per berge Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Ser att enkelte tok mitt bidrag vel bokstavelig, og jeg beklager om jeg har fornærmet noen slik sett. jeg hadde vel bare en viss episode i tankene der nettop en Aeroflott pilot ble tatt ut fra cockpit av alkohol mistanke. Og husker jeg ikke feil var denne episoden også på Gmoen. Ille att jeg kunne trekke slutninger basert på "erfaring" :grin: Even, tror ikke du skal ha så stor tru på att muslimske piloter er så veldig mye "tørrere" enn ikke muslimske. En Egypt-Air pilot satt å drakk og hadde seg med prostituerte på hotelrommet kvelden før han skulle fly tilbake til egypt for der skillsmissen ventet ham, han dro like godt med seg hele flyet og pasasjerer rett i Atlanteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Er greit nok den att alle kan gjøre feil, mener ikke noe annet. Men hallo, her har vi altså 2 på jobb, i tilleg er det noe som heter ATC. jeg må si jeg blir litt skremt av dere piloter som nærmest avdramatisere hendelsen. Jeg er redd dere gjør bransjen mer en bjørnetjenste enn nytte. Bare mine tanker ved kaffekoppen en frædas morra. Enkelte ganger er taushet gull verdt noe jeg mange ganger selv har fått lære, og da gjerne på etterskudd Få om noen bransejr har alltid ettergått seg selv ved alle hendelser for å unngå attd e skjer igjen, så leser jeg att dere piloter nærmest avdramtiserer hele saken. Det gjørmeg litt bekymra. Og all den tid jeg ikke drekker noe selv når jeg flyr bør jeg kansje revudrere den biten neste gang jeg skal opp i himmelriket. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre Andre Nordheim Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Enig med Per jeg. Selv om det har skjedd med andre selskap tidligere så kan man ikke bare snu skuldra til slike ting. Man kan ikke stole på hell og lykke for å unngå katastrofiske ulykker. Det er jo stor forskjell på utseendet til taxibane og rullebane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Jeg syntes det tar litt vel av her inne til tider. Dere er mange "forstå seg påere" som alle har en mening om hva som skjedde, hvorfor det skjedde osv. Uten å ha ett fnugg av operativ erfaring i fra airline bransjen, tror jeg kanskje det er greit at man forholder seg til fakta den dagen den kommer. Hadde dette vært ett SAS fly hadde sikkert pipa hatt en annen lyd vil jeg tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nei, man skal ikke bare vende skuldra til slike hendelser! Men man skal undersøke slike hendelser uten bias og med et åpent sinn, for å få klarhet i hva som skjedde, hvem som gjorde feil, hvorfor det kunne skje og hvordan det kan unngåes. Hvis man kommer med fordommer og en låst oppfattelse om at "det var deres feil, enkelt og greit" så skal jeg vedde på at ingenting endres noen steder og det er et spørsmål om tid før det skjer igjen. Det er til syvende og sist pilotene som har gjort feilen ja, men hva har ført til at det kunne skje? Har de trodd de var på den ytre taxebanen, og at neste på siden er rullebanen? Det finnes titt og ofte baner og takseveier man ser ut vinduet, men som ikke er merket på kartet, enten på grunn av langvarig stengning, bygging e.l. Alt er merket med gult i Norge (som jeg ellers synes er en bra ting), istedenfor at rullebanen er merket med hvitt slik standarden er i resten av verden... Var det noe snø på bakken som skjulte markeringer? Hvis de ikke var kommet frem til holdingpoint enda, ble de spurt av tårnet om de var "ready for departure" før de ga dem "cleared for takeoff"? Selv synes jeg ikke at en slik klarering bør gis av ATC hvis man er på en plass hvor man fortsatt kan takse til andre steder enn banen man skal ta av fra... Det hjelper ikke i det hele tatt når man kommer med fordomsfulle utsagn om at de må ha vært fulle på vodka, ikke har peiling på hva dem driver med etc. Spesielt ikke når det kommer fra skrivebordspiloter, som ikke vet så altfor mye om hvordan det er å operere i "real life", de faktorer som påvirker/distraherer oss, og heller ikke vet om alle forholdene som ledet opp til hendelsen man kritiserer! Men for all del, det er et fritt forum og man kan si hva man vil og holde den standarden man ønsker. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 På Gardermoen burde det jo egentlig være greit og finne ut om man er på rett sted, jeg har mang en gang hvert med på takeoff hvor en vesentlig del er.....19L står det på bakken, ja da er vi på rett sted......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Og på intersection take-off, når det står på bakken bak deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 For å feie all tvil til side, mitt "utbrudd" i all min uvitenhet der jeg blanda Aeroflot og alkohol tar jeg på meg skylda for uten betenkligheter. Att det derimot skulle bli tatt så seriøst er for meg en gåte. Noen her inne sier seg å ha inside informasjon om sikten denne dagen og att denne iflg, vedkommende var god. Mulig det begrenser seg til nabolaget hva vet vel jeg. Men la oss nå si att de hadde møtt på ett annet fly på taxiveien. Hadde dere vært like avmålte da Torbjørn og dere andre piloter? Det var vel isåfall ikke disse Aeroflot pilotenes "ære" att så ikke skjedde? De dro jo ivei alikevel. Og enkelte av oss husker kansje den forferdelige ulykken på Linate for ikke mange år siden. Og tar jeg ikke helt feil er vel take off biten hele flightens desidert mest risikoutsatte øyeblikk så skjerpinga bør vel være på absolut topp i denne fasen? Koriger meg om jeg tar feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Tror du nødvendigvis de hadde påbegynt en avgang, hvis de hadde sett et annet fly foran seg? Eller tror du kanskje ikke de hadde nølt litt da, og kanskje spurt tårnet, hvis de ikke selv tok en ekstra kikk rundt seg for å sjekke hvor de var? Aeroflot pilotene har tydeligvis trodd de tok av fra rullebanen... tror du de ble gjort oppmerksom på at det var taxebanen mens de tok av, eller etterpå? Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nope.....det har man jo ikke, men der har man kansje noe og tenke på? Så lenge " Systemet" gir deg mulighet til og ta av der hvor det ikke er merking er det vell systemet som er generator til slike insidenter. Eller det er penger vs sikkerhet...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Maaaaange plasser gjør man lineup også laaangt før slik markering, på grunn av "Displaced threshold". På Gatwick har man ca 100kts når man kommer frem til markeringen som sier henholdsvis 26L eller 08R. Penger vs sikkerhet... nå ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Det er jeg klar over, men overasket at du ikke ser forbedringspotensiale? Og vedr penger.....hadde disse stakkarene tatt av der hvor merkingen vær, hadde det ihverfall kansje hvert et snev av økt sjans for at man tokk av der man skulle, om man hadde kunne konsekvent lagt dette som en sjekk.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Kanskje man heller skulle male "RWY AHEAD" ved holdingpoint, slik at man krysser en slik, istedenfor å male "19L" nedover hele stripen? Når man snakker om forbedringspotensiale... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Jupp.....ikke vanskeligere en det....eller.....hmm....det er vell ikke bare og ta med seg malerbøtta....he he....jobber med div offentlige instanser så kjenner lusa på gangen.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nå er det jo "rwy ahead" merking på ENGM ref. 1881 foto, men den er vel ikke synlig når det er snø på bakken så... Varmekabler kanskje? Uansett, synest det var merkelig, men tiden vil vise hva som er grunnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Lurer om noe slikt har kunne sjedd på feks München? NEIN! :grin Skal si jeg ble imponert av den flyplassen i RL.Og på Vatsim,der man kan leke seg på simmen,gir ATC deg meget organisert taxi prosedyrer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Er det det på intersections også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enok Liknes Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Liten digresjon. Problem, hvis KLM og Aeroflot (og SAS) har vært fulle. Pegasus da? 99% av Tyrkia er jo muslimer. Og de drikker jo som kjent ikke. Har de vært fulle på te de da? Muslimer drikker som alle andre. Å være vestlig på handletur en fredag i ett muslimsk land som har lov til å selge alkohol til vestlige, kan være en artig opplevelse. Horder av muslimske festklare folk som står i kø utenfor butikken for å spørre deg om en tjeneste. En ølboks på innerlommen når man skal gjøre en gods deal er også en god i ide. Muslimer er langt i fra så puritanske som noen liker å tro - Når det gjelder denne avgangen fra taxebanen, så er det klart at dette er en såpass grov feil at den bør få følger. At man kan gjøre feil og at det er mennesklig er ingen grunn til å bagatelisere dette. Vi ser støtt og stadig mennesklige feil som får fatale følger. Feil som åpenbart kan gå bra men som ikke har gått bra. I dette tilfellet så kunne feks en annen maskin svingt inn på taxebanen mens Aeroflotmaskinen var i full gang. Man kan feks trekke inn SAS ulykken ved linate i Italia. Hva om Cessnaen som krysset banen hadde kommet seg over før SASflyet traff det. Skulle en slik fadese blitt bagatelisert for det? Det er nettopp i slike saker som dette at avstanden mellom suksess og tragedie er relativ kort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Ingen prøver å bagatellisere hendelsen... Men det er stor forskjell på å undersøke en hendelse uten bias og få fakta på bordet, og å stemple folk som fulle idioter når man vet svært lite om omstendighetene og ei heller evner å sette seg inn i skoene til dem som gjorde feilen og spørre "kunne det samme hendt meg?". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Muslimer er langt i fra så puritanske som noen liker å tro Lenge siden jeg har vært i Tyrkia :grin: Er nok det at man har muligheten til og få tak i det der. Hadde man ikke fått tak i røyk i Norge, tviler jeg på så mange hadde røyket. Poenget mitt er at alkohol har nesten helt sikkert ingenting med saken og gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Gilberg Jensen Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Når det gjelder Turkish Airlines-hendelsen var det påpekt at muligens ATC ga flymaskinen litt for tidlig avgangsklarering. Maskinen var fortsatt et stykke unna og kombinert med en smule get-tehere-itis siden de var forsinket. En avgangsklarering vil sette pilotene i avgangsmodus, og dermed er de klare for å ta av. Kan det hjelpe om ATC hadde ventet til flyet sto ready på holding? Samme gjelder Aeroflot-maskina. Den var også forsinket så vidt jeg vet med rundt 20 minutter. Piloter blir gjerne oppfordret, om det ikke er prosedyre i noen selskaper, ¨å tune localizer-frekvensen til rullebanen de skal ta av fra. Dermed kan de se i navigasjonsdisplayet om de står på riktig bane (fordi den rosa linjen vil være rett). Det gjeldeer særlig under forhold med dårlig sikt. Hvis avgangen bærer preg av stress - og dårlig tid og kanskje ikke skikkelig briefing på forhånd kan stygge ting skje. Referer også til SQ som tok av på en rullebane som var stengt. Blir interessant å se hvilket vær det var i tidsrommet. Nå blir de interessant å lese rapporten. Imens syns jeg det er interessant å lese dere andres synspunkter på dette - om dere jobber i bransjen eller ei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Det finnes opplyste skilt som markerer hvor taxebaner er, hvilken du er på, og i hvilken retning de går (svart og gul/gul og svart), og hvilke rullebaner du nærmer deg (hvit og rød). Er det lov å drive/autorisere bakkebevegelser med fly ved en flyplass selv om disse er tildekket av snø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Da jeg leste dette så satt jeg å hørte på Isak og fikk en litt dum tanke. Han sier mye rart, men har vel kontroll? Flygelederene må vel ha sett at han ikke var på RWY? Kan han ha fått en imidetliy take-off? (Vet ikke hvordan man skriver imidetly, så det ble sånn:P) Flax ingen kom i mot! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Enig i at det var en dum tanke Men du valgte å poste den i alle fall - du kan nok være sikker på at de har kontroll på hva de driver med. Hvis ikke hadde de ikke hatt den jobben! Andre ting du snakker om; mulig immediate takeoff er veldig interessant; men man vel vel ingen ting før om et par tiår (sett inn sarkasmetegnet her) når AIBN.no har skrevet ferdig rapporten. I mellomtiden får man diskutere og synes litt her i HSL - Havarikommisjonen for simulert luftfart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Joda, det er klart det er flinke folk som jobber med slike ting, men ut fra den retorikken så kan vi være trygge på at kapteinen på Aeroflot flyet også hadde kontroll på hva han drev med, hvis ikke hadde han ikke vært kaptein på 737... Uten mer informasjon om hendelsen kan vi vel strengt tatt ikke være sikre på noe som helst. Kapteinen har ansvaret, tårnet har ikke lykkes med å stoppe dem fra å ta av på feil sted, og ingen av pilotene har lykkes med å stoppe den andre i det samme, det er vel omtrent det vi vet. Jeg tror ikke vi trenger å vente allverdens lenge for å få noe mer klarhet. Den endelige rapporten vil nok ta sin tid, og AIBN har tilsynelatende nok å henge fingrene i med helikopter og GA-hendelser, men formodenlig får vi svar på selve hendelsesforløpet av den foreløpige rapporten, og det burde ikke ta så lang tid. Er det ikke forresten noe krav om foreløpige rapporter innen 30 dager, eller noe sånt, eller gjelder ikke det i Norge? [size:8pt](Siste foreløpige rapport jeg så kom 27 jan, og gjaldt en hendelse 8 jan.)[/size] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Joda, det er klart det er flinke folk som jobber med slike ting, men ut fra den retorikken så kan vi være trygge på at kapteinen på Aeroflot flyet også hadde kontroll på hva han drev med, hvis ikke hadde han ikke vært kaptein på 737... Må bare rette på noe her, og det første er at det var en A320. Uten mer informasjon om hendelsen kan vi vel strengt tatt ikke være sikre på noe som helst. Kapteinen har ansvaret, tårnet har ikke lykkes med å stoppe dem fra å ta av på feil sted, og ingen av pilotene har lykkes med å stoppe den andre i det samme, det er vel omtrent det vi vet. Og en annen ting, vi vet jo ikke hva Co-piloten har gjort, han kan jo godt ha prøvd og avbrutt take-off, men altså det er jo Captain som bestemmer uansett, og selv om e har sånne programmer/kurs for og høre på hverandre og samarbeide så er det langt ifra sikkert de gjør det på den måten de burde gjøre det. Og når jeg sier dette har jeg spesielt den hendelsen fra Tenerife i bakhodet, der dessverre var slik at sjefen var sjefen, og for og si det rett ut så vil jeg påstå han aktsomt drepte samtlige av sine passasjerer og crewmedlemmer + Crew og passasjerene i Pan Am maskinen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Og når jeg sier dette har jeg spesielt den hendelsen fra Tenerife i bakhodet, der dessverre var slik at sjefen var sjefen, og for og si det rett ut så vil jeg påstå han aktsomt drepte samtlige av sine passasjerer og crewmedlemmer + Crew og passasjerene i Pan Am maskinen. Han var sikkert like glad i livet sitt han, som alle andre ombord.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Jo jo, det tviler jeg ikke på, men når han ignorerer varsel etter varsel fra sinne crew medlemmer så er handlet han faktisk aktsomt uansett hvor glad han var i livet sitt vil nå jeg si. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Kenneth RønningOg en annen ting, vi vet jo ikke hva Co-piloten har gjort, han kan jo godt ha prøvd og avbrutt take-off, men altså det er jo Captain som bestemmer uansett, og selv om e har sånne programmer/kurs for og høre på hverandre og samarbeide så er det langt ifra sikkert de gjør det på den måten de burde gjøre det. Vedrørende flytypen så takker jeg for korreksjonen. Men du må lese nøyaktig hva jeg skriver. Jeg sier ingenting om hva hvem har prøvd, eller eventuelt burde ha prøvd, eller ikke prøvd. Jeg sier derimot at hverken tårn eller den andre piloten har lykkes med å stoppe denne takeoff fra feil sted. For alt hva vi vet så har tårnet hylt over radioen, og en av pilotene sloss med den andre. Det tar jeg ikke stilling til, fordi vi ikke vet annet enn at ingen av de "systemene" som potensielt kunne ha hindret denne takeoff fra å skje der den gjorde, har fungert. Det er kun det jeg sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.