Thor Henning Paulsen Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Ingenting i forhold til hva sas drev med i 80- årene. STK(skandinavisk tilsyn komite`) ble opprettet med bakgrunn i alle nesten-ulykkene med SAS i Janne C. perioden. Rapporten var knusende! SAS benektet alt, men investerte i 3 nye simulatorer og skiftet ut hele operativ ledelse! Forøvrig, back-best graderingen var vel noe av dummeste BU (les Erik Braathen)gjorde! Husker at vi reiste med fribilletter OSL-KRS med best, men ble degradert til back selv om flyet var halvfullt. Neste dag på jobben tok min kone og solgte 14 fullprisbill. med SAS hvor hun selv kun velge flyselskap for sine forr. reisende... Vh. Thor Henning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hei Thor, nyttig informasjon. Dette vet ikke jeg noe om selv, men støtter meg til at du vet det. Ukultur er noe dritt, og du finner det i alle segmenter av arbeidslivet. Jeg har ingen problemer med SAS eller noen andres rolle og standing, men synes det er usmakelig og flå skinnet før bjørnen er skutt. Det er mange flotte arbeidere i et slikt selskap enten det er med rød eller hvit nese. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Henning Paulsen Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 "Det er mange flotte arbeidere i et slikt selskap enten det er med rød eller hvit nese." 100% enig, reiser med begge to, men holder meg unna Ryan air. Vh. Thor Henning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Da er vi to, Ryan Air er vell verstingen bland verstingene når det gjelder ukulturer, i hvertfall tidligere, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Det er mange flotte arbeidere i et slikt selskap enten det er med rød eller hvit nese. Da er vi to, Ryan Air er vell verstingen bland verstingene når det gjelder ukulturer ..så det finnes ikke flotte arbeidere i selskap med blå/hvit nese...? Er det fordi de har dårlig lønn og dårligere arbeidsvilkår? M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hadde du vist hva som har foregått der, hadde du hvert litt mindre epplekjekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 ..så det finnes ikke flotte arbeidere i selskap med blå/hvit nese...?Er det fordi de har dårlig lønn og dårligere arbeidsvilkår? Nei, fordi folk ikke eier evnen til å tenke selv. Ukultur faktisk :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Nei' date=' fordi folk ikke eier evnen til å tenke selv.[/quote']Eller fordi de faktisk risikerer mer enn en høflig prat dersom de faktisk bruker nøtta slik det var meningen at de skulle? :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Tveten Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 SAS er og blir "topp-tungt", den som hadde gjort noe med det ville reddet selskapet,MEN INGEN TØR! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Den gode nyheten er ihvertfall at SAS nå ikke lenger har økonomiske muskler nok til å kjøre samme utslettelses-taktikk mot Norwegian som de gjorde mot Color air og Braathens. Hvis SAS overlever, blir det ihvertfall en sunn konkurranse denne gangen - forutsatt at staten selger seg ut ASAP! (OG at SAS ellers slutter med uredelige og ulovlige middler som spionasje mot Norwegian og kartellvirksomhet med Maersk. Var det noen som nevnte ukultur her.... *host*..?) M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 THOR HENNING PAULSEN ! Dette er en stygg påstand og kan vel karakteriseres som en direkte løgn og jævelsk svartmaling. Du har overhode IKKE peiling på hva STK er for noe. Du vet pokker ikke en gang hva forkortelsen står for en gang. For de som vil ha fakta og ikke direkte løgn fra Thor Henning kan lese linken.Regner med en beklagelse og at du legger deg flat og innrømmer din brøler. http://www.aasen.se/history.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Henning Paulsen Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg beklager selvfølgelig at jeg tok feil mht. til grunnlaget til opprettelsen til STK, men skandinaviske luftfartsmyndigheter(gjennom STK så vidt jeg husker) fikk i oppdrag på 80 tallet og lage en rapport om SAS sin operative virksomhet. Den var utrolig negativ og SAS betvilte både rapporten og faglig kompetanse, men gennomførte allikevel de forslag som måtte til for å bedre flysikkerheten, bla. a. ved å investere i nye flysimulatorer og større utskiftinger i operativ ledelse. JC ble stevnet for retten ved ikke å utlevere ferdskriverene etter en nestenulykke med DC10 på Eidsvoll, JFK ulykken med DC 10, landingen til Sylte med DC9 på Værnes m.fl. var noen av forandledningene til at SAS ble undersøkt nærmere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Og dette har du god greie på, Ingen av SAS sine simulatorer har noen gang blitt byttet ut etter pålegg fra STK. De har levd fra dag en til de ikke lenger er aktuelle selv etter alle oppgraderinger. Men det ble bygget et nytt sim bygg på Arlanda og flyttet fra Bromma.Det er vel for svarte ikke SAS som lager simulatorer, De leveres med samme strenge krav som for en flyprodusent. Hvem som måtte gå aner ikke jeg og jeg kjente de fleste da min far på denne tiden var System Chief Pilot. Og jeg har jobbet i dette selsakpet siden 1976 og vet kanskje litt mer en VG. Og utleveringen av ferdskriveren, hvordan gikk den saken? Det fikk du vel ikke med deg. Men var SAS i sin fulle rett? Har du peiling eller kaster du dritt igjen uten å kunne dokumentere. Hendelsen med DAT i Trondheim var IKKE en system fei. Det var en irrasjonell handling av pilot som på grunn av dette aldri fløy mer. Grunnet en meget godt trenet annen pilot ungikk man en større ulykke. Dc-10 på JFK kan nok betegnes et resultat av dårlig cockpit disiplin og skulle vert fanget opp tidligere. Men en ting som hendte etter denne raporten var at det ble byttet ut en del av medlemene i OPS utvalget og dermed STK. Det viste du ikke. Kanskje det er en fordel å være saklig og kunne dokumentere sine påstander. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Henning Paulsen Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg har innrømmet at jeg blandet kortene m.h.t. til STK,. men poenget her er at SAS sin flysikkerhet ikke var på topp i denne perioden, noe jeg tror hadde sammenheng med et selskap som altfor lenge hadde monopol på det meste. Også LV. var dominert av pensjonerte SAS kapteiner (hørt om bukken som passet havresekken?) Dette ble det endring på samtidig med at ledelsen av STK. ble overlatt til en pensjonert Braathen kaptein (tidligere sjef for treningsavd. på FBU.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.