Gå til innhold

Beregne fuel?


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som har lyst til å fortelle meg hovordan jeg skal beregne fuel, for og få nok til flygningen?

 

Om du F.eks tar distansen mellom London og New york, flyet er helt fult med pax og stappet med cargo. Hvordan skal jeg gå frem for og vite hvor mye fuel jeg trenger? :)

Ikke forklar sånn veldig vanskelig.. :grin:

 

Ja, det er for simmen.

 

På forhånd, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du vite hvilken flymaskin det er snakk om. Så må man finne ut av hva forbruket er i timen, og div andre faktorer. Så må man i tillegg tenke på været, om man får 50kt i nesa vil dette øke fuel forbruket betraktelig forhold til 50kt i tailen.

 

På en 747 laster de vel opp ca 70tonn når de flyr over til New York. Det du også må ta i betrakning er hvis du skal ta med deg mer enn du trenger, så vil det bruke mer fuel for å ta med seg den fuelen du tok ekstra.

 

Så hvis man setter det i perspektiv, og drar det langt ut. Kan det hende at du har 10tonn for mye med deg, da kan det hende du bruker 3,5 tonn mer bare for at du har med deg mer drivstoff enn du trenger.

 

Du finner som oftest fuel kalkulatorer rundt om på nettet. Det følger med en til PMDG, hvor pålitelig den er, vet jeg ikke.

 

Denne fant jeg bare med å søke på google til 747.

http://library.avsim.net/sendfile.php?Location=AVSIM&Proto=ftp&DLID=73345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig slet med å finne noen bra fuelkalkulator som støttet flere addons....og syntes det ble tungvint å ha en egen calc pr addon.....Men hvis du er villig til å legge noen få kroner i det (knapt 150-200,-) kan du kjøpe deg vroute.premium.... Denne støtter beregning av fuel, inklusive fordeling i tankene etc etc, og beregner for de fleste kjente addons etc. Og i tillegg får du også et flott flightplan-verktøy som støtter eksport av flightplans til fmc'ene for de ulike addon's som f.eks level-d og pmdg etc.

 

her kan du også eksportere/skrive ut flightplan/log med fuel, esitmert fuel underveis pr rutepunkt og du kan benytte dette skjema senere når du flyr og kontakter atc etc og skrive ned qnh, sid/star, taxi info osv osv..

 

Vroute.premium kan også kobles opp mot Navigraph sine Airac-cycles slik at du får ruteplaner som faktisk stemmer med den airac-cycle du har slik at du slipper å oppleve at rutepunkter ikke finnes i navbasen til fmc osv. Dette krever imildertid også at du kjøper Airac-cycles fra Navigraph....

 

For meg har vroute blitt en viktig del av planleggingen.

 

Vroute finnes også i en gratisvariant, men denne støtter ikke flightplan-eksport, fuelberegning etc... Men du kan jo ta en kikk på programmet og vurdere selv om det ikke er verdt å spandere noen få kroner på det....

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du gjøre det enkelt for deg. Kjøp Vroute Premium,

som Kjell-Erik er inne på.

Jeg printer alltid ut en Vroute flightplan med alle detaljer inkludert fuel,vind og tid

+ plass for notater om clearence og slikt om du flyr online.

 

Vil du gjøre det selv,uten for mange kompliserte parametre:

1. Finn ut hvor lang flighten er. (nm)

2. Finn gjennomsnitts ground speed. (kan regnes ut mer nøyaktig,men et anslag kan være godt nok til simbruk)

3. Finn ut hvor lang tid flighten vil ta.

Eks: 3000nm : 400kts GS = 7.5 timer = 450 min

4. Finn gjennomsnittsfuelforbruk per time evt. min.

Eks: 10.000 kg per time = 167 kg per minutt.

450 min x 167 kg = 75.150 kg

 

Legg til 90-120 min som reserve. 120 x 167 = 20.040 kg

Fuel til taxi er også en idé å inkludere.

 

PMDG/FMC kan forresten gjøre jobben selv.

Sjekk PROG PAGE for fuel at DESTINATION så ser du om du har lastet nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...