Gå til innhold

26 April! Bodø stengt for... BRØYTING


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I dag er det faktisk slik at jeg nekter å tro på kalenderen. Her har det snødd siden i 4 tiden i natt, og nå er flyplassen stengt for Brøyting. Joda, stemmer det.

 

>>> ENBO (BODO) <<<

 

METAR 262020Z 29014KT 2000 SN VV010 M01/M01 Q1008 TEMPO 1000 SHSN

VV008

 

TAF 261700Z 2618/2718 28015KT 9999 FEW012CB SCT025 TEMPO

2618/2718 27020G30KT TEMPO 2618/2706 1000 SHSNGS VV007 TEMPO

2706/2718 2000 SHSNRAGS VV010

 

>>> TAF NOT YET VALID <<<

TAF 262000Z 2621/2721 28015KT 9999 -SHSN FEW012CB SCT025 TEMPO

2621/2721 27020G30KT 1000 SHSNGS VV007

 

 

Ser ikke ut til å ha planer om å stoppe heller...

 

Sa noen Global Oppvarming?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer på en såkalt prikk! :) Den dagen var jeg oppe på SIBO-kurs i samme fylke, og det ble til slutt litt kjølig i betongbygningene da det begynte å snø. Det er ikke rart fuglene drar sørover, for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

He he, vi er jo bare i slutten av april, det pleier jo å være Påske på denne tiden, hvor vi graver osss ned i snøen for bålkos og pølsegrilling. Venter ikke at det slutter å snø før i juni en gang.......... :grin: Du vet, det er bare de tøffeste som bosetter seg her oppe i arktiske strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: fint for deg at du klarte og finne poster der de brukte Global oppvarming! Virkelig godt jobba!

 

Om du ikke skjønner at snø i april ikke kan kalles for global oppvarming så syns jeg synd på deg

Det var da voldsomt til aggresjon over noen linker... :grin:

 

Det Gunnar svarte på her var vel kun din påstand om at utrykket "Global oppvarming" ikke lenger er i bruk, og at det nå heter Klimaendringer. Tror nok ikke det var et forsøk på å bevise at snø i Bodø i april skyldes global oppvarming, men bare vise at utrykket fortsatt blir flittig brukt. ;)

 

Det har kommet snø på 17. mai i Oslo for noen år siden, og noen vinterdager i april i Bodø kan da ikke være særlig unormalt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge har jeg unngått å blande meg inn i skuddvekslingene her på forumet, men klarer ikke å dy meg nå. :)

 

At media (som det stort sett var linket til) fortsatt bruker utrykket global oppvarming er ikke et bevis på noe som helst. Vi stoler vel ikke på media når de rabler i vei en artikkel om flyulykker heller. Vitenskapelig brukes nå uttrykket klimaforandringer, siden global oppvarming kan oppfattes villedende.

 

At folk fortsatt diskuterer om klimaforandringer foregår er egentlig et mysterium for meg, siden oljeindustrien stort sett har gitt opp å benekte det og heller vil diskutere om det er menneskeforskyldt.

 

Ellers er det bare artig med snø i slutten av april, vi bor da tross alt i Norge. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At media (som det stort sett var linket til) fortsatt bruker utrykket global oppvarming er ikke et bevis på noe som helst. Vi stoler vel ikke på media når de rabler i vei en artikkel om flyulykker heller. Vitenskapelig brukes nå uttrykket klimaforandringer' date=' siden global oppvarming kan oppfattes villedende.[/quote']

 

Siden media da ikke er godt nok for deg, så anbefaler jeg en titt på følgende akademiske kilder:

- WEIS, VIRGINIA M.. Molecular Ecology, Apr2010, Vol. 19 Issue 8, p1515-1517

- Witze, Alexandra. Science News, 4/10/2010, Vol. 177 Issue 8, p15-15

- Economist, 4/3/2010, Vol. 394 Issue 8676, p81-82

- Layton, Bradley E.; Boyd, M. Brent; Tripepi, Manuela S.; Bitonti, Beatrice M.; Dollahon, M. Norman R.; Balsamo, Ronald A.. American Journal of Botany, Apr2010, Vol. 97 Issue 4, p535-544

- Tomizuka, Akira. American Journal of Physics, Apr2010, Vol. 78 Issue 4, p359-366

- Australian Journal of Earth Sciences, Apr2010, Vol. 57 Issue 3, p377-379

- Marzeion, Ben; Levermann, Anders; Mignot, Juliette. Climate Dynamics, Apr2010, Vol. 34 Issue 5, p661-668

- Stramma, Lothar; Schmidtko, Sunke; Levin, Lisa A.; Johnson, Gregory C.. Deep-Sea Research Part I, Oceanographic Research Papers, Apr2010, Vol. 57 Issue 4, p587-595

 

Dette er bare et lite utvalg fra April i år alene hvor akademikere har benyttet seg av begrepet "global oppvarming". Faktisk benytter de fleste av de akademikerne jeg nå har henvist til både begrepet "global oppvarming" og "klimaforandinger". Det blir vel som Ole Brum sa; "ja takk, begge deler"... :grin:

 

Det Gunnar svarte på her var vel kun din påstand om at utrykket "Global oppvarming" ikke lenger er i bruk' date=' og at det nå heter Klimaendringer. Tror nok ikke det var et forsøk på å bevise at snø i Bodø i april skyldes global oppvarming, men bare vise at utrykket fortsatt blir flittig brukt.[/quote']

Bingo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bodø en av pol'ene?

 

Tror ikke det nei.. Selv om det snør aldri så mye i Bodø, så smelter forsatt nordpolen, og sørpolen = global oppvarming.

 

Kan også nevnes at når Stavanger hadde rekordmye snø, over en rekordlang periode for regionen. Så var det en god del tullinger som "fløy" rundt og lo av global oppvarming.. Stakkars idioter som ikke greier å tenke lenger enn til nesen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...