Gå til innhold

NAX på feltseng, SAS på hotell...


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ja da får de som flyr Nax bare kose seg, hahahaha :grin: Makan til selskap som kun går etter og tjene penger skal man faen meg lete lenge etter, og en ting det vel ingen unnskylding at de ikke fikk delt ut penger iallefall? :crazy: Eller man kan jo tenke seg selv, de skulle sikkert spare penger.

 

Og Sas da som er profesjonelle som alltid og skaffer sine passasjerer hotell for natten, og i tillegg delte ut maten som ble til overs til Nax passasjerer, bedre service skal man se lenge etter. Håper nå bare de som reiser med Nax denne gangen innser at de skulle ha reist med Sas, og at de gjør dette neste gang. I bunn og grunn er det jo synd at Sas velger og gi mat restene til Nax passasjerer, selv om de både sikkert vinner og taper på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du Kenneth er litt vel mye "inside" SAS.

Tror ikke du har særlig mye kunskap om komunikasjonsvikt og hvordan slike situasjoner oppstår. Tror du skal jekke deg ned ett par hakk nå. Kan fort slå tilbake mot deg og dine en dag vet du ;)

 

Og hva slags serverings muligheter hadde de på Bodø lufthavn på det tidspunktet? Noen som vet noe mer inside om det?

 

 

Kanselerer de for kjapt er det gæernt, og samma om de venter å ser. Ikke enkelt å gjørra alle til lags. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke noe bedre eksempel på forskjellen mellom lavkostNAS og SAS.

Kenneth skal jekke ned hva? Når SAS får tak i mat, så må det være mulig for NAS å gjøre det samme.

Det handler om å spare penger. En beklagelse etterpå om at de dessverre var litt sent ute med å kansellere har spart selskapet for 100 000+ kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ta for oss noen fakta her, pluss å komme med litt livserfaring. Jeg kjenner ikke til Bodøs hotel kapasitet den aktuelle datoen. Tydligvis var det fullt over alt allerede da SAS/Widerøe fant tu att de skulle kanselere sine flighter. Mulig de alle hadde venta til det lengste og ble litt tatt på senga av kapasiteten for overnatting. Dette kan skje hvem som helst.

Antall senger er konstant der og da.

Antall gjester på de forskjelige overnattingstedene har tydligvis vært nær sprengt.

Hoteller har restauranter med betjening/kokker som normalt drar før midagen er unnagjort i matsalen. maten er laget, og overskuddet satt på kjøla/frysen.

Da er det for det meste oppvasken og servitører igjen mens altså kokkene for lengts er kommet hjem og åpna første pilsen.

Så er det ett vist antall fly, la oss si 3 fly da jeg ikke har det eksakte tallet som kanselerte. Bodø er ingen storby og har tydligvis problemer med å finne senger til alle de reisende. SAS/Widerøe er først ute, mens Norwegian altså innrømmet att de hadde vært litt for sene. Hvor mye sent vi snakker om her kan være så lite som ett minutt for alt vi vet. SAS ringer og oppholder resepsjonen og booker alt av ledig kapasitet før altså Norwegian får svar i det hele tatt. Det trenger ikke være verre enn det skjønner dere.

 

Så må Norwegian finne en nødløsning da de ikke vil att pasasjerne skal sitte seg gjennom natta og de får tak i feltsenger, antagelig gjennom forvaret. Kjempe kreativt vil jeg si. Det er jo ingen annen løsning. Du kan ikke trylle frem ett vist anntal senger på bestiling. Tore Torel var vist ikke i Bodø den kvelden.

 

Så tilbake dette med bevertning. Vi har mest sannsynlig en situasjon der ingen kunne levere mat til flyplassen. Og mest sansynlig fordi kokkene var dratt hjem til sine kjære. hva er da mer normalt enn att de som booka inn SAS pasasjerene dro over til flyplassen med den maten som alerede var ferdig i matsalen? Var det SAS som kom med maten eller var det personalet på hotellet der disse psasjerene bodde?

Tja ikke veit jeg, men jeg ville vært veldig forsiktig med å påstå noe som helst om jeg ikke viste sikkert.

 

Som sagt, dette var en innføring i komunikasjon, svikter som kan oppstå for alle, hvordan overnattings og serveringsbransjen fungerer og hvem som kan ha levert maten. Uten att jeg skal si dette ER slik det var så er det en teori jeg legger frem.

 

Rart hvor mye lenger en kan komme til å tenke med litt erfaring på rævva :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda et godt bevis dette at bodø er en by uten hotell plasser og oppdrive, ikke at dette er noe nytt. kan ikke huske en eneste gang jeg har vært der og d ikke har vært vanskelig og oppdrive hotell uten og ha forhåndsbestillt et par år i forveien.

 

og det med at sas klarer og oppdrive hotell plasser har vell gjerne litt med at SAS Radison finnes i bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei og god aften. Dette er da ikke vanskelig folkens, betaler du ingen ting får du ingen ting. NAS er et selskap som ikke leverer noe annet en en alu sylinder med seter og motorer, denne tar deg til et sted i nærheten til der du skal, til en tid som ligger i nærheten av det som var intensjonen. Det er det du betaler for. Skal du ha noe mere en det, ja da må du fly noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se der ja, noe jeg ikke har fått med meg,

 

men uansett så ser jeg det vanskelig og byne og lete etter hotell etter at flyplassen er stengt. så man kan vell heller si at sas var heldige der.

 

bodø er og vil altidi være en by med alt for lite hotelplasser,

kan si det slik at jeg flirte godt i fjor når Thon hotell svolvær åpnet og vi kunne friste med nesten trippelt av liggeplasser i forhold til bodø.

 

Personlig mener jeg at sas var heldige og synes d var bra at norwegian fikk ordnet seg med di ressurser di hadde tilgjengelig i bodø der og da.

 

+ i boka til sas for og gji noe av maten til Norwegian sine passasjerer.

syns det egentlig er rart at di ikke fikk ordnet noe mat i fra kaffe'n i 2.etg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres merkelig ut jeg Per ettersom at Norwegian er det største pingel selskapet i Norge når det kommer til landing/takeoff i dårlig vær. Ca. 5 uker siden da jeg skulle hjem var det et fryktelig uvær her i Bodø, Sas landa og fløy, Norwegian turde ikke ta av/lande. Og det hele handler om at de ikke opererer når de står i fare for og tape penger, kan du ikke bare innse at det er deres politikk og at de behandler kundene sine deretter også?

 

Det jeg mener er at de alltid bruker og innstille sine flyvinger først, og at de ganske så sikkert gjorde det denne gangen også, men og booke hotell for sine passasjerer var ikke noe alternativ da de sto i fare for og tape dobbelt opp med penger.

 

Og en annen ting, la oss si det var Sas som innstilte først og at de tok hotell rommene til sine passasjerer slik at de ble tomt for hotell rom for Norwegian sine passasjerer. Om det var dette som skjedde sto Norwegian i en ganske vanskelig situasjon. Men med det i bakhodet så valgte altså Norwegian og ikke en gang skaffe mat til sine passasjerer. Men Sas derimot skaffet Mat til sine passasjerer, og deretter hotell opphold. Det er det som kalles service.

 

Kan fort slå tilbake mot deg og dine en dag vet du wink

 

Og hvordan skal dette en dag kunne slå tilbake på meg Per?

 

 

@Andreas Roumimper Petters:

 

Det er snakk om at de gir faen i service, og kun skal ha deg frem for lavest mulig kostnad. Så lenge de har maksimal inntjening gir de faen i resten.

 

 

Da er det rettet på Magnus, ble bare litt vel ivrig her :blush: :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth, jeg skal ikke kaste meg uti en diskusjon om hvem som kanselerer mest etc, til det har jeg ingen kunskap. Jeg bare responderte på visse forutintatte påstander og det så vist ut til att jeg klaffa ganske bra. I tilleg la jeg til dette med att enten blir de beslylt for å kanselere for tidlig, eller så får de kjeft som nå når de kanselerer for sent. damn if you do, and damn if you dont.

 

Og om det var SAS eller noen andre som leverte maten vet vi fortsatt ikke noe om. Ting blir sagt, oppfatet av delvis forsmådde reisende, somd e kansje angra på dagen etter. Men da var jo ikke reporterne der. Det var sikkert ikke like interesant for reporteren å lage en reportasje om det tydlige dårlige overnattings tilbudet i hans hjemby.

En ting skal du være klar over, alle historier der konkurenter blir satt opp mot hverandre finns det minst to fremstillinger.

 

Ellers kan jeg ikke se att noen har kunne fremlegge fakta som tilsier att min teori var så ille gæli ;) men det kan sikkert du ordne du som er så internt oppe i det. Det høres nesten ut som du satt på flyet sjøl :grin:

 

Du er vist vant til att Crew fra ett flyselskap får fri tilgang til hotellets kjøkken også om jeg leser deg rett :whistle:

 

Nei Kenneth, du må bare hate Norwegian så mye du vil for min del. Det er nok ikke mange som tar deg på alvor i disse sakene. Jobbber du i SAS foresten? Noe må det jo være som binder deg så blindt til dette selskapet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Kenneth, du må bare hate Norwegian så mye du vil for min del. Det er nok ikke mange som tar deg på alvor i disse sakene. Jobbber du i SAS foresten? Noe må det jo være som binder deg så blindt til dette selskapet.

 

Nei, Kenneth går fortsatt på Videregående ;)

 

 

At noen får hotellrom og andre ikke, er som fortalt tidligere på grunn av plassmangel. En annen ting å huske på: Det er Røros Flyservice som utfører bakkehandling for NAS i Bodø, SAS handles av SAS. Dermed er det vel litt enklere for de å fikse hotell, mat og alt slikt, ettersom de er i samme firma. RFS skal jo selvfølgelig ikke betale noe for at ting blir kansellert, og dermed må de vel få godkjenninger fra NAS?

 

Ville nok foretrukket å bli sjekket inn på et hotell fremfor ei feltseng, men vanligvis har jeg ikke bruk for å betale dobbel pris for 50 minutter i et fly. Dessuten er ikke kaffen verdt 300 kroner mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vist vant til att Crew fra ett flyselskap får fri tilgang til hotellets kjøkken også om jeg leser deg rett whistle

 

Nå handler vel dette om og betale kjøkken for mat og kokker og det som må til, og ikke save på alt det kan spares penger på. Men jeg stopper diskusjonen her, for folk har nok fått med seg mitt synspunkt av saken? Noen plasser er Sas bedre og noen plasser er Norwegian bedre, men på uforutsette ting vil jeg påstå at Sas kanskje er litt flinkere til å håndtere og tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel elementer her Kenneth som du nok ikke har fått med deg. Ett hotelkjøkken er en kjøkkensjefs domene. Altså det er ikke bare for hvem som helst å dukke opp der mitt på natta etter alt er lukket og låst, rydda bort og vaska ned. Så enkelt er det bare ikke i den profesjonelle verden med alle krav og regelverk.

 

Når det er sagt har jeg en egen hendelse fra Frankfurt å fortelle som ikke er så veldig ulik. Vi skulle til Thailand og fløy med SAS-Lufthansa via Frankfurt. Pga en cargodør som ikke lot seg åpne under boarding på GMoen blei vi så seine inn til Frankfurt att vi ble lagt inn på ett hotel over natta. 747 vi skulle ha transfer med forlot runway når vi landa med vår SAS 737. Greit nok, slik som skjer det iblant. Men hadde ikke jeg hatt den kunskapen jeg besitter når det gjelder hoteller og serveringsbransjen ville vi kommet 20 minutter for seint til å få noe mat før natta. Alternativet ville vært gress i grøfta.

Men fordi jeg viste att kjøkkenet mest sannsynlig stengte klokka 22 ba jeg de på flyplassen om å sørge for rask transport over til hotellet som tross alt lå på andre sida av den enorme flyplassen.

Og akurat som jeg hadde regna med kom vi i grevens tid. 10 minutter senere og vi hadde måtte dratt til sentrum å leita opp en hamburgersjappe, noe som ikke hadde vært aktuelt i det hele tatt i og med jentungen også var med.

 

Det er ikke bare å forpleie folk slik i hyrten og styrten på denne tida av døgnet skjønner du. Vi snakker ikke om kjøkkenet til hu mor her.

 

SAS var først på tråden, og resepsjonen har stort sett bare en på jobb på natterstider. Kansje var det også nattvakten som hadde tatt over med de begrensa erfaring slike ofte har.

 

Kommer du på natta må du improvisere Kenneth. Og der syns jeg Norwegian fulgte opp så godt de kunne. Du kan vel ikke klandre Norwegian for att hotellene ikke har flere linjer inn til resepsjonen heller?

 

Og dette med att NAX pasasjerene fikk mat fra SAS, vel det har jeg min teori om hvordan det utspant seg. Men som sagt kun en kvalitativ teori og ingen påstand. ;)

 

Jeg tror mange kunne hatt stor nytte av å hatt ansvaret for litt hektisk improvisasjon innen nevnte bransje bare for å ha sagt det. rart hva slags kunskaper en da kan ende opp med. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det Kenneth, men iflg, det som ble sagt på TV innslaget var det maten som var til overs etter att SAS pasasjerene hadde spist. Da gikk jeg utifra att dette kom fra hotellet der disse var innlosjert, Men kan hende du har rett i det du sier. Har ikke noe innformasjon om det så jeg kan ikke si hverken fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt det har ingen av dere svaret på, og få her inne har svaret på det. Om noen har det i det hele tatt. Så istede for å spekulere -> småkrangle om det. Bli enige om at SAS fikk mat, hvorfra. Er det få som vet, men NAX PAX bør være fornøyde med at SAS gadd. :)

 

Hvem veit, neste gang er det kansje NAX som får til noe sånt mens SAS ikke gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...