Gå til innhold

Passasjerfly tok av fra taksebanen på Gardermoen


Otto A. Haaland

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ja det er ikke noe problem Kenneth, det er små nyanser her, og jeg sa jo selv nettopp feil fly.

 

Poenget mitt er i grunn bare at jeg syns det var for tidlig å fastslå at tårnet har hatt full kontroll. Ansvaret hviler på kapteinen, men tårnet er et av mange systemer som potensielt kan bidra til å forhindre ting som dette. Hvorvidt tårnet har skreket stopp! stopp!, eller vært opptatt med å fortelle vitser og sett en annen vei, det vet vi faktisk ikke. Altså bare for å sette det på spissen, jeg tror og håper virkeligheten er et sted midt i mellom, og litt mindre dramatisk... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi så brede "skuldre" på taxiways at det sikkert til tider kan minne om runway. Det gjør sikkert ikke saken enklere at CL lys har samme farge. Hvilket ikke er noen god ide (om jeg har rett i det jeg sier, kjenner bare FSX lys). Samtidig vet jeg man har forandret helidekklys opp og ned og frem og tilbake på en rekke fartøyer jeg har seilt på de 10 siste år. Har stått på det ene helidekket etter det andre og byttet lys i siste liten på grunn av nye regler her og der, i tide og i utide. Er det ikke fargen på lysene er det malingen, og er man ikke i rett land så mal om! Ikke rart en pilot blir forvirret av og til kanskje? Ser lite til felles internasjonale regler den dag i dag, og det er brennsikkert av den grunn det går til helsike av og til. I Brasil skal det males sånn og sånn, I Frankrike skal det snakkes Fransk og ikke Engelsk. Gud hjelpe oss alle om de fortsetter slik. Vi flyr internasjonalt og da må en flyplass se til helsike å bli det samme (lys, merking, språk) uansett hvor på kloden det flys. Og alle må snakke Engelsk og ikke med et froskelår halvveis ned i halsen, kvekk kvekk, Asterix & Obelix? Eller hur? Enten finner alle det samme språket eller blir liggende under en bautastein og skriker etter Miraculix, men hvor er han for tiden?? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Frankrike er det faktisk valgfritt mellom fransk og engelsk, men majoriteten snakker fransk(Hvertfall blant GA-flyene). Egentlig trodde jeg det var pâbudt â bruke engelsk hvis man flöy kommersielt, men tok feil da jeg var oppe i târnet pâ en fransk flyplass engang...

 

Back on track:

Alle kan gjöre feil, men hvis de var innom de-ice kan de nok ha tatt feil av den svingen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...