Gå til innhold

Klappe? Harry!


Flemming Skogen

Anbefalte innlegg

De fleste skjønner kanskje tegninga her; det å klappe når man lander.

 

Fløy for kort tid tilbake med charter fra Sverige, og ble egentlig litt paff da ca 400 pers klappet så det holdt da vi landa. Er ikke klapping noe harry da? Og en annen ting, gjør nordmenn sånt lenger, eller er det kun svenskene? Det er en stund siden jeg fløy charter fra Norge, har blitt mest rutefly til sydligere strøk den siste tiden, og der forekommer det absolutt ikke, og deilig er det. Klappingen får meg til å tenke på de harry 80-åra da skandinaver dro til Mallorca kun for å drikke seg dritings.

 

Det blir for dumt. Skal man klappe for at piloten greide å lande, "YES! Han greide det igjen! PUH!"? Og klappingen forekommer jo akkurat idet man toucher bakken, vet ikke folk om hvilken fart man holder da, og hvor "fort gjort" det er å skjene ut av rullebanen? (Satt på spissen)

Skal man absolutt klappe, så gjør det når flyet stopper ved gaten, da skulle man vel være trygg.

 

Til slutt en oppfording: LA VÆRE Å KLAPPE. "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje 400 drita svensker med flyskrekk du hadde med deg. "[stort"[stort

Fra spøk til revolver det er vel de færreste

passasjerer som vet noe særlig om landingshastigheter

og slike ting.

Kan vel lett bli slik at hvis noen begynner å klappe følger "alle" andre etter, fordi de tenker at NÅ er vi nede og trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klappe under landing er kjempeharry, og tyder egentlig mest på at man flyr svært sjeldent. Ellers så tror jeg at det er et rent charterfly-fenomen siden mange av passasjerene bare reiser med fly hver gang de skal til syden, og jeg har i alle fall aldri sett antydning til klapping på rutefly, men der er jo folk ofte så blaserte at de leser avisen ved takeoff og sover under matserveringen.

 

[ 12-08-2002, 21:50: Endret av: Øyvind Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Flemming Skogen:

Skal man absolutt klappe, så gjør det når flyet stopper ved gaten, da skulle man vel være trygg.

 

Til slutt en oppfording: LA VÆRE Å KLAPPE.
"[blink]"

Vel, når man komme til gaten er det de virkelige store farene dukker opp! For du har vel ikke tenkt å overnatte på flyplassen? (dette eksempelet gjelder kun de som ikke skal videre med en gang med et annet fly).

 

For når du kommer frem, så skal du transporteres hjemm, til hotell, til møte el. Noen tar tog, mens mange andre tar buss og enda noen andre tar bil. Og det er jo MYE farligere enn å fly! Men hvem er det vel som klapper når de har tatt på parkeringsbremsen i bilen på endemålet? Nei, de som gjør det, de er harry det!

 

Å fly kan være veldig skremmende for de som ikke vet hva som foregår i cockpitten (eller visst man hvet om noe merkelig som går for seg fremme på kontroret "[blink]" ). Å klappe er vel bare en måte å "lette på trykket", og de aller fleste føler seg trygg når de kjenner hjulene tar nedi.

 

Det å fly er en kunst, det å lande i dårlig vær er et mesterverk. Visst jeg hadde produsert noe kunst som en vellykket landing så hadde jeg ikke hatt noe i mot å høre at folk satt pris på den. Nett som man klapper etter en konsert.

 

Men å klappe nå man lander er alikevel (jeg er enig) til syvende og sist litt harry, og det er vel noen nervøse 40-50 åringer som trår i gang applauderingen i de fleste tilfeller (jeg har ingen beviser for min mistanke, dog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej hej !

 

Sidst jeg klappede var da jeg i december fløj med maersk air´s 737 til færøerne, og der kan man godt tillade sig at klappe vil jeg mene !!!

 

For helvede en landing og fyre af. det stormede, og sigtbarheden var næsten ingen ting, og banen er så kort at man får dårlige nerver af at sidde og kigge på den når flyet taxier (da vi skulle hjem). Og lige inden touch down svinger flyet meget kraftigt til højre, og så kigger man lige ned i jorden, og man er sikker på at nu skal skal man dø, fordi stodderen har mistet kontrollen over flyet. Men nej, piloten fik den sat hårdt og sikkert på banen, og bremsede for fuld power, og vi døde ikke den dag. "[smil]" KLAP KLAP

 

Mvh. Henrik Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik applaus er ikke noe dumt, og er bare et utslag av glede fra feriestemte sydenturister, i det flyet lander på solfylte Gran Canaria "[Cool]"

Det er nesten tradisjon på slike charterfly. Men det forekommer sjelden på vanlige rutefly ja, som stort sett er fylt opp av trøtte forretningsfolk som er drittlei av å fly.

 

Men noen ganger kan det også være bra. I 1987 fløy jeg med Busy Bee's 737-200, i Forsvaret's rute fra Bergen til Evenes. Vi måtte lande i et fælt snøvær, og første forsøk ble avbrutt. Men andre gang gikk det bra, selv om flyet hoppa noe jævli. Og pilotene fikk applaus fra samtlige soldater "[stort

Og det fortjente de jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild: Du fikk meg til å tenke på noe. At pilotene sikkert setter STOR pris på at folket klapper bak der. Det ville jeg gjort ihvertfall. Tror jeg skal mekke en sånn sound i FS slik at det klappes hver gang jeg lander "[stort Det hadde vært noe det.

 

Henrik Jensen: LOL "[stort Dritbra!

 

Helge: Er enig med deg at det å klappe når pilotene lander under elendige (vær)forhold, så fortjener de en klapp.

 

Ellers, så syns jeg og det er passe harry når alle klapper og hoier, ser på hverandre med de glisene ( "[stort ) og noen klemmer hverandre pga flyet er landet. Men på den andre siden så setter jo pilotene sikkert pris på det. Hmmm, kanskje jeg skal klappe litt på neste tur da "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming,

 

Du nevner at nordmenn dro til Mallorca for å drikke seg dritings i de harry 80-åra. Har du vært på Mallorca iløpet av de siste årene? Skulle nesten tro tiden står stille der nede. Hva tror du nordmenn fortsatt gjør der og i de fleste andre sydlige breddegrader? "[smil]"

 

Jeg husker at folk pleide å klappe ved landing på charterturer fra gamle Gardermoen, men jeg har ikke opplevd det på de siste charterturene. Ikke etter 94/95. Det er jo alltid noen som prøver seg da..hehe Var til og med et par stykker da jeg fløy en helt vanlig SAS ruteflygning fra Oslo til Stockholm sist fredag.

 

[ 13-08-2002, 02:05: Endret av: Christian Håkonsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Håkonsen: Nå brukte jeg mitt eksempel ang Mallorca for å få frem hva jeg mente, det skjønte du sikkert. "[smil]"

 

Men, saken er den at ihvertfall nordmenn de siste åra har vist en bedrende tendens angående "drekka mer"-syndromet i syden. Færre og færre tyr til flaskene hver bidige kveld, opplevelser (andre enn de i fylla) og kultur er i ferd med å ta over, ihvertfall nøytralisere spritflommen.

Derimot, hvordan det står til med våre skandinaviske naboland vet jeg ei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

.....og det er vel noen nervøse 40-50 åringer som trår i gang applauderingen i de fleste tilfeller (jeg har ingen beviser for min mistanke, dog)[/QB]

Å javel ja? Og hva er det du forsøker å antyde med den da??? "[blink]"

Hilsen 48-åring.

 

Her er det forresten en episode som slår ihjel påstanden din:

Da jeg reiste til Kreta i sommer, var det bare tre unge menn som klappet da vi landet på Heraklion. De var cirka tjue år. Hah! "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved ikke om I også har den SAS-reklame på TV i Norge, men her i Danmark går der en alletiders SAS reklame om netop dette med at klappe.

 

Når man klapper er et RENT charter-fænomen, og det er tradition, og så har jeg ikke noget i mod det. Jeg klapper ikke selv, men det hører sig en charter ferie til.

 

I denne SAS reklame ser man den normale SAS kabine, hvor der er tavshed under landingen. Folk sidder og sover, læser avis og måske en enkelt kigger ud af vinduet. I det øjeblik flyet lander bryder folk ud i klapslaver, og hele kabinen er pludseligt forvandlet til en fest. "[blink]"

Moralen i reklamen er noget med at man kan komme med rute-fly til charterpriser eller noget i den retning.

 

Men det viser netop, hvad det er vi snakker om. To forskellige typer flyvning, med hver sine traditioner.

 

Det eneste der er pinligt er når en der kun har fløjet charter sætter sig i et rutefly, og som den eneste klapper når flyet lander, det bliver nok kun til to-tre klap, og så forstår de nok hvad forskellen er på charter-flyvning og rutefly. "[stort

 

[ 14-08-2002, 09:58: Endret av: Peter Noerkjaer ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he,

 

Jeg er en gammel gubbe i gruppen 40-50 år.

 

Jeg er overbevist om at klappingen henger sammen med hvor høytidelig man tar seg selv!

 

Jeg selv tok meg selv veldig høytidelig i yngre dager, og skulle i hvert fall ikke klappe, og nærmest gremmet meg på andres vegne.

 

Med årene tar jeg meg selv mindre høytidelig, og "driter" i om noen klapper, jeg blir selv med!!!

 

Så til alle:

"Lighten up"! Glem at du er normann en stakket stund! Slå ut håret og "drit deg ut"! Ikke minst, la andre få drite seg ut, uten at du må gremmes!

 

JTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan-Thore Solem:

He-he,

 

Jeg er en gammel gubbe i gruppen 40-50 år.

 

Jeg er overbevist om at klappingen
henger sammen med hvor høytidelig man tar seg selv!

 

Jeg selv tok meg selv veldig høytidelig i yngre dager, og skulle i hvert fall ikke klappe, og nærmest gremmet meg på andres vegne.

 

Med årene tar jeg meg selv mindre høytidelig, og "driter" i om noen klapper, jeg blir selv med!!!

 

Så til alle:

"Lighten up"! Glem at du er normann en stakket stund! Slå ut håret og "drit deg ut"! Ikke minst, la andre få drite seg ut, uten at du må gremmes!

 

JTS

Veldig bra skrevet, er helt enig !

Nå er ikke jeg Normann, så jeg tok det ikke så mye til meg "[blink]"

Jeg har dessverre ikke vært med om noen som klappet selv om jeg flydd en del ganger, men håper det skjer, da skal jeg være med ! "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KL605 (Amsterdam -> San Francisco) havde en del fra scandinavien med (30-40 stykker vil jeg tro) den 7. august... Der var en del der klappede efter landingen, og jeg må da indrømme at min umiddelbare tanke var at det var en gruppe af folk der indtil nu kun havde fløjet charter - selv ser jeg ingen grund til at klappe før jeg har passeret tolden med alt mit bagage, men selv der plejer jeg at holde mig tilbage. "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er koselig med klapping, jeg..

 

Har desverre ikke opplevd det på noen år nå.. Savner det egentlig..

 

Ahhh.. klappingen minner meg om da jeg fløy Scanair og landet på palma.. Så masse spantax fly, gamle Sterling fly og gamle Dc9'ere til Iberia stå der..

 

DET var tider det... Så.. Føler du for å klappe.. KLAPP FOR ******* "[stort

 

Og, tror også som noen nevnte, at pilotene synes det er litt koselig med klapping "[smil]" Det er passasjerenes måte å gi skryt til de for godt utført arbeid..

 

Tenk bare selv hvor god følelse det er når noen gir deg skryt for at du har gjort en god arbeids-innsats.

 

Bedre at man klapper når man lander, enn at 300+/- halv-brisne charter turister skal ta deg i hånda og si.. "Schnabla bra landing der, serru" ..

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...