Ilan Sharoni Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 På søndag kjørte jeg min sønn til Sola flyplassen. Han skule ta flyet til Oslo kl.11.00. Vi var på flyplassen fra kvart på ti og satt ved siden av gate’n slik at vi så mesteparten av venstre siden av flyet. Flyet sto der da vi kom, en eller annen MD (jeg beklager at jeg kan ikke skille mellom etterkommene til DC-9). Rett under motoren hadde flyet en åpen luke, altså et rundt hull på ca 30cm. Jeg var litt bekymret, men en time og et kvarter før avgangen forventet jeg at før eller siden noen vil inspisere flyet. Så kom bagasjen. Så kom flyvertinnene. Til slutt kom også flygerne, men ingen gikk rundt flyet for å se om det mangler en vinge eller noe. Kvart på elleve måtte vi forlatte terminalen med sønnen inn i flyet. Luken var fremdeles åpen og jeg var mildt hysterisk. Madamen sa likevel at pilotene har sikkert en varsellampe som vil fortelle dem at noe er galt. Vi kjørte ut fra terminalen og parkerte ved siden av rullbanen (ved kargoterminalen) for å se flyet letter. Til min stor forskrekkelse var luken like åpen da flyet taxi forbi oss. Nådestøtet til mine vraket nerver kom i form av en gul bil med blinkende lys som fikk bakk flyet langs både texiveien og rullebanen men klarte ikke å nå flyet. Flyet klarte turen tilsynelatende uten problemer, og jeg har fått pusten tilbake (om ikke litt hjerneskadet etter å ha ventet i snart 3 timer for å høre sønnen på telefonen). Kan noe fortelle meg hva er en rund luke i flykroppen rett under framsiden av venstre motoren og hvorfor var den åpen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Hansen Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 For gi et enkelt svar. Det er en ventil for å regulere cabintrykket i flyet. Outflow valve heter den. Det er altså ikke et åpent hull,men en justerbar ventil:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Arild Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Hei! Se på bildene av MD-80: Avgang - Her er luken åpen: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=26423 Dette flyet har nettopp landet - Her er luken åpen: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=24605 Landing - Her er luken åpen: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=23113 Avgang - her er luken åpen: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=23070 Som du ser, på disse bildene av MD-80 i avgangs- og landingssituasjoner hvor luken er synlig, er det åpen. Jeg håper derfor du forstår at dette er normalt. Forklaring på hva denne luken gjør, og hvor høyt oppe i flyvningen den står åpen kan jeg ikke svare på. Kanskje noen andre, det hadde vært interessant og visst. Stol på flygere, flyselskap og teknikere, de kan jobben sin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 quote: Opprinnelig postet av Kjell Arild Bersås: ... Stol på flygere, flyselskap og teknikere, de kan jobben sin.[/QB] Nåh, jeg ville ikke underskrive på at man skal stole på dem ubetinget. Men for sjelefredens skyld kanskje, dersom man er nervøs for å fly....! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Syns jo det var litt merkelig at piloten ikke gikk over flyet før han fløy, er ikke dette vanlig da? Eller er det bare i forsvaret de fortsatt gjør det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Muligvis jeg husker fejl, men jeg mener at det er ground-crew'et der har ansvaret for walk-around hos SAS. Men som sagt, det er noget jeg meget svagt husker at have hørt. I de fleste andre selskaber er det cockpit-crew'ets opgave, men ikke hos SAS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Pilotene går også rundt hos sas av og til. Men det er en regel i SAS som sier at det skal være tekniker til stede ved motagelse/avsending av fly såfremst det lar seg gjøre. Det faller da naturlig at tekniker tar walk-around. Det var ihvertfall slik når jeg jobbet i SAS fram til i fjor. Dette gjelder ikke F-50...Nå er jeg i Widerøe og der er det en av pilotene som tar seg en tur rundt. Braathens har vel heller ikke noen teknikere som går rundt flyet, dette tar vel pilotene seg selv av såvidt meg bekjent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 quote: Opprinnelig postet av Peter Noerkjaer: Muligvis jeg husker fejl, men jeg mener at det er ground-crew'et der har ansvaret for walk-around hos SAS. Hva? Er det bagasjestuere som sjekker flyet?...typisk SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 quote: Opprinnelig postet av Helge Bø: Hva? Er det bagasjestuere som sjekker flyet?...typisk SAS Nej det er naturligvis manden i fueltrucken der gør det, og hvis han ikke er til stede så er det marshall'en der gør det. Det er også disse folk der foretager alle større eftersyn. For mekanikere ingår i hvertfald ikke i termen "Ground-crew" og er slet ikke oplagte at tænke på i denne forbindelse... Hr. Bø - Altså... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Hansen Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Pilotene til SAS gjør noen fåtall PFI'er(walkaround),i SAS sitt rutenett. Bl.a. London,og noen andre utenlandske destinasjoner. I SAS er det hovedsaklig TEKNIKER eller MEKANIKER som tar walkaround (PFC-Pre Fligth Check). Merk at når pilot tar walkaround heter det PFI.Pre-Fligth Inspection. Når mekaniker eller tekniker gjør det,kalles det PFC-Pre Flight Check. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.