Gå til innhold

Tu-154


John Bugten

Anbefalte innlegg

Ja da har jeg vært på tur til Moskva med tu-154. Morsom tur med en flott maskin. Noen andre som har flydd denne?

 

Hørt mye rart om Aeroflot og deres fly, men jeg har nå bare positive minner etter turen. Litt minus for servicen ombord, men russerne er visst ikke helt modne enda etter 70år med kommunistregime (forklarte også endel russere selv). Flyvningen var problemfri med perfekte landinger i Moskva og Oslo.

 

Gøy og oppleve sheremetyevo (svo). Bortsett fra ulykken med IL-86 maskina dagen etter jeg kom.

 

Filmet endel på sheremetyevo, skal se om jeg kan få lagt ut ei snute (om det er tillatt??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Øyvind Hansen:

Tu-154 har jo en lei tendens til å falle ut av himmelen, selv om den ser superkul ut.


"TU-154 burde ikke have lov at lette fra jorden med mennesker om bord" - Siger en af mine fars venner (Pilot i SAS på 340 og tidl. 767). Og han må vel have forstand på det...

Tupolev har vist ikke haft meget held med deres fly, f.eks. "Concordski" (TU-144) som crashede under Paris Airshow for en 20-30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes Tu 154 er et råstilig fly! Har fløyet med det en gang til Bulgaria (Balkan Air). Morsom plystrelyd. Det har riktignok falt ned noen ganger, men har inntrykk av at det ofte ikke har vært "flyets feil", jfr: udugelig navigasjon på Svalbard, nedskyting over Ukraina, slurvete flygeledelse i Sveits, osv.

www.flightsim.ru finner du mye 154-stoff, bare litt problematisk at alt står på russisk.

Andre kuriøse fly jeg har sittet på med: Tu 134-A (Hemus Air) og Yakovlev 40 (Air Lithuania). Yak40 er det det trangeste skramlet jeg har sittet i. Måtte nesten hekte beina over ryggen til passasjeren foran. Dessuten den mest komiske serveringen jeg har opplevd, -ei flaske øl, uåpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe en flaske øl? :)jaja...

 

Er det flere som mener en ikke bør fly tu-154? Hørtes ikke bra ut at det kommer fra en pilot sin munn. Hva er i såfall grunnen? Er flyet usikkert? Hvordan er Aeroflot sin ulykkestatistikk?

 

Hva er det denne piloten mener som er galt? Har han vært pilot på dette flyet selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly som er farligere enn TU-154 på statistikken(De farligste øverst på listen, og de mindre farlige videre nedover):

 

C-130

Twin Otter

L-188 Electra (Sivil utgave av Orion)

HS-748

DC-7

F-27 Friendship

Boeing 707

Embraer 110 Bandeirante

F-28 Fellowship

DC-8

DC-9-10/15/20

Shorts 330

BAC One-Eleven

Swearingen Metro

DC-3

DC-9-30

Dornier 228

Grumman Gulfstream I

Boeing 737-200

Cessna 208 Caravan

....og TU-154 som slår DC-10 med 1 promille fler "hull-losses" pr. produsert fly.

 

Det innebærer at om det faller ned en DC-10 til så er TU-154 tryggere enn DC-10 i statistikkene... "[stikk

 

Noen her som har flydd Twin Otter? Dornier 228? DC-9? Boeing 737-200?

 

I så fall har du utfordret skjebnen ettersom disse er farligere å fly med enn Tupolev 154... "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo relativt gamle disse flyene her og få europeiske selskaper benytter dem fremdeles. DC-10 har forresten ikke ord på seg for å være sikker. Har vært noen stygge ulykker med den, bl.a. en i Chicago i 1980(?) der den ene motoren datt av etter takeoff. Denne ulykken ble forøvrig behørig fotografert og ga dårlig PR for Douglas og American.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...