for å få mye ut av dagen på destinasjon før man reiser videre bl.a. og at kanskje ikke den reisende betaler billetten, men heller firmaet.

 

Men Forsvaret har valgt NAX som leverandør for militære forretningsreisende til Bardufoss. Så kanskje NAX begynner å få et fotfeste innenfor forretningsverden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. var det noe jeg sa som forårsaket dette..? :grin:

 

Var ikke meningen å antyde at du er tørst Geir, men

det er ikke alltid alt du sier "makes sense".

 

Når det gjelder SAS vs NAX så er det jo rimelig opplagt

at SAS (til nå) totaltsett har en høyere kvalitet på sitt produkt enn NAX.

Men med 2-4 ganger høyere personalkostnader enn sine konkurrenter

pr kilometer skulle jo dette bare mangle.

 

La oss regne litt på dette. Siden alle skryter av utdannelsen sin så

kan jeg jo nevne at jeg i tillegg til ingeniør er økonom :whistle:

 

Underskudd SAS 2009 : 5.300.000.000,-

Antall passasjerer SAS 2009 : 21.400.000

->Underskudd pr passasjer = kr 248,-

 

Selv med en kabinfaktor på 70% taper SAS

rundt kr 30.000,- pr B737 som tar av...!

 

Dette er enorme beløp! Selv om alle 6-7 som jobber ombord

på 737'n hadde jobbet GRATIS ville SAS fortsatt ha tapt 20.000,- pr flight (estimat)!!

SAS har derfor en MEGET lang vei å gå for å snu dette. Jeg blir

mektig imponert hvis klarer å komme i nærheten av ballanse for 2010.

 

Jeg mener derfor at selvsagt er det vel å bra at SAS er punktlig etc, men,

for å være ærlig synes jeg det står mye større respekt av Norwegian

som klarer å levere ett "nesten" like godt produkt og samtidig tjene penger

i en meget vanskelig tid.

 

SAS må kutte kostnader drastisk og/eller øke prisene for å overleve.

Dette vil nødvendigvis gå utover kvaliteten, så la oss heller

fortsette denne debatten den dagen begge selskaper går i pluss,

da blir det ihvertfall en fair sammenlikning.

 

M

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Morten sier, det går nesten ikke an å sammenligne SAS og NAS på denne måten, ettersom SAS gjør alt de kan for å være punktlig, selv om det går utover dems egen økonomi. Norwegian gjør det de må for å prøve å være så punktlige som mulig, og samtidig tjener de gode penger. Det må jo være en grunn til at NAS kan kjøpe nye 800-fly og fortsatt gå i et overskudd, når SAS ikke klarer overskuddet uten innkjøp av nevneverdig mange fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller SAS som har nok mennesker på jobb til å bidra til dette, mennesker de ikke blir kvitt. Da er det jo ett poeng i å gjøre ting best mulig. Jeg klager ikke på SAS Norge eller SAS Sverige. SAS Danmark derimot er ikke med på noe som helst, ingen kutt i lønn, ingen oppdeling eller nedskjæring av selskapet, knapt nok begrepet effektivisering i en handlingsplan. Salg av SAS er vel over de danske fagforeningers kontroll, håper jeg i det minste..Kastrup kan vel fort lammes totalt..

 

Det er få sjefer i verden jeg har mer sympati for enn de i SAS. Muligheten til lønnsom drift er - så lenge SAS Danmark er med som vedheng - umulig da en så gammel organisasjon må forholde seg til dagens tider der billigselskapene tjener penger. All ære til SAS (og NAX) for å ha få forsinkelser (slik jeg ser det), dog tror jeg mye av æren ligger i kanalisering av omtrent all trafikk i Norge via Europas kanskje best opererte lufthavn - Oslo Gardermoen.

 

Fersk kapital (statlig) skader heller ikke i en cashflow avhengig bransje(liten renteforbedring gir store summer). Fire-fem dager med vulkanaske tar altså SAS 5 år å tjene inn.

 

Heier enda på både NAX og SAS, vil ikke være uten noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskap Avganger hittil i dag Forsinkede avganger hittil i dag Punktlighet

SAS 42 2 95%

Norwegian 46 2 96%

Widerøe 4 0 100%

Andre selskap 35 4 89%

Totalt OSL 127 8 94%

 

Skjønner ikke hva SAS driver med i dag altså, herregud for en ontime performance - møkkaselskap.

 

Skal si Norwegian/RFS kjører ifra idag, flere avganger har de også..

 

Hilsen

'Snev av Sarkasme'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...