Gå til innhold

Noen kjappe spm.....


Kjell-Erik_Aarsheim

Anbefalte innlegg

Var ute å fløy (IRL) i uka som var, først med B734 fra ENGM til EHAM og deretter for første gang noen sinne med et Airbus (A320) fra EHAM til EICK. Må si jeg var veldig positivt overrasket over benplassen og setene i A320.... Langt mere behagelig for mine 194cm enn B734.....og det viket også mere isolert i A320 (mindre vibrasjoner og støy under takeoff/landing) - men en ting jeg merket meg og som jeg aldri har lagt merke til på Boeing fly var en slags høyfrekvent hvinelyd fra motorene idet pilotene dro på for å ta av...Noen som vet hva dette skyldes?? Fløy A320 hjemover igjen også fra EICK til EHAM og også da merket jeg denne lyden.... Senere da vi fløy B738 fra EHAM til ENGM var det ingen slik lyd fra motorene der...

 

Noen som vet? Bare forskjellige motorer eller?

 

Og en annen ting som jeg aldri helt har forstått - Hvorfor dimmer man lyset i kabinen under takeoff/landing på nattestid?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen IRL piloter burde vel kjenne til bakgrunnen for lysdimmingen vil jeg tro - ellers har jeg faktisk ikke hørt den turbinlyden fra B-maskiner - eller kanskje jeg bare ikke har tenkt over det før jeg hørte den så markant fra Airbus'en....

 

Anyways er det trolig kun motortekniske forskjeller som gjør denne mer eller mindre merkbar, og kanskje også plasseringen din i flyet... Husker jeg satt rett forran motoren på Airbus'en - mens jeg på B-maskinen satt litt bak motoren på en av turene og langt bak motoren på den siste...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette ren synsing fra min side, men:

 

(Gjelder CFM motorene)

CFM56-5 motorene har muligens mer støydemping i fan casen (de hvite dekslene med små hull i, også kalt Acoustics Panels). -3 motoren (B737CL) har jo også slike da så det er vel ikke hovedgrunnen. Og Airbus flyene har muligens bedre støydemping i kabinen enn det B737 flyene har. Dessuten så er bl. a A320 lenger så om du sitter helt fremme så er det lenger avstand til motorene.

 

-7 motoren har ikke slike paneler ettersom den har aluminiums case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...