Gå til innhold

Jastrzab – Avansert Polsk hauk

Anbefalte innlegg

Hei,

Til slutt så fikk D’n med CFT tanker meg til å kjøpe Iris sin F-16D pakke til FSX og her kommer som vanlig litt historie og vurdering av modellen.

Kanskje ikke så mange som har fått med seg at Polen har F-16, faktisk har Polen de mest avanserte F-16 flyene som finnes i Europa i dag. I 2003, da de skulle velge nytt kampfly for å ta over for Mig-21 og Sukhoi Su-22, endte de opp med å kjøpe den super ”pimpa” F-16 Block 52+ versjonen med mer eller alt av tilleggs ustyr; APG-68 (V) 9 radaren, ”pukkelryggen” til D toseterene, Conformal Fuel Tank utvendig på skroget, avanserte A2A våpen som AIM-9X og AIM-120C med JHMCS hjelmsikte, Sniper XR targeting pod (samme som Norge bruker), Goodrich DB-110 airborne reconnaissance system og div andre ting. På mange områder er disse flyene mer kapable en de første utgavene av de nye generasjonene av kampfly som Eurofighter (T-1), Rafale og Gripen. I Polsk tjeneste har F-16 fått navnet Jastrzab (”Hauk”).

Det er en god stund siden Iris sin F-16D kom, men jeg har vært svært godt fornøyd med Aerosoft sin en-seter F-16 pakke så det er først nå jeg har skaffet meg pakka. ”Vanila” Block 50 to-seterene blir ganske kjedelige synes nå jeg, men den ”pimpa” Polske med CFT tanker ser mer brutal og spennende ut. Det som overrasket svært positivt, som jeg vet at flere her på forumet også har nevnt, er system og avionic simuleringen i VC. Jeg trodde at ingen kunne overgå Aerosoft sin F-16 på dette området, men jammen har de lagt ned et bra arbeid i dette henseende, dog om VC texturene ikke ser like real ut som Aerosoft sin falk. Og til slutt så møter man uansett på begrensningene til at FS ikke er kodet for å simulere moderne kampfly.

Kommentarer til Iris sin Polske F-16D big spine med CFT:

-Først av alt: feil motor, de Polske flyene er Blk 52+ har PW F100-229 motoren

-Ikke HUD repeater i overkant av bakre cockpit, bare nede på en av MFD skjermene

-Mangler flere antenner rundt om på flyet

-Feil Sidewinder missil; Polakkene har den nye X modellen og ikke Mike

Når det gjelder de Polske texturene så er de faktisk ganske bra, men det er et par viktige feil slik som alt for små og feil nr font på hale nummeret, feilplassert polsk roundel (eller mer riktig firkant..) under vingen og Sniper poden er alt for mørke grå istedenfor blågrå.

Så jeg har som vanlig tatt fatt i den virtuelle malekosten for å få flyet slik jeg mener det skal se ut.

F-16D ”4076” og ”4087” på besøk på Pápa AB.

Scrshot5292.jpg

Scrshot5472.jpg

Scrshot5102.jpg

Scrshot5543.jpg

Mutasjon eller evolusjon...? F-16 har i hvert fall utviklet seg langt fra lightweight konseptet på 70-tallet…

Scrshot6973.jpg

Scrshot5152.jpg

Scrshot5172.jpg

Scrshot7112.jpg

Scrshot5222.jpg

Scrshot6983.jpg

Scrshot7182.jpg

Scrshot5122-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...