Gå til innhold

SAS må betale 175 mill. til Norwegian!


Kenneth Rønning

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Ja her er det mange med hvit thermos og rød kopp.....Jeg vet at Ole er voksen, men han andre her, er kansje ikke den som barberer seg hver dag? han er jo ihverfall undskyldt. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan jo tro det, slike påstander faller

på sin egen urimelighet. Hadde du hatt noen år

til på baken, ville du kanskje forstått at

verden ikke bare er sort-hvitt. Slike uttalelser

du kommer med her, blir for barnslig - grow up!

 

Er det meg du sikter til så må du jagge lære deg og ta en spøk..

 

.Jeg vet at Ole er voksen, men han andre her, er kansje ikke den som barberer seg hver dag? han er jo ihverfall undskyldt. :grin:

 

...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok (desverre) flere her, er litt for

unge til å forstå (kommentaren til f.eks. Emil

illustrerer det ganske godt). Som Gofi tidligere har

sagt, har mange kun erfaring fra DY i sin FS2004/FSX -

og har "hevet" seg på DY-bølgen (fordi det er kuult

eller noe). Men hadde de faktisk vært avhengig av å

bruke fly til/fra jobb på regelmessig basis, hadde

de kanskje ikke vært fullt så imponert. Selv bruker

jeg SAS i 99% av tilfellene, hadde jeg f.eks. brukt

Norwegian de siste årene - hadde jeg nok hatt en

oppsigelse i posten for en god stund siden pga. alle

forsinkelsene og den til tider dårlig regulariteten

bl.a. på OSL-CPH-OSL og OSL-ARN-OSL rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, Lars!

Nå er jeg bare 15 selv, men det du snakker om kjenner jeg meg godt igjen i.

Reiser mye med fly i løpet av et år gjennom forskjellige organisasjoner(som feks UKM og AUF)

Neste langtur blir i April når jeg skal til Finsnes. Da blir det SAS på KSU-OSL-TOS men pga rutetider må jeg ta DY på BDU-OSL og så SAS opp til KSU igjen. Da la jeg inn lengre transfer en jeg bruker med SAS for å være sikker. Punktlighet er viktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp Sindre! Jo da, jeg slår absolutt ikke

alle under en "kam" - svært mange unge her

(deg inkludert) som er voksne og modne for

alderen. Men innimellom blir det litt mye

"fjortiss-tendenser" fra de som går på ung.skole

og VGS, som kanskje har fløyet én gang med SAS

og én gang med DY hittil - og som dermed egentlig

ikke har peiling på hva de snakker om.

 

Punktlighet og regularitet er viktig, faktisk tre

av fire ganger med DY - har jeg vært forsiktig. To

av gangene var det flere timer, og det er rett og

slett for ille; når selve delayen blir flere ganger

større enn selve tiden det er på flyturen.

 

Mange unge "DY-fans" uten erfaring fra det

"virkelige liv", aner ikke hva SAS faktisk har

betydd for Skandinavia - og hvor viktig de

fortsatt er. Hvor innovative de har vært, og faktisk

kommed kommet opp med produkter og konsepter -

som de fleste flyselskap i dag kopierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS er flere ganger kåret til ett av europas mest presise flyselskap. Noe Norwegian ikke akkurat kan si det samme.

 

Men tilbake til saken, den er fulstendig latterlig. Hvem som helst med Amadeus sign-in kan lett se på de publiserte prisene til ett hvert flyselskap som er der. Om Norwegian ikke aksepterer dette får de finne en annen måte å lage biletter på. Dessuten er jeg 100 % sikker på at de har gjort det samme med SAS diverse ganger. Det er ikke industri spionasje å se priser som ligger i full offentlighet i ett reservasjons system.

 

Jeg vil nesten trekke det så langt som å si at. Ett selskap kunne bli straffet for å ha sett prisene til ett annet selskap. Så det ville overaske meg stort om denne saken ikke blir anket ganske høyt opp i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at vi har en saklig debatt om flyselskaper og ikke hyller ut den ene eller andre veien. Sånn sett er jeg enig med Lars og flere av dere her inne.

Det at vi må ha flere selskaper i Norge er jeg også helt enig i. En fotball kamp med et lag på banen er ikke akkurat spennende.

Likevel så mener jeg at punktligheten SAS "supporterne" skryter av snart er det eneste halmstrået en har å holde seg til. Når en samtidig vet prisen for den punktligheten, som en av faktorene, er med på å kvele selskapet, blir det litt vanskelig å skjønne den argumentasjonen.

På samme tid så snakker vi ofte om minutter og ikke timer i målingen av punklighet på flyselskapene.

 

Så til saken denne tråden handler om.

Det at Sten Arne påstår å skjønne saken bedre en to rettsinstanser er jo helt latterlig. Tror nok saken er mer dyptgående en det du øyensynlig kjenner til med Amadeus.

Hadde saken vært så enkel som du skisserer den hadde ikke Norwegian tatt dette inn for domstolen og til nå brukt 15 millioner på det. Er du ikke enig?

Det som de har snakket om av pålogging, er selve prisstrukturen som legges opp i bakkant og som generere de prisene som ligger ute i full offentlighet som du referere til.

At du er 100% sikker på at motparten har gjort det samme sier vel det meste en saklig argumentasjon. Du skulle ikke tilfeldigvis være SAS ansatt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere sammenligner de to selskapene da:

 

SAS sliter veldig økonomisk, hvorfor dette problemet er kjenner jeg ikke de eksakte detaljene i, men det at noen der har klart og kjøre selskapet inn på en sidevei er det inngen tvil om.

Altså, de har et stort problem økonomisk, og vet ikke hvor de skal hente penger, hver dag er en kamp for ledelsen i SAS.

Tydeligvis så har de en veldig "rar" (om jeg kan bruke det ordet) måte og lede et selskap på (ikke misforstå)

 

Når vi går over til Norwegian, ser vi at de ikke akkurat sliter økonomisk, de mottar stadig vekk nye fly fra Boeing, og tjener meget gode penger, er ikke så lenge siden Norwegian gjorde sitt beste kvartal noen sinne..

Så må man sammenligne de to selskapene og se hva som blir gjort annerledes..

Mens Norwegian vokser og vokser, må SAS kutte å kutte.

Ennå, det er like dyrt for Norwegian og drive som for SAS (SAS Norge ja)

Hvordan de to selskapene blir styrt på så ulike måter vet ikke jeg, men jeg dette virker for meg veldig rart.. ennå folk burde kjenne SAS best..

 

Trist å si det, men jeg tror neppe SAS klarer å komme seg ut av denne sideveien, og inn til de "oppegående" selskapene igjen.. Men alt kan skje, og man må bare håpe på det beste.

Grunnen til at jeg sa kjos kommer til og banke SAS skjønner vel enkelte nå regner jeg med.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe Emil, men du må jo også tenke at SAS er et statlig eid selskap (?) og det spyttes stadig vekk inn penger for å hjelpe SAS ut av krise, men hvor de gjør av pengene, er en annen sak. :)

 

jeg tror det meste ligger i Kjos. Jeg er av den oppfatning at Kjos vet hva han skal gjøre og hvordan han skal gjøre det, hvertfall når det er snakk om driften av Norwegian.

 

Men igjen, Norwegian er jo et lavprisselskap iforhold til SAS, og da er det kanskje å forvente litt mindre presise flygninger? Ikke vet jeg. Blir spennende å se hvem som "vinner", men jeg vil sette en knapp på Kjoser'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ole, jeg er på ingen måte SAS supporter som du indikerer, men jeg bruker da disse flyene i jobben min. Dvs at jeg må faktisk være der når møtet starter, da må man ha en partner man kan stole på gjør sitt beste og har fokus på at jeg skal rekke dette møte. Og det er ikke Dy i nærheten til og levere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siktet ikke til deg denne gangen Geir, selv om jeg anser deg som "skap supporter" hvertfall :grin:

 

Jeg trafikkerer mellom Oslo og Bergen ca 20 ganger i året, og ut fra de erfaringene vil jeg si at punktligheten til SAS er sterkt overdrevet i forhold til DY. Skal ikke nekte for at DY noen ganger er litt etter skjema, men i 95 % av tilfellene dreier det seg om 5-10 min. Faktisk har jeg opplevd den lengste forsinkelsen på denne turen med SAS på ca 45 min.

Jeg flyr begge selskapene og kun på pris. Mener hvertfall selv at jeg sparer eieren min for store beløp i året ved å gjøre dette.

 

Blir litt hakk i plata denne debatten siden den hver gang går inn på tema punktlighet. Skjønner det er viktig å bruke dette siden det kanskje er det sterkeste kortet man har. Men det blir liksom ikke noe ut av det siden det er dokumentert at SAS er bedre på det området.

 

Mye av denne diskusjonen om SAS kontra DY vil jeg påstå går på følelser. Ut fra det vil det aldri kunne bli en konstruktiv diskusjon. Blir det samme som om en skal diskutere Man.Utd VS Liverpool. Noen her som tror de kan omvende en Liverpool supporter til å konvertere til Man.Utd. Jeg er overbevist om at det ikke lar seg gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som tror de kan omvende en Liverpool supporter til å konvertere til Man.Utd. Jeg er overbevist om at det ikke lar seg gjøre.

Det vil nok la seg gjøre, men da skal det mer enn tilfeldigheter til... ;)

 

For meg var det "Norwegian for alle penga" når de begynte å fly til Alta. Men da de begynte med sære bagasjeregler, gebyrer, mm. tok det faktisk ikke lang tid før jeg vendte tilbake til SAS... Men så var jo entusiasmen i utgangspunktet bygget på det faktum at Norwegian sin intreden brøt ned et monopol og sendte det generelle prisnivået ned til rundt 25% av hva det var før Norwegian kom på banen. Nå er Norwegian godt etablert og har ikke behov for "lillebror-støtten". Og når jeg reiser fra Oslo til Alta 4. juli er det med SAS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt mange ganger Gunnar om å overbevise en Liverpool supporter, men har ikke klart det. Har du tips så kom gjerne med dem. Har en sykt plagsom nabo jeg gjerne vil skal se lyset :whistle:

 

Enig at gebyrene er litt uvant og bakvendt, men det er jo sluttsummen som teller uansett.

Jeg har halve slekta på Setermoen, og vet hva vi betalt t/r Bardufoss før konkurransen gjorde sitt inntog. Riktignok fløy vi ofte på den årlige "kvota" med gratis turer noe som innebar melkeruta med C-130.

Regner med at du også, gebyrer eller, ikke merker en hyggelig utvikling på prisene.

Høres nesten ut som du mener du har drevet u-hjelp med "lillebror-støtten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ ole H, hvor jeg er ansatt har ingen verdens ting med saken å gjøre,men hvis du er veldig intresert har jeg jobbet for Braathens,SASBraathens og SAS siden forrige århundre..

 

Men det som er poenget mitt er at når en legger ting ,som det i etterkant kommer fram at de ikke ville komme ut, for så å anklage de som har sett på det for industrispionasje er ganske bisart. Hvis ett selskap (DY i dette tilfelle) ikke ville at prisene sine skulle være publisert for andre en seg selv og evt reisebyråer/agenter så er de pliktige til å legge inn sperre for dette. Når de legger prisene sine ut i full offentlighet så må de jo skjønne at andre aktører vil se på dem.

 

Det skal også sies at ingen her har kjennskap til hele saken, og jeg vet bare det som har kommet ut i pressen. Min mening baseres i dette, og det at jeg har 11 års erfaring med å bruke Amadeus som ett verktøy har også litt å si her. Jeg vet veldig godt at det er fult mulig å sette inn sperrer på priser i Amadeus og vi har mange priser jeg har tilgang på,men som jeg ikke har lov å offentlig gjøre eller forklare innhold i regler eller pris struktur.

 

Jeg vil regne med at Norwegian har det samme, vi har priser som ligger "offentlig" i Amadeus som alle kan se, inkludert DY og jeg tør nesten vedde vitale deler av min anatomi på at de kjenner disse like godt som jeg gjør. Det denne dommen viser er at hvis noen fra ett konkurrerende flyselskap ser publiserte priser så kan dette selskapet dømmes for industrispionasje.. Og vist så er tilfelle blir det opp til hvert enkelt selskap å unta sine priser for andre en de dem vil skal se dem.

 

Og dere som sier "føkk SAS, håper Norwegian parkerer dere"...

 

Jeg skal ikke si at SAS gjør alt rett, men jeg skal heller ikke si at Norwegian gjør alt rett.. Reis med de du foretrekker og som du føler dekker dine behov enten det er SAS,Norwegian,KLM,British Hairways, US , Conti, Ugandan domestic crashways eller hva ***** du vil.. det er opp til den hver enkelte, men gjør alle tjenesten å respekter at noen liker det ene, noen det andre og alle selskaper har samme rett til å drive flytrafikk så lenge de har konsesjon og mulighet til å drive rutene på en sikker og forsvalig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som du mener du har drevet u-hjelp med "lillebror-støtten"

Ja, og det er nesten så jeg mener nettopp det...

 

Men det som er av interesse for meg her er dette:

- Da Norwegian begynte tungt på Norsk innenriks var det SAS som hadde uoversiktelige priser (rett nok mer relatert til bestillingsprosessen, og at priser inkl. skatter og avgifter ikke kom tydelig frem før betaling) mens Norwegian viste totalsummen fra side én på sine nettsider. Dette benyttet de også i markedsføringen med blandt annet denne reklamen:

[video:youtube]

 

Så fikk SAS skikk på sine nettsider og bookingsystem, og aggresiviteten fra Norwegian på prisoversikt dabbet litt av. Og så kommer helomvendingen: bagasereglene endres, og insjekket bagasje ilegges gebyr. Det er riktignok ikke i nærheten av "Ryanair"-dimensjoner, men det gir et negativt intrykk av selskapet med "ærlige priser".

 

Du må gjerne nevne prisene til/fra Bardufoss, men jeg har da sannelig også opplevd blodpris i Alta... 6000,- for en tur-retur til Oslo er dyrt i dag, og med tanke på inflasjon ennå værre for 10 år siden...

 

Slik jeg ser det er faktisk SAS i dag en garantist for at Norwegian ikke begynner med blodpris, på samme måte som Norwegian på sin side holder SAS unna samme tanke. Da SAS for en stund siden annonserte sommerruter til Bardufoss sank bilettprisen hos Norwegian markant og "over natten". Så tanken om at prisnivået vil være trygt med Norwegian i en monopolsituasjon kan vi bare glemme først som sist, Kjos kommer til å vise oss ryggen ved første anledning! Og den anledningen kommer mest sansynlig dersom SAS går ad dundas dersom ikke noen kjøper ut Widerøe og Widerøe så tar opp kampen mot Norwegian.

 

Når jeg tenker meg om; hvorfor ikke i grunnen? Hvorfor ikke la Widerøe erstatte SAS i Norge? Ikke meg imot å se en 737 i grønn bekledning. Dessuten har Widerøe den markedsfordelen at selskapet er "Norsk"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sten Arne. Synes jo at i en slik diskusjon så betyr det mye hvor en jobber. Det er jo arbeidsplassen din vi diskuterer. Hvis noen krititserer plassen jeg jobber på, har jeg lett for å gå i forsvarsposisjon hvertfall.......

 

Gunnar. Liker tanken om grønne og hvite 737`er :). En 3 aktør i det norske markede hadde heller ikke vært dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ole. Jeg synes det blir litt feil og si det er hakk i plata dette med punktlighet, det er jo det det handler om. For meg er det hele holdningen til det og transporter meg dit jeg skal til avtalt tid. Det blir som og si at det er hakk i plata og si at båten ikke er tett, det er vesentlig. Mitt poeng er at de som utaler seg, har kansje ikke relevant erfaring til og si om den ene eller andre er bedre. Dette handler om mere en en cool paint. Og du er så farget som du kan bli, enda du ikke jobber i Norwegian, det er bare og lese innleggene dine det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...