Per-kristian Jensen Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Heisann! I dag er det faktisk slik at jeg nekter å tro på kalenderen. Her har det snødd siden i 4 tiden i natt, og nå er flyplassen stengt for Brøyting. Joda, stemmer det. >>> ENBO (BODO) <<< METAR 262020Z 29014KT 2000 SN VV010 M01/M01 Q1008 TEMPO 1000 SHSN VV008 TAF 261700Z 2618/2718 28015KT 9999 FEW012CB SCT025 TEMPO 2618/2718 27020G30KT TEMPO 2618/2706 1000 SHSNGS VV007 TEMPO 2706/2718 2000 SHSNRAGS VV010 >>> TAF NOT YET VALID <<< TAF 262000Z 2621/2721 28015KT 9999 -SHSN FEW012CB SCT025 TEMPO 2621/2721 27020G30KT 1000 SHSNGS VV007 Ser ikke ut til å ha planer om å stoppe heller... Sa noen Global Oppvarming?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 For din info PK er det en stund siden vi sluttet å bruke utrykket Global Oppvarming og gikk over til klimaendringer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Elvestad Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Det er helt sykt! Bilen er nesten nedsnødd! :cry: Kan det ikke bli vår??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Kom nettopp et par vestfjordmopeder innom. Håper at de andre litt større flyene kommer seg ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 ser det har lagt seg et brukbart lag på veien utom vinduet her. Håper det gir seg snart, sykkelsesongen har jo ikke kommet ordentlig igang enda.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 For din info PK er det en stund siden vi sluttet å bruke utrykket Global Oppvarming og gikk over til klimaendringer... Virkerlig? Da er det på tide med in virkerlighetssjekk, både lokalt og globalt... Lokalt: http://www.hegnar.no/bors/energi/article420723.ece http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10004233 (bruker "klimaendring" i overskrift, men "global oppvarming" nevnes i hovedteksten) http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=11372 http://www.nordlys.no/nyheter/Innenriks/Politikk/article5086784.ece http://www.aftenbladet.no/energi/1195111/Europa_kan_gaa_50_kalde_vintere_i_moete.html Globalt: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=126226938&ps=cprs http://www.dnaindia.com/world/report_copenhagen-carbon-pledges-would-fail-to-curtail-global-warming-study_1374494 http://www.nzherald.co.nz/environment/news/article.cfm?c_id=39&objectid=10639933 http://www.nj.com/news/index.ssf/2010/04/princeton_environmental_engine.html http://www.guardian.co.uk/environment/2010/apr/22/climate-change-libel-action-canada-national-post http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7604188/Volcanic-ash-cloud-Global-warming-may-trigger-more-volcanoes.html ... nei, ingen bruker global oppvarming lengere... Ingen... :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 25 april er da ikke sent for snø/brøyting! Jeg har sendt SNOWTAM 6 juni, og nei, det var ikke på Svalbard! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Men det var på Bardufoss? Only in indre Troms :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Indeed, i fjor kom siste snøfall på bardufoss 28. mai Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Det stemmer på en såkalt prikk! Den dagen var jeg oppe på SIBO-kurs i samme fylke, og det ble til slutt litt kjølig i betongbygningene da det begynte å snø. Det er ikke rart fuglene drar sørover, for å si det sånn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hvis jeg kjenner mauken rett så var det vel ikke vindstille heller? Satt uheldigvis på kurs innendørs den dagen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 27. april 2010 Premium Medlem Del Skrevet 27. april 2010 He he, vi er jo bare i slutten av april, det pleier jo å være Påske på denne tiden, hvor vi graver osss ned i snøen for bålkos og pølsegrilling. Venter ikke at det slutter å snø før i juni en gang.......... :grin: Du vet, det er bare de tøffeste som bosetter seg her oppe i arktiske strøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Gunnar: fint for deg at du klarte og finne poster der de brukte Global oppvarming! Virkelig godt jobba! Om du ikke skjønner at snø i april ikke kan kalles for global oppvarming så syns jeg synd på deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Blir det for varmt smelter polene helt, golfstrømmen stopper pga. for lavt saltinnhold i vannet, og Norge blir rimelig kaldt. (..er en av hypotesene...) Ellers så tror jeg vel PK var ironisk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Gunnar: fint for deg at du klarte og finne poster der de brukte Global oppvarming! Virkelig godt jobba! Om du ikke skjønner at snø i april ikke kan kalles for global oppvarming så syns jeg synd på deg Det var da voldsomt til aggresjon over noen linker... :grin: Det Gunnar svarte på her var vel kun din påstand om at utrykket "Global oppvarming" ikke lenger er i bruk, og at det nå heter Klimaendringer. Tror nok ikke det var et forsøk på å bevise at snø i Bodø i april skyldes global oppvarming, men bare vise at utrykket fortsatt blir flittig brukt. Det har kommet snø på 17. mai i Oslo for noen år siden, og noen vinterdager i april i Bodø kan da ikke være særlig unormalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny_Nikolaisen Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Enn så lenge har jeg unngått å blande meg inn i skuddvekslingene her på forumet, men klarer ikke å dy meg nå. At media (som det stort sett var linket til) fortsatt bruker utrykket global oppvarming er ikke et bevis på noe som helst. Vi stoler vel ikke på media når de rabler i vei en artikkel om flyulykker heller. Vitenskapelig brukes nå uttrykket klimaforandringer, siden global oppvarming kan oppfattes villedende. At folk fortsatt diskuterer om klimaforandringer foregår er egentlig et mysterium for meg, siden oljeindustrien stort sett har gitt opp å benekte det og heller vil diskutere om det er menneskeforskyldt. Ellers er det bare artig med snø i slutten av april, vi bor da tross alt i Norge. :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Ellers er det bare artig med snø i slutten av april, vi bor da tross alt i Norge. :cool: Lite artig det ja.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 At media (som det stort sett var linket til) fortsatt bruker utrykket global oppvarming er ikke et bevis på noe som helst. Vi stoler vel ikke på media når de rabler i vei en artikkel om flyulykker heller. Vitenskapelig brukes nå uttrykket klimaforandringer' date=' siden global oppvarming kan oppfattes villedende.[/quote'] Siden media da ikke er godt nok for deg, så anbefaler jeg en titt på følgende akademiske kilder: - WEIS, VIRGINIA M.. Molecular Ecology, Apr2010, Vol. 19 Issue 8, p1515-1517 - Witze, Alexandra. Science News, 4/10/2010, Vol. 177 Issue 8, p15-15 - Economist, 4/3/2010, Vol. 394 Issue 8676, p81-82 - Layton, Bradley E.; Boyd, M. Brent; Tripepi, Manuela S.; Bitonti, Beatrice M.; Dollahon, M. Norman R.; Balsamo, Ronald A.. American Journal of Botany, Apr2010, Vol. 97 Issue 4, p535-544 - Tomizuka, Akira. American Journal of Physics, Apr2010, Vol. 78 Issue 4, p359-366 - Australian Journal of Earth Sciences, Apr2010, Vol. 57 Issue 3, p377-379 - Marzeion, Ben; Levermann, Anders; Mignot, Juliette. Climate Dynamics, Apr2010, Vol. 34 Issue 5, p661-668 - Stramma, Lothar; Schmidtko, Sunke; Levin, Lisa A.; Johnson, Gregory C.. Deep-Sea Research Part I, Oceanographic Research Papers, Apr2010, Vol. 57 Issue 4, p587-595 Dette er bare et lite utvalg fra April i år alene hvor akademikere har benyttet seg av begrepet "global oppvarming". Faktisk benytter de fleste av de akademikerne jeg nå har henvist til både begrepet "global oppvarming" og "klimaforandinger". Det blir vel som Ole Brum sa; "ja takk, begge deler"... :grin: Det Gunnar svarte på her var vel kun din påstand om at utrykket "Global oppvarming" ikke lenger er i bruk' date=' og at det nå heter Klimaendringer. Tror nok ikke det var et forsøk på å bevise at snø i Bodø i april skyldes global oppvarming, men bare vise at utrykket fortsatt blir flittig brukt.[/quote']Bingo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny_Nikolaisen Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Media er ikke godt nok nei, det burde da si seg selv. :grin: Men det er tydelig at det er Ole Brumm som har makta, får bøye meg for den. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Renhult Skaug Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Her i bartebyen er det antydninger til vinter. Tenker ikke på snø, men rim og frost. Utrolig kaldt å stå opp i dag.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Er Bodø en av pol'ene? Tror ikke det nei.. Selv om det snør aldri så mye i Bodø, så smelter forsatt nordpolen, og sørpolen = global oppvarming. Kan også nevnes at når Stavanger hadde rekordmye snø, over en rekordlang periode for regionen. Så var det en god del tullinger som "fløy" rundt og lo av global oppvarming.. Stakkars idioter som ikke greier å tenke lenger enn til nesen sin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Det er ikke noe mer CO2 på denne planeten, enn det alltid har vært. Polene har tint og fryst i gitte sykluser, siden tidenes morgen. Derav istidene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Det var jo også noen som for ikke lenge siden skrev noe i de baner at når verdens gjennomsnitts-temperatur gikk opp, så ville gjennomsnittet for Europa gå ned... :crazy: Ellers er det nå ikke så fryktelig mange år siden Oslo fikk snø bare dager før 17. mai. Men "manns minne" er skrøpelige saker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny_Nikolaisen Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Det var jo også noen som for ikke lenge siden skrev noe i de baner at når verdens gjennomsnitts-temperatur gikk opp, så ville gjennomsnittet for Europa gå ned... :crazy: Jeg skjønner ikke helt, mener du at gulfstrømmen vil fortsette å fungere normalt selv om polarisen smelter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.