Gå til innhold

RIAT 2010


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

Siden det ikke er noen store airshows i Norge i år tar jeg opp tradisjonen min med å forhøre meg om det er flere herfra som har tenkt seg over dammen til Fairford og RIAT i år? Dette blir mitt tredje RIAT og jeg gleder meg like mye som alltid. I år skal jeg og madammen ha med oss søskenbarnet mitt på 15, som, etter å ha vært med meg på flere airshows her i landet, har blitt helt flyfrelst, og lillebroren til madammen på 16, som sannsynligvis blir "frelst" på RIAT :P

 

Det er ikke stort som er bekreftet enda, men det ser allerede bra ut, og siden dette er et Farnborough-år, så er sjansene store for at vi får se endel spennende besøkende. Dette er bekreftet så lang:

 

  • To MiG-21 fra romania (en skal fly og en skal på static. Jeg har aldri sett en MiG-21 i lufta før, så dette gleder jeg meg masse til)
  • C-27J (som support for MiGene)
  • F-86A (verdens eneste flygedyktige A-modell)
  • PC-3 flyers fra Sveits
  • Patrouille Suisse
  • Hawker Hurricane I
  • Shorts Tucano T1
  • Boeing 757-200 (veldig glad for at denne tar turen tilbake siden jeg gikk glipp av displayet deres i fjor)

 

I tillegg er det snakk om at RAAF skal sende F-111 på en siste tur til Europa før de pensjoneres, så er man heldig får vi kanskje se en "dump and burn" på RIAT i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg skal en tur i år oxo med 2-3 andre mannfolk!. skal ha med sønnen min på 8. Slipper ikke unna akkurat den i år. Har faktisk vurdert campingen på omr. ei natt for å få en 24t opplevelse. + et par netter i London.

 

Blir 2010 som 2009 blir det en strålende opplevelse. Det jeg lærte i fjor var at en dag er ALT for lite. Må ha to dager der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å overnatte i Swindon, det går shuttlebuss fra busstasjonen i sentrum omtrent hvert 20. minutt, og det tar ca 20 minutter fra Swindon og ut til Fairford. Eventuelt så ligger Totterdown og Kempsford camping like utenfor gjerdet til Fairford, men jo nærmere Fairford man kommer jo vanskeligere er det å finne ledige rom på hoteller, bed and breakfasts osv., det virker som om mange steder er booket flere år i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. :) Jeg tar turen. Det blir noen dager på RIAT og så Farnborough uken etterpå. Dessverre ser det dårlig ut for Vark-besøk fra Australia. Flåten står på bakken etter incident i Singapore. Den er i hvert fall kanselert fra Waddington fjorten dager før RIAT. Jeg hadde gledet meg til å se den i luften og dette var kanskje siste sjanse før den pensjoneres. Krysser fingrene for et mirakel!

 

Men det blir mye annet flott å se på. Forhåpentligvis kommer F-22 og Mig-29, og så blir det nok en del WW2 snacks etter som det er 70 års jubileum for Battle of Britain. Vulcan ble reddet fra katastrofe i 11 time og er en god kandidat til å fly på RIAT.

 

Uoffisiell bettingliste oppdatert i 9 mars:

http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=19&t=18686&st=0&sk=t&sd=a&start=150

 

J-22 Orao 4/1

B-2 25/1 20/1 25/1 18/1

Super Hornet 4/1 5/2 6/4 EV Betting Suspended

Marche Verte 10/1 9/1

F-22 8/1 10/1 5/1 5/2

Typhoon Betting Suspended

MiG-21 Betting Suspended

MiG-29 6/1

The Red Arrows Betting Suspended

Sukhoi Su-35 13/2

Rafale 8/1 3/1

B757-200 3/1 Betting Suspended

Harrier 8/1

Apache 40/1

BF 109 10/1

C-2 Greyhound 25/1

AN-32B 25/1

Patrouille de France 6/1

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner programmet virkelig å se bra ut, at det ser ut til at vi kanskje kan få se en Su-35 på RIAT i år skader heller ikke :grin:

 

Royal Air Force

Red Arrows - BAE Systems Hawk T1 x 9 (F)

Eurofighter Typhoon F2/T1A (F) - 29® Squadron

Shorts Tucano T1 (F) - 72®/76® Squadron

BAE Systems Hawk T1 (F) - 208® Squadron

Grob Tutor T1 (F)- 115® Squadron

Battle of Britain Memorial Flight - Hawker Hurricane (F)

Battle of Britain Memorial Flight - Supermarine Spitfire x 2 (F)

Battle of Britain Memorial Flight - Avro Lancaster B1 (F)

 

United States Air Force Air Combat Command

Lockheed Martin F-22A Raptor(F) F-22A Raptor Demo Team

United States Air Force Air Mobility Command

Boeing C-17 Globemaster III (F) C-17A Demo Team

 

United States Navy

Boeing F/A-18F Super Hornet (F) Boeing

 

Belgian Air Component

Dassault Alpha Jet E (S)

 

French Air Force

Patrouille de France - Dassault Alpha Jet E x 8 (F)

 

Romanian Air Force

Mikoyan MiG-21 Lancer (F)

Mikoyan MiG-21 Lancer (S)

Alenia C-27J Spartan (S)

 

Royal Jordanian Air Force/RJ Airlines

Royal Jordanian Falcons - Extra 300L x 4 (F)

 

Royal Netherlands Air Force

F-16AM Fighting Falcon (F)

 

Royal New Zealand Air Force

Boeing 757-200 (F)

 

Sri Lankan Air Force Air Force

Antonov An-32B (S)

 

Swiss Air Force

Patrouille Suisse - Northrop F-5E Tiger II x 7 (F)

 

Classic Jets

BAC Jet Provost T5 (S) - XW324 - Heriatge Aviation

BAC Jet Provost T5 (S) - XW325 - Heriatge Aviation

BAC Jet Provost T3A (S) - XM479 - Newcastle Jet Provost Group

 

Warbirds

Hawker Hurricane I (F) - Peter Vacher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første FRIAT-liste ute i dag, ser ut til at dette blir et legendarisk RIAT :grin:

 

Royal Air Force

Red Arrows - BAE Systems Hawk T1 x 9 (F)

Eurofighter Typhoon F2/T1A (F) - 29® Squadron

Shorts Tucano T1 (F) - 72®/76® Squadron

BAE Systems Hawk T1 (F) - 208® Squadron

Grob Tutor T1 (F)- 115® Squadron

Battle of Britain Memorial Flight - Hawker Hurricane (F)

Battle of Britain Memorial Flight - Supermarine Spitfire x 2 (F)

Battle of Britain Memorial Flight - Avro Lancaster B1 (F)

Agusta A109E Power (S) - 32 Squadron

BAE Systems Hawk T2 (F) - 19® Squadron

BAE Systems Hawk T1 x 4 (F) - 19® Squadron

Agusta A109E Power (F) - 32 Squadron

BAE Systems Harrier GR9 (S)

Eurofighter Typhoon F2/T1A/FGR3/T3 (S)

Panavia Tornado GR4 (S)

Grob Vigilant T1 (S)

Grob Viking T1 (S)

 

United States Air Force Air Combat Command

Lockheed Martin F-22A Raptor(F) F-22A Raptor Demo Team

United States Air Force Air Mobility Command

Boeing C-17 Globemaster III (F) C-17A Demo Team (TBC - listed as tentative on ASB.tv)

 

United States Air National Guard

Lockheed C-130H Hercules (S)

 

United States Navy

Boeing F/A-18F Super Hornet (F) Boeing

 

Belgian Air Component

Dassault Alpha Jet E (S)

Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon (F) - F-16 Demo Team

 

French Air Force

Patrouille de France - Dassault Alpha Jet E x 8 (F)

Dassault Alpha Jet E (F)

 

German Navy (Marineflieger)

Lockheed P-3C Orion (S)

Westland Sea King Mk41 (S)

 

Polish Air Force

Sukhoi Su-22M4 Fitter (S)

EADS/CASA CN295M (S)

 

Romanian Air Force

Mikoyan MiG-21 Lancer (F)

Mikoyan MiG-21 Lancer (S)

Alenia C-27J Spartan (S)

 

Royal Jordanian Air Force/RJ Airlines

Royal Jordanian Falcons - Extra 300L x 4 (F)

Lockheed C-130H Hercules (S)

 

Royal Netherlands Air Force

Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon (F)

 

Royal New Zealand Air Force

Boeing 757-200 (F)

 

Sri Lankan Air Force Air Force

Antonov An-32B (S)

 

Swiss Air Force

Patrouille Suisse - Northrop F-5E Tiger II x 7 (F)

 

Pilatus (Switzerland)

Pilatus PC-21 (F)

Pilatus PC-21 (S)

 

Classic Jets and Cold War Era Aircraft

BAC Jet Provost T5 (S) - XW324 - Heriatge Aviation

BAC Jet Provost T5 (S) - XW325 - Heriatge Aviation

BAC Jet Provost T3A (S) - XM479 - Newcastle Jet Provost Group

Morane MS760 Paris (F) - Armor Aeropassion

De Havilland Chipmunk T21 (S) - Redhill Tailwheel Flying Club

Yakovlev Yak-18 (S)

Scottish Aviation Bulldog (S)

 

Warbirds

Hawker Hurricane I (F) - Peter Vacher

Supermarine Spitfire IX (F) - Spitfire Ltd/Aircraft Restoration Company

Supermarine Spitfire IXT (F) - Aircraft Restoration Company

Supermarine Spitfire XVI (F) - Spitfire Ltd/Aircraft Restoration Company

Hawker Hurricane IIb (F) - Hanger 11

Messerchmitt Me109G (F) - EADS Collection

Hispano MA1112MIL Buchon (Me109J) (F) - Spitfire Ltd/Aircraft Restoration Company

Supermarine Spitfire IX (F) - Aircraft Restoration Company

Bucker Jungmeister (S)

 

Civilian

We Fly - Texan 550 LSA x 4 (F)

Pitts S-1S Special (F) - Richard Pargeter

Robinson R44 (SP)

Eurocopter EC135T (S) - Midlands Air Ambulance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var litt sent ute med å booke hotell i år, så det ble ikke i Swindon sentrum som vanlig, men Days Inn Swindon East (Membury), i følge hjemmesidene var det ca 10 minutter unna Swindon sentrum (regner da med at det er snakk om bil og ikke fly :P). Det meste i Swindon sentrum og i/rundt Fairford er nok enten booket eller utrolig dyrt nå. Men taxi er kjempebillig, så det er ikke noe problem å bo litt utenfor sentrum og ta taxi inn til busstasjonen og så shuttlebussen derfra og ut til Fairford (bussturen tar vel rundt 20 minutter). Du får si ifra hvis du tar turen Per Kristian, alltid koselig å hilse på andre flyinteresserte nordmenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super Hornet og C-17, skal bli bra å få se de i lufta og på nært hold :) Ser definitivt ut til at jeg drar til RIAT, skal sjekke med foreldrene mine først så blir det å bestille billeter og hotell. Hvor sa du at du blir å holde til? For meg så ser det ut som tidligere nevnte Legacy Three Swans Hotel blir mitt valg.

 

Må bare få sjekket at foreldrene mine kan stille med penger som jeg kan betale tilbake etterhvert da jeg ikke har nok her og nå til å bestille fly samt billeter og hotell.

 

Gleder meg virkelig, blir første tur utenlands alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper virkelig på en C-17 i lufta i år jeg også, i fjor var det bare en på static, da de to som skulle ha flydd dessverre var opptatte med "operational commitments" i Afghanistan og Irak.

 

Vi skal bo på Days Inn Membury.

 

En ting du bør unne deg er et reservert sete, det koster litt ekstra, men det er det jaggu verdt også. Hvis du bare tar med deg en stol og setter deg langs flight line et sted så er det stor sjanse for at du ikke har den samme plassen lenger hvis du f.eks går for å kjøpe deg noe å spise eller gå på toalettet. I fjor satt vi i "The Jubilee Garden", og det kommer vi til å gjøre i år også, dette er et eget inngjerdet område omtrent midt på "show center". Man får sin egen fluktstol som man kan plassere akkurat hvor man vil inne på området, og når du har satt opp stolen og lagt fra deg tingene dine så kan du trygt gå rundt og titte på static osv. uten å måtte bekymre deg for at noen skal ta plassen din. I tillegg er det egne toaletter og matboder inne på området, så man slipper å stå i kø i timesvis for å få seg en Cola. Andre muligheter er "the public grandstand" som er en tribune som ligger bak "the jublee garden", også der er det egne toaletter og matboder, det siste alternativet er "Pimm's Flight Deck" som ligger i enden av rullebanen, der har man egne stoler, bord med parasoll og lunchservering, men å sitte i enden av rullebanen er ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Tribunen, men høres mer fornuftig ut å ta Jubilee Garden.

 

Dersom prisen på Legacy Three Swan holder stand blir det nok der jeg bor. Eneste jeg sliter med nå er å finne et billig alternativ for transport fra Norge. Ser ut til at det blir WF fra BOO til BGO, og SAS fra BGO til LGW, så LHR OSL BOO.

 

Eneste problemet mitt fra LHR er at flyet går klokken 10 Mandag morgen. Hvor tidlig må jeg være da fra Swindon for å komme meg til London og rekke innsjekk?

 

Legacy Three er i Hungerford. Fant ut at jeg kan ta tog rett dit, og rett fra Hungerford :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg skal kjøre, pleier og ta det som en tur, spotte litt i rotterdamm etc.....og så kommer jeg garrantert hjem om disse islanderne starter vulkanen sin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...