Gå til innhold

Blir det på en måte ulovlig når jeg sier....


Vegar Mikalsen

Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle det være ulovlig ?

Tror ikke det er ulovlig å lytte ,dersom noen vil prate med dem så blir det vel ulovlig "[Rullende"[Rullende

 

[ 16-08-2002, 10:43: Endret av: Georg Korycki ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du har lov til å lytte på uten å inneha spesielle rettigheter (som konsesjoner og sertifikater) er vanlig radio som P3, P4, og sånt.

 

Har du ikke flytelefoni-sertifikat, har du heller ikke lov til å lytte på fly-sambandet. Å i tillegg videreformidle slikt er også forbudt.

 

Innehavere av flytelefoni-sertifikat har f.eks taushetsplikt om hva de hører på radioen.

 

Georg: Selv om du ikke skjønner hvorfor ting skulle vært ulovlig, er det ikke dermed sagt at det er lovlig. "[Rullende

 

Jeg er sikker på at innehavere av et flysertifikat kan utdype/ tilføye noe om jeg har glemt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen:

...eller om scannere skal forbys igjen...

Nei, så lenge R&TTE-direktivet er innført i alle EØS-land kan scannere ikke forbys. Det som eventuelt kan gjøres er å "scramle" samband som man ikke vil skal lyttes på.

Har akkurat lest utkastet til ny Telelov, og denne vil nok bli i samsvar med det som står i direktivet. Så er det opp til Stortinget når denne nye loven blir innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander, når er det du har vakt, og har du som regel øst eller vest, eller har du begge like mye? Skulle gjerne visst når du har vakt, kan jo høre på deg da, og hvis du kjenner Isak og vet når han har vakt, ville det vært meget flott!

 

(Nå vet jeg ikke om jeg tørr å publisere atc over nettet "[sur]" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Alle vi på Røyken, og GM TWR, jobber helkontinuerlig turnus, og er dermed på jobb til varierende tider, og i varierende posisjoner/frekvenser......og jeg legger ikke ut vaktlista på Internett.... "[blink]" Og ja, jeg kjenner Isak godt, men når han er på vakt, det vet jeg bare hvis vi er på jobb samtidig, så du får nok ta det som det kommer "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg leste noe om dette i avisen i går faktisk. For endel år siden var det ikke tillatt å selge eller kjøpe scannere som kunne lytte på disse frekvensene. I dag er det slik at man har lov til å eie en scanner som kan ta inn de fleste frekvenser, MEN man har ikke lov til å bruke den til å lytte med!

 

Altså er det nok ikke tillatt å lytte på ATC noe mer enn det er lov til å lytte på samband fra politiet eller forsvaret, selv om man lovlig kan få kjøpt en sånn scanner.

 

Nå driver de og vurderer om dette forbudet skal oppheves slik det allerede er gjort i mange land.

 

Inntil videre er det altså ikke tillatt.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vegar Mikalsen:

Blir det på en måte ulovlig når jeg sier at alle som har msn kan legge til meg i lista, og høre live ATC fra Oslo Gardermoen når jeg er online? Blir det litt ulovlig? hehe...

Det blir ikke bare litt ulovlig, men altså et direkte lovbrudd. Og enda værre blir det om du i tillegg formidler ulovlig avlytting over nettet.

 

Så for å ha ditt på det rene bør du la være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det eneste du har lov til å lytte på uten å inneha spesielle rettigheter (som konsesjoner og sertifikater) er vanlig radio som P3, P4, og sånt.

 

Har du ikke flytelefoni-sertifikat, har du heller ikke lov til å lytte på fly-sambandet. Å i tillegg videreformidle slikt er også forbudt."

 

Nå er det vel også sånn at du kun kan høre på fly-sambandet dersom du sitter i flyet. Tror man må søke om konsesjon for å kunne lytte på fly-samband hjemme... selv om man har flytelefoni sertifikat. En person med et slikt sertifikat har vel ikke mer rett til å lytte til en samtale over fly-sambandet, enn en av oss uten?(med mindre han/hun er ute og flyr) Eller tar jeg feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vegar Mikalsen:

Sander, når er det du har vakt, og har du som regel øst eller vest, eller har du begge like mye? Skulle gjerne visst når du har vakt, kan jo høre på deg da, og hvis du kjenner Isak og vet når han har vakt, ville det vært meget flott!

 

(Nå vet jeg ikke om jeg tørr å publisere atc over nettet
"[sur]"
)

Hva er egentlig så spesielt med han Isak? Har blitt nevnt i tidligere poster også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...