Gå til innhold

Aske fra vulkan kan hindre flytrafikk


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Ja den er nok det siden de stenger luftrommet over hele nordeuropa..... Spørsmålet man stiller seg er vel om disse partiklene i askeskyen er konsentrert nok til at det er farlig. Referansen AVINOR blandt annet bruker et en B747 som 4 av 4 motorer slukna da den kom inn i en slik sky, men dette var OVER en vulkan og ikke flere 1000 mil unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 242
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Gå ut langs E6 Jonas og pust godt inn og ut et pr. ganger der. Så tar du turen til en skog langt fra vei og tettsted og tar et lite pust inn og ut. Da har du kanskje og da bare kanskje fått i deg like mye dritt ned i lungene dine som det du gjorde når du stod langs E6 og pustet inn støvet fra trafikken. I slike situasjoner som er nå, er det kun en ting som gjelder, det er å ikke tenke så mye på hva som skjer, men heller ta livet med knusende ro som sagt i en annen tråd. Gjør som meg og sett deg bak SIM'en og nyt fred og ro å la heller verden gå sin vante gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt motstridende fra VG:

 

Sky News

Senior aviation officials have told Sky News it is "highly unlikely" that the crash was caused by the volcanic ash cloud which is drifting across the UK.

 

VG

Nyhetskanalen har imidlertid snakket med luftfartseksperter som sier at det er høyst sannsynlig at asken er årsaken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting da, skal ikke spore helt av nå men Jonas. Det har alltid vært noe farlig her på jorden, så nå skal jeg ta litt historie for deg.

 

2000: Trodde man at jorda skulle gå under.

2001: Meldte de at en meteor angivelig skulle treffe oss i

2016, i ettertid har de funnet ut at denne ikke treffer oss.

2002: Da skulle alle på jorda dø av SARS(en lungesykdom).

2003: Skulle vi stakkars mennesker fortsatt dø av SARS.

2004: Ble meldt om at fuglinfluensa skulle utrydde oss alle, men i ettertid fant man ut at menneske nesen er for kald for viruset.

2005: Ble meldt om at en annen meteor ved navn Apofis skal treffe oss i 2036, i ettertid har de nok en gang funnet ut at denne også skal bomme.

2006: (Skjedde ingenting spesielt)

2007: (Skjedde ingenting spesielt)

2008: (Skjedde noe, men kommer ikke på, vi lever iallefall enda :D .)

2009: Skulle svineinfluensaen ta livet av oss alle, noe som dog aldri skjedde.

2010: (De har ikke kommet med noen skikkelig skremselspropaganda enda. De driver å sier asken kan være farlig å puste inn, men er mange andre ting vi puster inn daglig vi nok heller bør passe oss for før asken.)

 

Ser du hvor mange ganger jeg har overlevd noe som det fra media ble spådd at ingen kunne overleve? Ja, jeg må bære supermann tror jeg :D .

 

Fredrik: Bare Norsk media på sitt verste, der de gjør det de kan for å skremme folk, slik at de leser å kjøper deres aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er luftrommet nord for Bodø åpnet, inntil videre.

Til dere som dere som mener dette er bare humbug, les litt om hva som har skjedd tidligere. Feks BA 747, to finske F18(for et par dager siden) osv.

Lett å sitte bak en PC og si, hva har det nå og si, så farlig er det da ikke! Litt værre å måtte stå ansvarlig for sine avgjørelser og handlinger.

 

Jeg mener at LT og Avinor bør holde luftrommene stengt inntil det ikke finnes tvil. Som PPL boka sier: Er du tvil, er det ingen tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig Sindre :) Bedre å være føre var prinsippet.

 

Hvem hadde tatt sjansen med å føre en buss med full av passasjerer over en stengt fjell overgang f.eks.? Eller for den saks skyld, gamblet med sin egen lille personbil over en stengt fjell overgang?

 

Er det stengt, så er det stengt! Ikke noe mer diskusjon what so ever! ;) Men jeg stiller allikevel spørsmål om hvorfor ikke Luftfarts tilsynet foretar seg egne målinger i sitt territorium og gir sine anbefalinger når det er trygg og ikke trygg å fly akkurat som det SVV (Statens Vegvesen) gjør langs veien når de får sine vær prognoser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere huske at enkelte her inne er veldig unge......

 

Poenget var nettopp å få han til å forstå at media skriver mye rart. Jeg husker selv at jeg ble redd når jeg så forskjellige overskrifter i media, kjente virkelig at jeg ble svimmel og varm i hodet, og jeg tror kanskje Jonas har det litt slik. Det var bare ment for å forklare han at han ikke må bry seg så hardt om det media sier, og at de stort sett driver en skremselspropaganda for å få folk til å lese avisene :)

 

Men nok OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at folk som Kjos og kapteinen i SAS blir stemplet som uansvarlige når stiller spørsmål til stengingen av luftrommet når man ikke vet om det faktisk ER skitten luft. Det er mulig å undersøke hvordan forholdene faktisk er, i stedenfor å basere seg på modellgenererte prognoser.

 

Snu litt på det: sett at et fly detter ned i Nord-Norge nå på grunn av vulkansk aske som man var overbevist om at ikke lå igjen i luften fordi prognosene viste det. Er ikke det også uansvarlig? Jeg mener man burde gjøre som finnene og faktisk fly opp og undersøke luften, før man sender pax opp i luftrom som tidligere har vært stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DER JA' date=' DER SER VI HYSTERIET. DETTE VAR ET SMÅFLY, SIKKERT STEMPEL MOTOR, OG DET SKADER IKKE MOTOREN PÅ SAMME MÅTE SOM PÅ KOMMERSIELLE FLY.[/quote']Ro deg ned. Du har gjenntatte ganger fått fram poenget ditt. Den dagen du har en grad i meteorologi og/eller geologi, et flysertifikat eller en jobb hos Avinor eller LT skal jeg vurdere dine synspunkt og uttalelser. Fram til da venter jeg på at folka med peiling skal uttale seg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten hele europa har luftrom uten fly i nå. Var derfor enn smule ironisk at når jeg går inn på Flightradar24.com og klikker på flyene får jeg følgende beskjed:

 

Due to an extreme amount of visitors at Flightradar24, we have temporarliy suspended the ability to click on aircrafts (normally shows flightinfo like speed, aircraft type, destination and plane trail)

If you want to see some info about the planes you can switch on the "show callsign" feature in adjustments..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et F-16 fly har blitt påført glassdannelse i motorene etter å ha fløyet på ukjent sted. Regner med at de fløy i Europa et sted.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3613135.ece

 

Så nå er det jo egentlig litt spennende om ruteflyene som er i lufta nå, også blir påført slike skader. Om enn i svært små mengder.

 

Vet dere om SAS har sjekket flyene fra USA for slike skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...