Gå til innhold

MAAM R4D kommer likevel


Øyvind Hansen

Anbefalte innlegg

Ja, gode nyheter. Godt de fikk vekk Roy Chaffin. Makan til paranoid kar skal man lete lenge etter. Han er vel den eneste jeg veit om som har lagt inn feller i sine gauger slik at han skulle kunne kjenne de igjen hvis noen skulle finne på å bruke hans gauger. Jeg tror at Fred Banting ikke har slike planer. Jeg støtter den nye gruppa fullt ut og har bestemt meg for å bestille CD'en.

 

Hilsen

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt R4D siden den kom ut og nå sist med FS2002 oppgraderingen. Tror faktisk det var det første "payware" flyet (FS2002 oppgradringen) jeg brukte penger på. Det er et av de beste flyene til FS200X, og ser frem til Gmax utgaven !! Håper bare at en kan benytte den eksisterende registreringen på det nye flyet. Men uansett - så er det verdt hvert eneste øre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fred Solli:

Ja, gode nyheter. Godt de fikk vekk Roy Chaffin. Makan til paranoid kar skal man lete lenge etter. Han er vel den eneste jeg veit om som har lagt inn feller i sine gauger slik at han skulle kunne kjenne de igjen hvis noen skulle finne på å bruke hans gauger.

Eric Ernst gjorde det med sin 767. Det var ihvertfall slik i den siste utgaven før han gikk payware med PIC utgaven. Det virket slik at hvis man brukte av gaugewne så virka dem kun hvis ALLE gauger var med.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke akkurat kalle folk "paranoide" når de ønsker å beskytte arbeidet sitt mot tyveri og ikke minst kommersiell utnyttelse av freeware produkter, som bl.a. Eric Ernst og Wade Chafe (som programmerer gauges for Ernst) ble utsatt for. Jeg vurderte faktisk selv den perioden da disse sakene ble "rullet opp" og debatten gikk på som varmest å legge inn slike begrensende sperrer i mine egne gauges i F50 panelet. Men jeg har ikke hatt noe nevneverdig problem med kopiering og uautorisert bruk av mine gauges. Og i tillegg så har jeg en relativt liberal holdning til å la andre bruke mine gauges i freeware produkter. Kommersiell bruk er derimot helt uaktuellt. Er det noen som ser på slike sperrer/begrensninger som et problem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

 

Kanskje paranoid er en gal betegnelse, men nå er han ihvertfall ute av prosjektet. Det er jo litt underlig at Chaffin går ut med en pressemelding der "han" på vegne av teamet har bestemt at G-MAX R4D skal skrinlegges og et par dager etterpå kommer en pressemelding fra resten av teamet som sier at Chaffin er byttet ut med en annen kar. Det virker som de ikke har vært helt på bølgelengde med hverandre. Det er klart at denne saken har flere sider,men kjernen i denne saken tror jeg gikk på "tidslåsen" som Chaffin ville ha på den nye oppgraderingen. Det ville tvinge folk til å gjøre en donasjon til MAAM. Etter min ordbok er en donasjon noe som gjøres frivillig og det fant vel resten av gruppa ut også. Det står også i den siste pressemeldingen at den såkalte "anti-piracy koden" ikke lenger vil finnes i de nye gauges. Det betyr at denne politikken med sikring av gauger kom ene og alene fra Chaffin's side. Så noen "Hall of Shame" side vil vi ikke finne hos disse gutta slik som Chaffin har lagt ut på sine sider. Nå skal det sies at den uautoriserte bruken av Chaffin's gauger ikke har gått til kommersiellt bruk. Kun til annen freeware så vidt meg bekjent og da må vel dette være en sak mellom Chaffin og en eventuell "kjeltring" og ikke resten av verden.

Som du skriver Espen har du hatt en liberal holdning til bruk av ditt arbeid i andres prosjekter og det er bra, men det er en helt annen tone Chaffin har stått for i den senere tid.

Det eneste problem jeg ser med å ha sperrer/begrensninger i gauger er at man ikke selv kan gjøre forandring personlig hvis man skulle ønske det.

 

Hilsen

Fred Solli

Medlem av Oslo Flysimklubb

Oslo Flysimklubb

Betatester for Lago

PS. Alle seilflygere, gled dere til Lago's nye Emma Field.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Roy Chaffin vet hva han holder/holdt "[smil]" på med, er det vel ingen tvil om. Om det var "godt" de fikk han vekk vet jeg ikke, men jeg har aldri vært enig i hans Hall of Shame eller standpunkt, urokkelige sådan, når det gjelder kopiering og bruk av gauger.

 

Forstår at folk vil beskytte arbeidet mot kommersielle interesser, men bør det gå ut over alle oss andre? Det er sikkert flere enn meg som mer enn gjerne ville ha brukt noen av gaugene der til eget bruk, egne paneler, selv om det alltid er noen som distribuerer slikt. Javel, hvaså? Ta det opp med den aktuelle "synderen" isteden for å la det gå ut over oss "lovlige".

 

Roy Chaffin gretten gammel mann? "[stort Ok, mulig det, men han er ikke den eneste. Det finnes en kar til som beskytter .airfilene sine på samme måte, og er minst like gretten. Og de faktisk som kjøper produktene hans får ikke engang lov eller mulighet til å gjøre forandringer til egne formål. Ja, jeg kjenner godt til den kommersiell historien - synd for ham, men sånn er nå livet til de fleste.

 

Jaja, ikke vet jeg, men det nye xml systemet ser ut til å rette på mye av dette når folk kommer igang. Her er koden helt åpen, og det er bare å kopiere hva det en måtte ønske, da en ikke kan beskytte på noe som helst vis. Sikkert ikke uten grunn Microsoft gjorde en såppass stor oppdatering av systemet - de var ikke nødt. På tide spør du meg.

 

Espen: syns din "kopibeskyttelse" er noe av det beste jeg har sett "[stort Den gaugen der kommer nok ikke med mange releases. Excellent "[smil]"

 

Men, er R4D gått helt kommersiellt nå? Eller blir det freeware, etter donasjonsmetoden? (Som JA, burde absolutt være frivillig!). Var mektig imponert over tidligere versjoner som alle andre, men tror ikke jeg fløy den særlig mer enn ti timer totalt. Betale for det? Nope!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fred:

Jeg kjenner ikke mer til Roy Chaffin enn at jeg synes han er litt "merkelig" ja. Forandringer til personlig bruk, det er også en av grunnene til at jeg ikke legger inn noen form for sperre i mine gauges.

 

Karl:

Gaugen er ikke SÅ stor! Bare 22MB ukomprimert og 3MB komprimert! "[stort Hvis det fungerer som "kopibeskyttelse", så greit nok for meg. "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...