Gå til innhold

Reply til ATC under en kritisk situasjon.


Eivin Stensø

Anbefalte innlegg

Grunnregelen er riktig: aviate, navigate, communicate

 

Det kommer litt ann på situasjonen og... tror du at du har sjangs til å holde flyet i lufta, venter du til du har kontroll over flyet før du snakker med ATC. Ser du derimot at du umiddelbart må nød-/krasjlande ville jeg også brukt tid til å si kort til ATC hvor du nødlander, samt skru på ELT. Det samme gjelder hvis du flyr i et tett trafikkert luftrom, det er da viktigere å få meldt frem tidlig at du har problemer enn hvis du flyr alene i luftrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Unable" burde være tilstrekkelig til at kontrolleren enten finner ett alternativ eller ber pilotene kalle opp ved første anledning.

 

Om kontrolleren kommer med en request, f. eks. "say altitude", og ikke en instruksjon, kan man svare med "stand by".

 

Er man opptatt med å holde flyet på vingene bør man evt. vurdere om kan kan erklære en nødsituasjon, eller hastesituasjon (ref. mayday og pan pan). En kontroller vil forvente at man definerer nødsituasjonen om du melder en av de overnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i et annen post her så hadde jeg en situasjon med pitoten under approach til Værnes tidligere i dag. Jeg var i ferd med å få klarering til siste descenten før ILS Jeg fikk forklart situasjonen men fikk med meg pent lite av det som ble sagt av kontrolleren en periode der. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten OBS om "Pan" v. "Mayday":

- Pan: Det foreligger en situasjon som kan utvikle seg til en nødssituasjon, men foreløpig regnes situasjonen som normal. Stressnivå i cocpit ligger nok noe over normalt, men normal kommunikasjon med ATC skal ikke være et videre problem. Flyet vil bli gitt prioritet på bakgrunn av situasjonen som kan oppstå dersom problemet utvikler seg.

- Mayday: En nødssituasjon har oppstått. Situasjonen kan gjøre det vanskelig å kommunisere "normalt" med ATC, så kommunikasjonsprosessen tar i større grad utgangspunkt i pilotenes arbeidsbelastning. Det å frigjøre frekvensen for andre fly eller å få flyet som er i en nødsituasjon over på en ledig frekvens er noen av tingene ATC kan gjøre for å frigjøre frekvensen på en slik måte at pilotene kan sende på frekvensen når de har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i en noedsituasjon saa er det "Mayday" som gjelder. "Pan pan" vil i utgangspunktet kun gi deg prioritet paa radioen, og ikke annen prioritet.

 

Om du ikke har muligheten til aa svare oss paa andre siden av mikrofonen, saa holder en "stand-by" lenge om du allerede har gitt oss beskjed om at du er i en noedsituasjon.

Om stressnivaaet er hoeyt i cockpit, og radioen har liten prioritet, saa holder det ogsaa selvsagt aa sette transponderen til 7700.

 

Ved kritisk helsesituasjon for passasjer eller crew er det ogsaa mayday som gjelder (eller vanligvis "xxx declearing an emergency".(Eller enda mere vanlig i ren engelsk - "Approach, ABC123 we have a passenger on board with suspected heart attack, so we are declearing a medical emergency")).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In radiotelephone communications, a call of pan-pan[1] (pronounced /ˈpæn ˈpæn/) is used to signify that there is an urgency on board a boat, ship, aircraft or other vehicle but that, for the time being at least, there is no immediate danger to anyone's life or to the vessel itself.[2] This is referred to as a state of urgency. This is distinct from a Mayday call, which means that there is imminent danger to life or to the continued viability of the vessel itself.[3] Thus "pan-pan" informs potential rescuers (including emergency services and other craft in the area) that a safety problem exists whereas "Mayday" will call upon them to drop all other activities and immediately initiate a rescue attempt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pan-pan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuel leak = pan, brann = mayday?

Fuel er kritisk, og ikke minst essensielt for at flyet skal kunne fly.. Det er slike situasjoner hvor crew'et selv må bedømme hvorvidt dette er en nødsituasjon sett opp i mot forholdene, situasjonen og konsekvensene. En fuel leak på taksebanen er ikke like kritisk som en fuel leak midt over Atlanteren. ;)

 

Kort sagt, det er flere faktorer som spiller inn på hvorvidt man trenger prioritet "as soon as possible", eller "NOW!". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas R. Skog spurte om du var ute å fløy i hhv. LN-HOF eller LN-MTP; to Cessnaer tilhørende Værnes flyklubb ... Jeg fikk også inntrykk av at du hadde vært inbound ENVA i virkeligheten og opplevd pitotproblemer, men så leste jeg en annen tråd hvor du refererte til at du hadde fløyet på VATSIM ... :-)

 

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...